Met elf elektrische vrachtwagentjes van slechts 1.50 meter breed is online supermarkt Picnic vandaag begonnen met het bezorgen van boodschappen in Leiden. “We hebben enkele honderden bestellingen, maar dat gaat de komende tijd groeien naar duizenden per week,” zegt Eduard Posthumus Meyjes van Picnic. “We beginnen voorzichtig. Alles moet perfect gaan. We willen per se dat mensen een goede eerste ervaring hebben met ons en misschien ook wel met online boodschappen doen”.
Chris de Waard ging vanmorgen naar het overslagstation van Picnic aan de Rooseveltstraat en sprak daar met economie-wethouder Robert Strijk en met Eduard Posthumus Meyjes van Picnic.
Picnic is in september 2015 begonnen in Amersfoort. Daar rijden inmiddels vijftig elektrische vrachtwagentjes voor de bezorging. Zo’n groei wordt ook in Leiden verwacht. Het concept is populair getuige de enorme belangstelling van het publiek.
Wie boodschappen wil doen bij Picnic moet eerst de gratis app downloaden. Dat deed wethouder Strijk vanmorgen ook. “Ik sta op plek 3502 van de wachtlijst”, verzuchtte hij bij de opening van het pand. Maar Eduard Posthumus Meyjes van Picnic kon hem geruststellen. Die lijst werken we in enkele weken weg, maar we willen even zijn dat alles echt goed gaat”.
(Montage: Hans Stauttener).
Picnic is een online supermarkt zonder stenen vestigingen. Wie voor 22.00 uur besteld, krijgt de boodschappen de volgende dag gratis thuisbezorgd op een door de klant opgegeven tijdstip. “Bijvoorbeeld tussen 17.00 uur en 18.00 uur. En voor de laagste prijs. Dat garanderen we”, zegt Posthumus Meyjes. Op de bezorgdag geeft Picnic een exacte bezorgtijd door. “Net als bussen rijden ook wij op tijd. Volgens een soort dienstregeling”. Het laatste stukje van de rit is ook live via de app te volgen. Picnic heeft een systeem dat doet denken aan taxiservice Uber. “Je ziet het bezorgwagentje rijden en weet dus ook precies wanneer hij de straat in komt. We zien in andere steden zelfs dat mensen ons buiten al staan op te wachten”.
Onder de klanten van Picnic zijn veel jonge gezinnen met kleine kinderen weet het bedrijf inmiddels. “We geven de klanten een stickertje”, onze runners, zo heten de bezorgers bij Picnic, bellen dan na 20.00 uur niet meer aan, maar kloppen even op het raam. Zodat de kinderen doorslapen”.
De eerste wagentjes zijn door het bedrijf voorzien van een Leidse bedrukking. Molen de Valk, de Morspoort en de ingrediënten van hutspot zijn te zien, evenals een flesje ‘Leidsch Blond’ dat ook in het assortiment is opgenomen. De wagentjes die de boodschappen thuisbezorgen krijgen ook allemaal een naam. Welke dat beslissen de klanten. De wagentjes rijden in vaste wijken en dus kunnen ze bijvoorbeeld worden vernoemd naar bijzondere buurtbewoners.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907