De eerste Startersdag - voor beginnende ondernemers - bleek een succes. (Foto's: Jan van der Sluis)

Eerste startersdag succesvol

In tijden van crisis is het zaak ‘de motor van de economie’ weer aan te zwengelen. Veel wordt daarbij verwacht van ondernemers, van entrepreneurs. Of dat ook dezelfde ondernemers zijn die in het kader van crisisbeheersing grepen naar kostenbesparing en personeel ontsloegen, is maar de vraag. Voor de herleving zouden beginnende bedrijven weleens belangrijker kunnen zijn. Niet voor niets dat starters business zijn (geworden). Startersdagen.com is zo’n bedrijf. In Leiden organiseerden zij een eerste Startersdag, en met succes.

Tien procent groei
Ruim 150 mensen hadden zich ingeschreven voor het gratis evenement in de Hubspot in Leiden, waarvan het gros inderdaad starter. “Ongeveer vijf op de zes is van plan een bedrijf te beginnen, en één op de zes hééft al een bedrijf”, vertelt eventmanager Jonathan de Voogd van Startersdagen.com. Getalsmatig mag hij tevreden zijn: de doelgroep is goed bereikt. Een doelgroep die overigens een mogelijke herhaling rechtvaardigt; Leiden heeft 978 starters dit jaar, een groei met 10% ten opzicht van vorig jaar. En de Economie071-gemeenten samen 1721, min of meer stabiel met 1% krimp.

Behoefte
De markt is er. Is de behoefte er ook? Rondvragend onder de aanwezigen valt op dat de meesten een weinig gearticuleerde vraag hebben; niet heel specifieke vragen, maar eerder ‘ik zoek informatie’. Niet vreemd, want wie de aangeboden workshops zag, ontdekte dat ondernemen meer is dan een inschrijving bij de Kamer van Koophandel of een business plan schrijven. Communicatie is belangrijk, maar ook het al dan niet beschermen van je merknaam “slechts 25% heeft z’n merk geregistreerd!”. Netwerken is essentieel voor een ondernemer, maar tegelijk lastig om (te leren) doen. Nieuws- en leergierig zijn startende ondernemers wel, want de weg vinden in ‘ondernemersland’ is lastig voor hen. Wie goed luisterde, kon echter ook horen dat die dé weg niet bestaat. Zoals de Leidse wethouder Strijk het formuleerde “ondernemen is een eenzaam vak” (hij is zelf ondernemer geweest en zal na zijn politieke loopbaan ook meteen weer de draad daar oppakken “omdat het ook zo leuk is”). Of Patrick van Jim Roses die “er eigenlijk in is gerold”.

Divers
De slecht verstaanbare plenaire delen waren gelukkig verder vooral van huishoudelijke aard. De helft van de zaal kletste er gewoon doorheen, waarschijnlijk al volop aan het netwerken. In hoeverre dat altijd effectief bleek? Het gezelschap bleek nogal uiteenlopend. Bradley(36) heeft al een bedrijf, Immanuel Autoschadeherstel, gebaseerd op een stevige kwaliteitsreputatie “maar ik wil het bedrijf steviger in elkaar zetten”. Of Rogier(34) die een eigen barbershop wil openen in Leiden – en in Rotterdam al een Schoremdiploma behaalde – en nu bij de politie werkt. Weer heel anders wordt Hugging A Cactus van Maurice(29) en Anne(28): online ondersteuning van persoonlijke groei, te beginnen met een blog. Ideeën verwerkelijken en idealen nastreven. Ook daarin zijn de starters veranderaars: natuurlijk is een inkomen belangrijk, maar plezier in je werk óók. “Je moet dan wel kunnen omgaan met onzekerheid”, hield ondernemer Patrick hen voor, “je weet niet altijd hoe je financiële perspectief is. Wat je hebt over een paar maanden. Daar moet je tegen kunnen”.

Niveau
Het bleek wel lastig op voorhand in te schatten wat het niveau van een workshop zou zijn. Wat dat betreft, zou een systeem zoals op kruidenmengsels een uitkomt zijn: drie pepers betekent zeer pittig! Eén ster betekent ‘voor de oriënterende starter’. Maar zoals merkenregistrator BBIE terecht opmerkte “misschien dat startende ondernemers niet direct aan merkbescherming denken, het is wél belangrijk daar vanaf dag één bewust van te zijn”. De starter is gewaarschuwd: de beschrijvende naam is lastig – niet – te beschermen.

Advertentie

Nieuws Regio Reportage hubspot LCIE


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×