ChristenUnie gruwelt van trixtrein door centrum

25

Leiden moet absoluut geen toeristentreintjes door het centrum laten rijden. Dat vindt fractievoorzitter Mart Keuning van de ChristenUnie Leiden. Hij gruwelt van het idee. “Het is de verpretparkisering van Leiden” Het CDA Leiden sloot zich daar bij monde van raadslid Joost Bleijie bij aan en ook GroenLinks moet er niks van weten. “Zo’n T. rex treintje wordt al snel een terrortreintje”, vreest raadslid Ashley North van die partij.

Andere partijen lieten zich in meer lovende bewoordingen uit over de toeristentrein die Naturalis, het Centrummanagement en de Stichting Stadsparkeerplan gaan laten tijden tussen museum en historische binnenstad om zoveel mogelijk bezoekers aan Trix de T. rex ook naar het centrum van Leiden te lokken. PvdA duo-raadslid Erica Linger vindt het juist een leuk idee. Dat geldt ook voor de Partij voor de Dieren en D66. De VVD is ronduit enthousiast. Raadslid Margreet van Wijk memoreerde dat Leiden al jaren wil dat er een betere verbinding komt tussen stad en Bio Science Park. “Mooi dat de ondernemers het nu zelf betalen”.

Delen

25 reacties

  1. De Partij voor de dieren is van zijn geloof gevallen en denkt ook alleen aan het geld. Wat is het volgende dat de Partij voor de Dieren voor geld doet Monsanto naar Leiden halen?

    • Martijn,

      wat is er mis met een elektrisch busje: een kleinschalige, laagdrempelige vorm van (openbaar) vervoer, dat mensen van het centrum naar Naturalis kan vervoeren? Wat dit te maken met het “geld” en “Monsanto”, kan ik niet volgen. Ik maak me veel meer zorgen om de Disneyficatie van de polders om Leiden, waar fietspaden dwars door de weilanden worden aangelegd en een Vogelkerkhof is ontstaan.

      Dick

    • Wat flauw Martijn dit soort drogredeneringen, om de PvdD te betichten dat ze voor het geld van hun geloof vallen en meteen maar ook Monsanto naar Leiden halen.
      Waar slaat dit op, gebruik je verstand i.p.v. maar meteen maar vaag te gaan roep toeteren.
      Is jouw SP zoveel beter ?

  2. Frans Schohaus

    Eerst zeuren over het feit dat CML een pop up winkel maakt in het VenD pand en vervolgens zeuren dat we die 400.000 bezoekers van Naturalis de binnenstad in willen halen. Pffff gelukkig zijn heel veel mensen wel enthousiast.

  3. Mooi plan, dus doorpakken !! Dat de azijn zeikerds van Christen Unie het CDA en GL hier niets van willen hebben zegt genoeg over hun compassie met de stad en de hardwerkende ondernemers.

  4. Ingeborg Ingeborg

    Als er iets in Leiden vernieuwd/veranderd dan kun je uit bepaalde hoeken altijd eerst een negatieve reactie verwachten. Ze vallen niet eens op en zijn geruisloos. Zie nog veel meer voordelen!

  5. Is al goed gekeken naar alle aspecten van de verkeersveiligheid? Ik zie aan de tekening dat dit treintje ook gaat rijden door de Breestraat. Daar is het met ruim 400 bussen en 12.000 fietsers per dag al behoorlijk druk.
    Op hoeveel treintjes moeten we gaan rekenen? Welke kwalificaties moeten de bestuurders van deze treintjes bezitten om veilig door de oude binnenstad te gaan rijden?

    • Piet Pekelharing op

      En hoort een voertuig dat op de openbare weg rijdt niet gewoon voorzien te zijn van een regulier kenteken?

    • De kwalificaties die de bestuurders moeten hebben ligt iets hoger dan die van de fietsers!

  6. Voor de helderheid: Het CDA is zeker niet tegen een betere verbinding tussen Naturalis en de Leidse binnenstad tijdens de T-rex-tentoonstelling in Leiden. Goed juist dat Naturalis en het Centrummanagement dit initiatief, gesteund door het Leidse bedrijfsleven, genomen hebben. De discussie ging gister over het ‘Verdisneyfiseren’ van de Leidse binnenstad. Leiden heeft een prachtig mooie, historische binnenstad waar we terecht prat op gaan en die we beschouwen als een van de Unique Selling Points van Leiden. Jaarlijks bezoeken heel veel mensen de binnenstad vanwege het historische en monumentale karakter ervan. Als een treintje afbreuk doet aan dit karakter kan je twijfels hebben, maar bovenstaande beelden (gister bij mij nog niet bekend) laten het tegendeel zien. Die past prima in het straatbeeld.

    • De Tuinman op

      Goed nieuws, het CDA is dus voor deze milieuvriendelijke wijze van toeristenvervoer! Dat is een goede zaak, maar mijn hemel: wat een zeikerds lopen er hier weer te klagen. Kan ‘Martijn’ uitleggen waarom de Partij voor de Dieren tegen dit goede & groene initiatief zou moeten zijn? Het is een blamage dat GroenLinks tegen dit initiatief is.

  7. Leuk initiatief, maar er mag ook kritisch naar gekeken worden. Precies wat dhr. Bleijie zegt. Deze discussie moet wel gevoerd worden. Een treintje zal Leiden niet snel in een pretpark veranderen, maar waar ligt de grens? Willen we dat Leiden dezelfde kant als Amsterdam op beweegt, waarbij de oude binnenstad min of meer is overgenomen door de toerist en bijbehorende ondernemerssector? Dit lijken me toch redelijke vragen over waar je met Leiden op lange termijn naartoe wilt, zonder al te veel azijn te zeiken.

    • De Tuinman op

      De Tuinman ziet een leuk wagentje, maar geen treintje.
      Om meteen Amsterdam erbij te gaan halen, waar de Tuinman vele mensen kent die er zeer plezierig wonen (in het centrum), is een vergelijking van niets. Het is stemmingmakerij. Alsof er door deze wagentjes opeens ladingen dronken Britten naar het centrum komen. Alsof ‘dat soort toeristen’ naar Naturalis zouden gaan.
      Laat de mensen die gruwen van dit treintje dat geen treintje is, een keer het voortouw nemen en iets van een visie op het toerisme in Leiden formuleren, i.p.v. telkens weer nieuwe initiatieven af te schieten.
      Kwade tongen beweren dat GroenLinks tegen dit initiatief is, omdat deze elektrische (dus schone) wagentjes concurreren met de diesel slurpende Mercedessen waarin taxichauffeur en GroenLinksvoorman Walter Peijpe zijn dagelijks brood verdient.
      Terug naar Lex: “Dit lijken me toch redelijke vragen over waar je met Leiden op lange termijn naartoe wilt, zonder al te veel azijn te zeiken.” Die vragen worden alleen niet in deze discussie gesteld. Lex zeg het maar: waar wil jij in Leiden op lange termijn naar toe?
      Wat helaas een veeg teken aan de wand is voor de kwaliteit van raadslid Bleijie: hij oordeelt zonder kennis van zaken. “maar bovenstaande beelden (gister bij mij nog niet bekend) laten het tegendeel zien. Die past prima in het straatbeeld.”
      “Gisteren mij nog niet bekend”, maar wel eerst een negatief oordeel debiteren. Dat heet facts free policy.

    • Gezien het aantal restaurantjes, broodjeszaken, terasjes en andere horica uitbaters lijkt Leiden al aardig op Amsterdam

  8. Cees Mentink op

    Ik heb heel goede herinneringen aan het Glippertje, een open busje-of-zoiets, van járen geleden,
    Plaats voor 14 en meer mensen.
    Ze werden snel en gratis naar de binnenstad gebracht.
    Hop-on, Hob-off, schitterend voor jong en oud(er)aantrekkelijk voor bezoekers/consumenten
    aan het centrum.
    Trix-treintje? Doen!

  9. Het ‘Glippertje’ was daadwerkelijk een soort treintje. Als ik mij niet vergis had het meerdere aan elkaar gekoppelde wagentjes. Weliswaar op luchtbanden. N.B. Jammer overigens dat het geen haalbare kaart zal zijn om het smalspoor museum bij het Valkenburgse meer in te zetten voor een echt treintje op rails naar de binnenstad. Dat zou werkelijk een toeristische attractie kunnen zijn.

  10. Volgens mij is God ook al twee eeuwen lang gepretparkiseerd, of zoiets.
    Ieder Godshuis is toch theater ?
    Zou het een idee zijn als polder compromis de Pret Trix toek toek niet op zondag de dag des Heres te laten rijden, ChristenUnie ?

    • Piet Pekelharing op

      En een elektrische bus heeft op de openbare weg ook gewoon een regulier kenteken nodig.

  11. Er rijden al bussen vanaf Naturalis naar het station vanwaar je de bus kan pakken naar het centrum. Energiezuiniger dan de Arriva-bussen is deze manier van vervoer niet. Daarom zou de partij voor de dieren tegen moeten zijn. Ik ben trouwens benieuwd hoe ze dat op marktdagen doen. Gaat het treintje dan over de markt dwars door de mensenmassa heen.

    • De Tuinman op

      “Daarom zou de partij voor de dieren tegen moeten zijn.”, meent Martijn. De vraag is of de Arriva lijnbussen zuiniger zijn dan de nieuwe elektrische busjes. Ik denk het niet, nog los van de vraag of Martijn op grond van zo’n simpele gedachte kan bepalen waar Partij voor de Dieren voor of tegen moet zijn. Deze elektrische busjes zijn hoe dan ook milieuvriendelijker dan de diesel slurpende taxi’s waarin GL-raadslid Walter Peijpe rondtuft.
      De vraag wat de bezoekers prefereren: een lijnbus met overstap of rechtstreeks vervoer naar het centrum, lijkt me makkelijker te beantwoorden.
      “Ik ben trouwens benieuwd hoe ze dat op marktdagen doen. Gaat het treintje dan over de markt dwars door de mensenmassa heen.”, vraagt Martijn zich af: Martijn, denk je nu echt dat de busjes op marktdagen over de markt dwars door de mensenmassa heen zullen rijden?
      Waarom zo’n zuurheidsgraad als er milieuvriendelijk vervoer van Naturalis naar binnenstad wordt opgestart? Mooi initiatief, snel doen!

  12. prima idee scheelt weer een hoop auto’s denk ik . parkeergarages aan de rand van de stad
    en met zulke glippertjes de stad door

  13. Wim de Leeuw op

    Verpretparkisering en Verdisneyfiseren… Doet een originele, eigentijdse en voor bezoekers van de binnenstad aantrekkelijke manier van vervoer afbreuk aan onze prachtige binnenstad? Ik zie dat niet. Dat vervoer moet qua beleving vooral aansluiten bij de beleving van toeristen. En als dit soort treintjes helpt om toeristen te verleiden om in de binnenstad vaker hun centjes uit te geven, dan ben ik voor.

    Ik bedoel dit niet vervelend, maar het is niet raar dat de bezwaren vooral uit confessionele hoek komen? Als de inhoud maar goed genoeg is, dan doet de vorm er blijkbaar minder toe? Dat hebben ze in het land van Disney ietsje beter begrepen.

    Wat de bezwaarmakers verpretparkisering noemen, is niets meer en niets minder dan BELEVING. En dat werkt. Noem een sportwedstrijd een sportwedstrijd en de tribunes blijven leeg. Noem een basketballwedstrijd ‘een avondje uit vol sportief en cultureel vermaak’ en je timmert – zèlfs in Leiden – een eredivisieclub in elkaar die wekelijks een volle Vijfmeihal trekt.

    Kortom, doorzetten die Leidse lente. Kom maar door met die toeristentreintjes!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline