Wernink-terrein mogelijk eerste autovrije wijk van Leiden

29

Als het aan GroenLinks in Leiden ligt, wordt het Wernink-terrein bij de Amphoraweg de eerste autovrije woonwijk van Leiden. Met dat plan kwam raadslid Gebke van Gaal deze week. Wethouder Fleur Spijker wil die discussie best voeren, maar pas begin volgend jaar. Dan komt ze met een presentatie voor de raadsleden over alle aspecten die een rol spelen bij de herontwikkeling van het terrein van Wernink Beton.

Chris de Waard in gesprek met GroenLinks-raadslid Gebke van Gaal, VVD-raadslid Maarten de Crom en met bouwwethouder Fleur Spijker over het Wernink-terrein.

Ontsluiting aanpakken
Of het gebied nu autovrij wordt of niet, je moet er sowieso kunnen komen en dus is de ontsluiting van het terrein aan het einde van de Amphoraweg een eerste vereiste. Daarom wil de VVD Leiden dat er in de begroting waar de raad zich deze weken over buigt, alvast geld voor wordt gereserveerd. Of de wijk vervolgens autovrij wordt of niet, is van later zorg vindt VVD-raadslid Maarten de Crom: “Als mensen zonder auto ergens bij elkaar willen gaan wonen dan is dat prima, maar die discussie is voor later.”

Bedrijventerrein
Complicerende factor bij het transformeren van het Wernink-terrein naar een woonwijk is ook de huidige bestemming als bedrijventerrein. Als dat verandert zal Leiden ook in regionaal verband weer aan de bak moeten om overeenstemming te bereiken over compensatie van ruimte voor bedrijvigheid.

Delen
Rabobank Wensenfonds

29 reacties

  1. GroenLinks, de partij van luchtfietserij, komt weer met een belachelijk voorstel. Zij sluiten autobezitters categorisch uit om te gaan wonen in een eventuele nieuwe woonwijk.

    Ideetje; Gooi al die Tiny Houses daar neer. Alleen de bakfiets toestaan.

    • eric van 't groenewout op

      Goed plan. Er kan een ontsluiting plaatsvinden onder het spoor door (zoals bij CS), zodat je het terrein ook via de Amethistkade aan de andere zijde van het spoor kunt bereiken en je binnen 10 minuten loopafstand van winkelcentrum de Diamant zit. Ook centrum en centraal station zijn binnen 10 minuten fietsafstand te bereiken. Graag ook een complex met kamers voor studenten op dit terrein. Hier is het mogelijk stevig de hoogte in te gaan en veel studenten aan een kamer te helpen. Zou een gemiste kans zijn om hier niet hoog de lucht in te gaan. Hoogbouw heeft hier immers geen nadelige effecten op de omgeving. De voorstanders van dit plan hebben een goed punt: het wordt tijd dat er een autovrije woonwijk wordt gerealiseerd.

  2. Een Leids burger op

    Nu is het nog een bedrijventerrein. Maar als het de bedoeling is om er een woonwijk van te maken zal er toch ook patkeergelegenheid moeten zijn daar of in de directe omgeving . Anders denk ik niet dat veel mensen, op wat slinksgroene rakkertjes na, daar dan willen wonen.

  3. Goed Idee !!. Je zal maar gehandicapt of slecht ter been zijn. Ook voor bezoekers die iets hebben zal het lastig worden. Brandweer/Politie kan er ook niet meer in als er geen goede infrastructuur is.Groen links gaat het weer extra gecompliceerd maken. weer ondoordacht plan.

  4. Peter Elfrink

    Leuk als je boodschappen moet doen voor een gezin van 5, een verjaardag boodschappen moet doen voor 20/30 man of gaat verhuizen daar heen of daar weer weg.
    Goed bedacht gemeente leiden.
    NIET DUS.

  5. Nee leidse burger dat is niet de bedoeling een auto vrije wijk is auto vrij en dan niet je auto bij een ander voor de deur droppen dan ga je maar fietsen

    • Een Leids burger op

      Nee Jan, de meeste mensen willen volgens mij helemaal geen autovrije wijk maar hun auto het liefst voor hun deur parkeren of op een nabijgelegen parkeerplaats.

      • eric van 't groenewout op

        Gelukkig zijn er steeds meer bewoners zónder auto.De meest recente cijfers van CBS geven aan dat het aantal huishoudens zonder motorvoertuig in Nederland 27% bedraagt. Het aantal huishoudens zonder auto bedraagt 43%. Veel bewoners kiezen bewust voor een autoloos bestaan: geef hen de kans om ook in een autoloze buurt te wonen.
        De heer Boting hoeft niet bang te zijn voor bewoners die hun auto elders parkeren: de gemeente kan parkeervergunningen weigeren voor bepaalde postcodes. Als in de koopvoorwaarden duidelijk staat vermeld dat het om een autovrije wijk gaat, kan daartegen geen enkel juridisch beletsel bestaan. En kan geen bewoner in die nieuwe wijk een parkeervergunning krijgen. Probleem opgelost.
        Als ik familie in bijv. Amsterdam bezoek, doe ik dat altijd per OV. Zo moeilijk is dat niet. Bezoek kan heel goedkoop bij het stadparkeerplan op de Haagweg parkeren en wordt dan gratis per busje op elk gewenst adres in Leiden afgezet en opgehaald. Je kunt op de Amphoraweg vlakbij de nieuwbouw worden afgezet. Probleem opgelost.
        Ik ben verbaasd over de hoeveelheid reacties van mensen die denken dat je alleen per auto boodschappen kunt doen. En voor invalidenwagens kan altijd een uitzondering worden gemaakt. Ook spreekt vanzelf dat ook een autovrije wijk altijd toegankelijk is en blijft voor hulpdiensten. Probleem opgelost.
        Mensen met een auto hoeven ook helemaal niet in een autoluwe wijk te gaan wonen. Geef mensen die in een autovrije wijk willen wonen de ruimte om in zo’n wijk te wonen. Wat is het probleem? De openbare ruimte kan ook veel efficiënter en bewonersvriendelijker worden ingericht als je geen rekening hoeft te houden met al dat blik op straat. Het geeft meer ruimte voor groen, meer veilige ruimte voor kinderen.
        In de peilingen voor de tweede kamer staat GroenLinks op 19 zetels: 1 op de 8 kiezers stemt mogelijk straks op die partij. In Leiden ligt dat aantal onmiskenbaar hoger: wat is er op tegen als een klein stukje Leiden tot een autovrije wijk wordt ingericht? Als de groene partijen GL, PvdA, CU, Partij Sleutelstad en D66 de handen ineen slaan, heeft dit plan alle kans van slagen. Ik durf te wedden dat er ook heel veel Leidenaren van andere partijen (ook VVD, ook CDA) zijn die graag in zo’n wijk willen wonen. Waarschijnlijk veel meer dan er straks kunnen wonen.
        Dus: ja graag, zo’n wijk voorziet in een grote behoefte en is een welkome aanwinst op het woningaanbod in deze stad.

        • Goed verhaal lekker kort ook.(not)
          Wilders haalt 1 op 5, so wtf what is your point?
          Moeten we meegaan met mainstream populistische partijen of gaan we echt nadenken over de toekomst, ik mis mis visie, missie en het doel, een probleem dat alle populisten incluiding GL hebben. GL doet mij veel denken aan de visionairs Koot en de Bie en ik krijg dat jammergenoeg niet uit mijn systeem, k denk dat jullie beter kunnen.

  6. Helemaal autovrij is wellicht niet zo praktisch, zoals al geschetst in eerdere reacties. Maar het streven naar minder van die lelijke voertuigen verdient mijn inziens hulde. Kijk maar eens naar de Hooglandse Kerkgracht. Ik weet nog hoe het er daar uit zag toen men er mocht parkeren. Ondanks dat dat niet meer mag, schijnen er nog wel enkele mensen te wonen. Hoe ze hun boodschappen doen is ons natuurlijk een raadsel, vooral als men een feestje wil geven….

Geef een reactie

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Je bent nu offline