De gemeente Leiden heeft geen geld gereserveerd om in 2019 weer een Rembrandtjaar te vieren. Het is dan 350 jaar geleden dat de wereldberoemde schilder op 4 oktober in Amsterdam overleed en daar zou ook in Leiden best wat aandacht voor mogen zijn, vinden Tjeerd Scheffer en Ben Walenkamp die al 17 jaar de herinnering aan Leidens meest beroemde zoon levend houden met een middernachtelijke kranslegging bij de buste van Rembrandt op de verjaardag van de schilder die dit jaar 412 geworden zou zijn.
Chris de waard sprak met Tjeerd Scheffer over het komende Rembrandtjaar en ook over de aangepaste plannen voor de financiering van een Rembrandt Experience.
Scheffer laat het er niet bij zitten en wil in 2019 in ieder geval een Rembrandt Festival organiseren. Hij roept iedereen op die daar op wat voor manier dan ook aan wil bijdragen om zich bij hem te melden. “We beginnen zonder geld, maar met veel ideeën”, zegt Scheffer die de eerste enthousiaste Rembrandtfans al heeft kunnen noteren. Hij sluit niet uit dat als het balletje gaat rollen er door het jaar heen nog meer activiteiten komen in het teken van de herdenking van de 350e sterfdag.
Rembrandt Experience
De afgelopen jaren zijn Scheffer en zijn medestanders, verenigd in de in 2013 opgerichte stichting Rembrandt en Leiden, bezig geweest met de realisatie van een Rembrandt Experience. Het moet een hypermoderne filmische omgeving worden waar Rembrandt, als hologram. de bezoekers rondleidt door het Leiden van zijn jeugd.
Zoektocht naar sponsormiljoenen gestaakt
De benodigde miljoenen zouden moeten komen van sponsoren, maar dat pad is nu verlaten. “Het is ons niet gelukt”, zegt Scheffer. “Maar dat wil niet zeggen dat de experience er niet komt. We gaan nu in gesprek met de gemeente Leiden en hopen op een garantstelling zodat we zelf naar de bank kunnen om het geld te lenen. Dat betekent wel meer risico voor onze stichting, maar we zijn er zó van overtuigd dat er veel belangstelling zal zijn van het publiek, dat we het aandurven om die investering zelf te doen.”
Binnen enkele maanden moet duidelijk worden of de nieuwe weg die nu is ingeslagen wel kan leiden tot realisatie. Waar de Rembrandt Experience moet komen, weet Scheffer nog niet. “Het is het belangrijkste dat het geld rond komt, pas daarna gaan we op zoek naar een pand.” De initiatiefnemers verwachten voor de realisatie een bedrag van circa 3,7 miljoen euro nodig te hebben en rekenen op minimaal 80.000 bezoekers per jaar die elk een tientje entree betalen.
Cultuur Leiden RembrandtExperienceSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907