Het partnerbord naast de ingang laat zien welke bedrijven en instellingen De Buurt mogelijk maken. (Foto: Chris de Waard).

Ook ontwikkelaar en bouwer betaalden flink mee aan De Buurt

Niet alleen de gemeente Leiden heeft zo’n 75.000 euro in de pot gedaan om de pop-up De Buurt bij Leiden Centraal mogelijk te maken. Dat deden ook verschillende andere partijen die bij de ontwikkeling van het stationsgebied zijn betrokken. Bouwwethouder Laudy vindt het volstrekt logisch: “Wat denk je dat het kost om zoiets neer te zetten? Nu hebben we iets gaafs voor de Leidenaren in de zomermaanden en we promoten er het voor ons zo belangrijke stationsgebied mee.”

Chris de Waard sprak over de financiële bijdrage van de gemeente aan De Buurt met wethouder Laudy.

Voor het argument van de Leidse horeca dat het de concurrentieverhoudingen in de stad verstoort als de gemeente geld steekt in een horecaproject is Laudy op zich wel gevoelig. Alleen speelt het hier volgens hem niet: “We steken vele miljoenen in het aantrekkelijker maken van onze binnenstad en daar profiteert ook de horeca natuurlijk van. Nu doen we eens iets op een andere plek. Maar wel een plek waar 70.000 mensen per dag langskomen en dat zijn heus ook mensen van buiten Leiden die niet waren gekomen als De Buurt er niet was.” Laudy wijst er verder op dat niks doen ook veel geld had gekost: “Je kunt zo’n bouwterrein daar niet gewoon een paar maanden laten liggen. Veel van de kosten hadden we dus sowieso moeten maken en nu hebben we iets leuks.”

De Leidse horecabedrijven, verenigd in de Leidse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland, zijn niet alleen boos om de financiële bijdrage van de gemeente, maar ook over de hele gang van zaken rond de komst van de hippe pop-up buurt. “Ineens was er een partij met een plan en niemand heeft de kans gehad om ook een plan in te dienen”, aldus Collée. Laudy bestrijdt dat. “Er zijn wel degelijk meerdere partijen gevraagd, maar we hadden inderdaad geen tijd om de hele wereld uit te nodigen om met plannen te komen. Dan hadden we nu niks gehad.”

Voorzitter Maarten Collée van de Leidse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland noemt het oneerlijke concurrentie dat de gemeente publiek geld in een commercieel evenement steekt.

Een laatste punt waar de gevestigde horecapartijen kritiek op hebben, is de manier waarop de evenementen in De buurt worden vormgegeven. “We waren en zijn trouwens nog steeds heel enthousiast over het concept. Als je daarmee extra publiek naar Leiden trekt, is dat goed voor iedereen. Maar als je kijkt wat ze organiseren, trekken ze geen mensen naar Leiden, maar mensen vanuit het centrum naar De Buurt.”

Collée zegt inmiddels ook door verschillende raadsleden te zijn gebeld: “Die wisten dus ook van niks”. Dat beaamt wethouder Laudy. “Dat hoefde ook niet. Het gaat om de promotie van de stationsomgeving waar zoveel ontwikkelingen spelen. Daar zijn gewoon budgetten voor, waar dit prima uit betaald kan worden. We vragen de raad dus ook geen extra krediet. Dit soort uitgaven zijn aan de orde van de dag.”

Advertentie

Cultuur Economie Leiden Politiek debuurt


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×