Leiden start proef met dynamische parkeertarieven in Lammermarktgarage

8

Korting op het geldende parkeertarief in de Lammermarktgarage op rustige momenten en het reguliere tarief op momenten dat het drukker is. Daarmee wil de gemeente Leiden gaan experimenteren. Met die dynamische parkeertarieven wil het college de bezettingsgraad van de garage optimaliseren en ook de economie in de stad stimuleren. Ook bezoekers die bij theater- of restaurantbezoek van te voren een kaartje reserveren kunnen rekenen op een verlaagd tarief.

Ook voor omwonenden komt er een pilot. Via een speciaal ontwikkelde app kunnen ze bezoekers aanmelden en voor hen het parkeergeld betalen. Met een selecte groep omwonenden volgt een proef om hun bezoek gratis in de Lammermarktgarage te laten parkeren zolang er plek is. Het bezoek leert de garage daardoor kennen en zal een volgende keer wellicht sneller zelf ook van de garage gebruik maken. Ook zorgt het voor minder auto’s op straat.

Tenslotte wil het college in de periode september tot en met december de eerste twee uur parkeren in de Lammermarktgarage gratis maken op koopzondagen. Daarmee wordt uitvoering gegeven aan de D66/VVD motie ‘vul de put’ die de gemeenteraad eerder aannam.

In september start de uitgebreide promotiecampagne ‘Laat je Leiden’ waarin Leiden de verbeterde bereikbaarheid en parkeercapaciteit gaat uitdragen. Dat valt niet toevallig samen met de opening van warenhuis Hudson’s Bay en de nieuwe winkels in het Aalmarktgebied. Die winkels, maar ook instellingen in het centrum of bijvoorbeeld restaurant kunnen ervoor kiezen om via de parkeer-app het parkeergeld voor hun klanten (deels) te betalen.

Delen

8 reacties

  1. Zou handig zijn als ik net zoals op straat gebruik kan maken van mobiel parkeren (dmv Parkline of elke andere aanbieder).

  2. Jan Groenewegen op

    Het had nog beter geweest als die garage en bouw gekte van de gemeente Leiden niet had plaats gehad. Dan kon het parkeren gewoon gratis blijven.

  3. Ze kunnen het beter gewoon gratis maken het parkeren je kan dan meer mensen verwachten in leiden om te gaan winkelen de gemeente s eromheen zijn toch ook gratis met parkeren dat trekt veel meer mensen aan.

  4. Nog onduidelijker voor bezoekers. Doe de eerste 2 uur gratis en op zondag helemaal. Heel veel extra besoekers voor de stad Leiden.

  5. Worden hier reeds de eerste sporen van een dreigend echec zichtbaar?
    Zoals jaren geleden al gemeld: Ik moet het nog maar zien dat beide dure parkeergarages (+ nog meer garages elders in de stad?) zich terugverdienen. “We zullen zien”, zei de blinde.

  6. JV, Je haalt me de woorden uit de mond. Inderdaad de garages moeten zich in 40 jaar terugverdienen volgens dit college. Grapje. In dit ambitieuze project van neoliberaal VVD66 als hoeder van de autoverslaving zullen alle mogelijkheden aangegrepen worden om deze ondergrondse bunkers vol te krijgen. Vul de put, en vul het gat in de leidse begroting, natuurlijk na een mogelijk echec opgebracht door de hardwerkende Leidenaren.
    Overigens heb ik eens de financiele stukken van Hudson Bay bekeken. Deze Canadese ondernemers blijken over 2016 maar liefst 250 miljoen dollar verlies te lijden. Door prijsdruk in de markt en een verkoop die 2% daalde. Kan een incident zijn, maar dat winkelketens het internationaal moeilijk hebben is een feit. En met Leidsehage en Holland Outlet Mall in Zoetermeer zal het dringen worden op de regionale retail markt.
    Waar andere steden werken aan transferia aan de rand van de stad met OV- en fietsvoorzieningen trekt Leiden juist het verkeer de stad in. Dit kortzichtige beleid gaat zich een keer wreken, maar dan zijn de verantwoordelijke politici al lang weg en aan een nieuwe carriere stap begonnen.

  7. Lex Beverhuis op

    Deze parkeergarage werd toch gebouwd omdat daaraan zo’n grote behoefte was? Kennelijk staat deze nog steeds erg leeg omdat tegen dumptarieven de parkeerders moeten worden aangetrokken. Is dit in de begroting en besluitvorming voor deze garage ook meegenomen? Korting voor degenen die per auto naar de stad komen en dus extra verkeer op de toeleidende wegen zoals Rijnsburgerweg/Schuttersveld. Willen de omwonenden dat wel?

  8. Ik was net even in de stad in leiden op de fiets maar daar kan je beter niet heen gaan alle winkels staan te huur en je kan niet eens normaal lopen in de haarlemmerstraat ben blij dat ik niet met de auto was anders had ik daar voor moeten betalen voor te parkeren ga wel ergens anders winkelen succes in leiden

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline