Vanavond verkiezingsdebat in Stevenshof over Rijnlandroute en bouwplannen in de wijk

13

De Wijkraad Stevenshof organiseert als laatste wijk van Leiden vanavond (vrijdag 16 maart) een verkiezingsdebat. Onderwerpen zijn onder meer de (gevolgen van) de aanleg van de Rijnlandroute, bouwplannen in de wijk waaronder de woontoren naast het dierenasiel, duurzaamheid en vergrijzing.

Aan het debat doen lijsttrekker Paul Dirkse van D66 Leiden, fractievoorzitter Frederik Zevenbergen van de VVD Leiden, PvdA-raadslid Anna van den Boogaard, GroenLinks-raadslid Jos Olsthoorn, SP-fractievoorzitter Julian van der Kraats, lijsttrekker Pieter Krol van de ChristenUnie, lijsttrekker Martine van Schaik van de Partij voor de Dieren en lijsttrekker Maarten Kersten van de Partij Sleutelstad mee. Debatleider is Rolf Marselis.

Het debat begint vanavond om 20.00 uur in het Huis van de Buurt aan de Trix Terwindtstraat 4. De zaal gaat om 19.30 uur open.

Het debat wordt live uitgezonden via de Facebook-pagina van Sleutelstad

Delen

13 reacties

    • Wat een ziek gelul en goedkope stemmingmakerij. In de appartementenflat komt geen “stutushouder” te wonen.
      @Joi Spinoza: waarom zouden ze bij het asiel niet blij zijn met de nieuwe woontoren? Daar komen misschien ook donateurs en vrijwilligers te wonen.

  1. Ferry van der Kaaij

    Ik ben geweest 3 uur lang, 30 min. gesproken over ouderen in de wijk. hoe vang je die op in je woonomgeving, de wijk vergrijst, voor iedereen belangrijk.. Ruim 1 uur over de n11 west/ rijnlandroute die er 50 jaar geleden al had moeten liggen, men had het over fijn stof men was vergeten dat de randstad rail was weggestemd. een tram is voor de woonomgeving het mist vervuilend Wil je minder auto’s minder wegen minder luchtverontreiniging dan moeten er andere maatregelen genomen worden, niet verder dan 5 km van je werk wonen. alle openhaarden en alles branders verbieden. praktisch de zelfde mensen hebben nu weer wat tegen bouw activiteiten voor een woontoren. als ik maar woon. Rest ziet maar tot hun kinderen/ kleinkinderen een huis nodig hebben dan is Leiden in last. Wil je mee in de vaart der volkeren dan moet je vernieuwen en een stad verder ontwikkelen kijk 20 jaar vooruit.

      • @ Frederik,

        Uw opmerking ” …wijkvereniging die eigenlijk tegen alles is …” !
        Kunt U dat ook met voorbeelden toelichten ?

      • “Een wijkvereniging die eigenlijk tegen alles is.” Zo kun je ernaar kijken. Met evenveel kracht van argumenten kun je zeggen: gemeente en politiek komen blijkbaar met veel plannen voor de wijk waar de bewoners alleen maar nadelen van ervaren.

  2. @ Beste Ferry : Veel mensen die jij negatief wegzet zijn juist heel actief in hun woonomgeving ! Praten mee , bezoeken avonden , geven gefundeerd feedback aan Leidse Politiek en/of ambtenaren! Kijken juist verder om onze wijk gezond en leefbaar te houden voor jong en oud. Het grote probleem is dat deze mede bewoners van de wijk “stuk” lopen tegen een muur van Leidse Paaltjes… om het even netjes te zeggen!

    Zit jij sinds 13 juni 2017 niet te wachten op een telefoontje vanuit Stadhuis ? Jij bent daarin niet de enige….

    JUIST….. Dat is namelijk het probleem ! Wij missen een Gemeentebestuur wat zich hard maakt voor de belangen van de 12000 inwoners van de Stevenshof !

    Mijn voorstel zou zijn : Trap niet in de zogenaamde verdeel-en heers spelletjes van Leiden ! Wij moeten elkaar in de Stevenshof steunen om een gezonde , leefbare wijk te (be)houden.

    • Kunt u mij uitleggen waarom een woontoren bij de A44 een negatieve invloed op het woon- en leefklimaat in de Stevenshof heeft? De gemeente heeft al veel voor de Stevenshof gedaan én bereikt. “Zit jij sinds 13 juni 2017 niet te wachten op een telefoontje vanuit Stadhuis ?” Wat een gezeur, zeg. Bel dan zelf met het stadhuis en kom met concrete vragen waarop een concreet antwoord kan worden gegeven.
      Niemand die last heeft van een woontoren bij de A44 en het gezeur over de Rijnlandroute is over een paar jaar overgewaaid. De meeste Stevenshoffers hebben bij alle voorgaande verkiezingen in grote meerderheid op partijen gestemd die voor de Rijnlandroute zijn. Goede keuze, die weg is hard nodig. Ferry: iedereen die in eigen keuken kookt (met een gasfornuis), ademt 60x meer fijnstof in, dan je inademt als je naast een snelweg woont. Zie: nos.nl/artikel/2157338-meer-fijnstof-achter-het-fornuis-dan-langs-de-snelweg.html
      De negatieve gevolgen van de Rijnlandroute (lawaai/vervuiling) worden opgeblazen door – heel typerend – allemaal mannetjes die het niet nauw met de waarheid nemen. Als het hen echt om fijnstof was te doen, waren ze wel in actie gekomen tegen koken in eigen huis. Dat geeft al aan hoe belachelijk de bezwaren tegen de weg zijn. Met het verdwijnen van veeteelt direct naast de Stevenshof, gaat de luchtkwaliteit er op vooruit. Tijdens het verkiezingsdebat in de Stadsgehoorzaal werd door de lijsttrekker van Partij voor de Dieren aangevoerd dat veeteelt jaarlijks voor meer vervuiling zorgt dan de hele vrachtvervoersector bij elkaar.
      Goed om te lezen dat in de Stevenshof massaal tegen de RGL is gestemd. Hieraan voeg ik graag toe dat bij alle afgelopen verkiezingen een grote meerderheid in de Stevenshof op partijen heeft gestemd die voor de Rijnlandroute zijn.

  3. Een Leids burger op

    ¨Een wijkvereniging die overal tegen is¨?
    en mensen die ¨de wijk leefbaar houden?¨
    Zou dat alleen in de Stevenshof zo zijn? En gaat het alleen om de (Nimby)belangen van de bewoners van de Stevenshof? Vast niet.
    Toen er sprake was van een woontoren in de Merenwijk kwamen daar ook veel protesten tegen. Echter, er zal de komende jaren gebouwd moeten worden.(starterswoningen,studentenhuisvesting,woningen voor senioren, sociale huurwoningen e.d.) En als we niet alle groen willen opofferen betekent dat dus de hoogte in en is het begrijpelijk dat men daarvoor de randen van de stad opzoekt (Merenwijk, Stevenshof en wellicht ook Leiden-Zuidwest) om daar dan nog wat te bouwen.(een zekere mate van verdeel- en heerspolitiek lijkt me dus wel nodig zodat niet alle ongemak onevenredig bij 1 wijk terecht komt.)
    zie verder:http://sleutelstad.nl/2018/03/07/cda-lanceert-website-bouwen-leiden/#comment-269725

    .
    Of die Rijnlandroute (RLR) 50 jaar geleden er al had moeten komen weet ik niet maar die had het file probleem ook niet kunnen oplossen of kunnen voorkomen. En een tram(RGL) had die RLR niet kunnen voorkomen. Het is immers een illusie om dan te denken dat die mensen dan de auto zouden hebben laten staan en ¨keurig¨ met het openbaar vervoer waren gegaan. Wel is het een kwalijke zaak dat ´t Damentje van de Partij van de Afbraak en de Partij voor de Achteruitgang(=PvdA) de 3 miljoen die bestemd was voor een betere inpassing van de RLR heeft besteed aan andere zaken.

    • Theo Verburg op

      Rijnlandroute is dadelijk ook één file weg. De pas geopende A4 Midden Delftland staat inmiddels ook al in file top 10. Meer wegen, doodlopende wegen. Die VVD’er Frederik Zevenbergen is één der drijvende krachten achter de Rijnlandroute. De Wijkraad Stevenshof had geen enkele kans op inbreng tegen de VVD Leiden met hulp van Minister Schultz, de Provincie en de bouw- en asfaltlobby. Geen wonder dat zo weinig vertrouwen in de (Leidse) politiek is. Uitholling der democratie heet dat.

      • Theo Verburg is een jokkebrok. “De pas geopende A4 Midden Delftland” (Verburg bedoelt Delfland) staat niet in de file top 10. Zie: vid.nl/top50.html (over 2017) Plaats 33.
        Als die weg niet was aangelegd, had het elders nog veel vaster gestaan (denk aan A13). Als de Rijnlandroute dadelijk ook één file weg is: goed nieuws, beter daar dan middenin Leiden. En nog veel beter: buiten de spits is de Rijnlandroute een perfecte verbindingsweg tussen A4 en A44 en kust- en bollenstreek. Doorgaand verkeer hoeft niet meer in de vroege ochtend, overdag of late avond de omwonenden langs de Churchillweg te terroriseren.
        Nog meer goed nieuws: de A4 Midden Delfland zou volgens actievoerders voor lawaai zorgen, werd altijd beweerd. TV West heeft reportages gemaakt. Omwonenden melden niets te horen. Reden: “Dat komt door een verdieping van de weg, waardoor minder geluid te horen is en de weg vrijwel niet te zien is vanuit de weilanden.”
        “Uitholling der democratie”, buldert Verburg. Welnee, bij elke verkiezing riepen tegenstanders dat er met de pro-Rijnlandroutepartijen zou worden afgerekend. Het resultaat? Bij alle verkiezingen stemde een grote meerderheid in de Stevenshof op partijen die voor de Rijnlandroute waren en zijn. Uitholling van de democratie? Nee, de uithollers van de democratie zijn mensen als Verburg.

  4. Hubert Zonneveld op

    Mijn allerallerlaatste bijdrage aan de Stevenshoffers en hun Wijkraad.
    De Wijkraad bestaat uit een geweldig bestuur en een geweldig team vrijwilligers die zich ten volle inzet voor de belangen van deze wijk. Denk aan het unieke Halloweenfeest (dat nu niet meer bestaat) in de Stevenshofpark, denk aan de Polderloop, denk aan de Ouderenzorg, denk aan Stadswarmte visie, etc.. Overal zijn de mensen van de Wijkraad Stevenshof goed bezig met hun wijk en hun stad. En zij gaan constructief en kritisch het debat aan met het stadsbestuur. Het is nonsense te zeggen dat de Wijkraad overal tegen is. Nee, het stadsbestuur komt met voorstellen die of door de strot heen gedrukt worden of door voorstellen vanuit de Wijkraad gewoonweg te negeren. Vind je het gek dat Stevenshoffers de politiek steeds meer wantrouwen en hun kont tegen de kribben gooien.
    Zo ook de werkgroep Rijnlandroute die vanaf 2008 actief geworden is om de impact van deze roetriool op de wijk te beperken. Het was van begin af een verloren zaak. Immers vanaf 2008 kwam de lobby Wienen – Lenferink via het regio orgaan Holland Rijnland op gang. D.w.z. het doordrukken van het “voorkeurstracé” N11 West. Al in 2008 probeerde de Twentse praatjesmaker Lenferink middels stille correspondentie Staatsen en zijn college in Voorschoten te verleiden met een tunnel onder Voorschoten. PZH middels de arrogante CDA Gedeputeerde Asje van Dijk (nu burgemeester in de Kippenallei – Barneveld) ging zelfs voor een maaiveld tracé langs de Stevenshof en door Voorschoten. “U wist toch dat het tracé er zou komen, dus had je er maar niet moeten gaan wonen.” Aldus deze CDA glibber.
    De Wijkraad heeft ervoor gezorgd dat het alternatieve project Churchill Avenue het levenslicht zag. Wijlen Willem van der Pol, Joost Klimbie, Gerard Kwakkenbosch (en later ook Gijs en Holla) kwamen met een innovatief voorstel om de RR onder Leiden te leggen. Twee vliegen in één klap te vangen. Behoud van de groene corridor naar het Groene Hart ten zuiden van Leiden en de “verkeersinfarct” in Leiden wegnemen. Want Voorschoten en de Stevenshof zagen de verkeer “bypass” niet zitten. Alle Leidse partijen, behalve de neoliberalen van VVD, waren (tamelijk) enthousiast. De grootbekkige neoliberalen Frederik Zevenbergen en zijn frac Paul Laudy vonden Churchill Avenue maar vermaledijde oplossing. Het zou z.g. de bedrijvigheid in de Zuidwest slopen. Bullshit!
    Op 31 mei 2012 vond het echte verraad plaats. De Draaikonten66 Peter Bootsma en Paul van Meenen draaiden voor de zoveelste keer en vermoordden het project Churchill Avenue. Dat was z.g. 239 miljoen euro duurder dan de versie Zoeken naar Balans. Zeg maar de Balans is Zoek. In werkelijk was het verschil maar 70 miljoen euro, een even groot bedrag dat nu in alle inpassingsmaatregelen van de Balans is Zoek versie zit. Om maar niet te spreken van de gemanipuleerde verkeerscijfers in de MER I en II. En dat was het einde van de Leidse polders. En woongenot en gezondheid van de aanwonenden.
    De Wijkraad heeft echter tot heden constructieve voorstellen gedaan voor een zo goed mogelijk inpassing onder het motto: Niet horen, niet zien, niet ruiken. Geen NIMBY syndroon zoals rechtse, autoverslaafde stadsgenoten en hun VVD66 trawanten graag verkondigen! Voorstellen als Verlengde Boortunnel, Maaidrift Optimaal, Dodo overkapping en tunnelmond afzuiging. Het mocht niet baten. De draaikont66 wh Robert Strijk (de echte Leidse Glibber!), de VVD carrier yup Gedeputeerde Floor Vermeulen, de VVD lobby Schultz-Paymans-Verbree-Zevenbergen vernietigden elk voorstel.
    Resultaat, een gapende fijnstof en lawaai uitbrakende sleuf op 80 – 200 m van de Stevenshof. Per dag 60.000 dieselgates en roetende vrachtwagens na 2022. Papenwegse polder zwaar aangetast, een gebied dat een beschermde ecologische status heeft bij nota bene het bevoegd gezag, de Provincie.
    De Stevenshoffers zullen doorvechten tot de laatste bouwboer en asfaltmachine uit de polders vertrokken is. Het corrupte stads- en provinciebestuur blijven uitdagen, trotseren en als het moet bij de rechter ter verantwoording roepen. Want het volk vertrouwt het bestuur niet meer! Hooivorken en schoppen in de lucht!
    Want het project Rijnlandroute maakte duidelijk de bestuurders in stad en land als de dood zijn van burgerparticipatie. Politieke Carriermakerij, prestiges, ambities, machtswellust, groei- en autoverslaving stonden op spel, niet het woongenot, gezondheid van burgers en behoud van groen. Diep triest!

    Leiden, Adieu!
    Groet, Hubert Zonneveld.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.