Gemeente trekt stekker uit pilot deelfietsen Leiden Bio Science Park

7

De proef met deelfietsen van Hello-Bike in het Bio Science Park in Leiden wordt voortijdig beëindigd. Dat laat wethouder Martine Leewis weten in een brief aan de gemeenteraad. Wegens uitblijven van succes trekt de wethouder per 1 december de stekker uit het project. Het resterende budget van ongeveer 50.000 euro wil ze inzetten om te onderzoeken hoe een deelfietsensysteem in Leiden wel goed kan werken.

Uit gesprekken met X-Bike, de aanbieder van Hello-Bike, blijkt dat de deelfietsen flink minder zijn gebruikt dan verwacht. Met name het zakelijk gebruik van de deelfiets blijft achter. Ook komt X-Bike volgens wethouder Leewis de afspraken op het gebied van promotie en rapportage niet na en heeft ze geen vertrouwen in het plan van aan pak voor verbetering. Daarom heeft ze besloten de overeenkomst met X-Bike per 30 november 2018 te beëindigen.

Deelfiets als alternatief
Begin dit jaar werden er 120 rode deelfietsen geplaatst in het Bio Science Park. Gebruikers konden via de Hello-Bike app fietsen huren vanaf 1,00 euro per rit. Op het Leiden Bio Science Park werden zeven parkingspots aangelegd en bij Leiden Centraal Station drie. De deelfietsen moesten een aantrekkelijk alternatief bieden voor de eigen fiets. Het aantal geparkeerde fietsen bij het station kon daarmee worden verminderd. Ook moest de deelfiets automobilisten verleiden om te reizen met het openbaar vervoer en voor zakelijke ritten in de omgeving de fiets te pakken. Pas na twee jaar zou de gemeente het project evalueren en onderzoeken of een deelfietsensysteem in de hele stad mogelijk is.

Nieuw onderzoek
Leewis schrijft in haar brief dat de pilot leerzaam is geweest en dat de opgehaald informatie gebruikt wordt om te onderzoeken onder welke voorwaarden een deelfietsensysteem in de stad wel realistisch is. In oktober is er een nieuwe enquête uitgezet die de gemeente inzicht moet geven waarom de deelfiets minimaal is gebruikt en wat de belangrijkste reden is om de deelfiets wel te gebruiken. In het eerste kwartaal van 2019 worden de resultaten van het onderzoek bekend gemaakt.

 

Delen
Zirkzee slaapadviesdagen

7 reacties

  1. Een inwoner van Leiden op

    Heeft de gemeente überhaupt ooit vantevoren uitgezocht of er behoefte aan deelfietsen was? En wéér is er dus een hoop geld verspild…

  2. Ik zou eerst eens proberen om niet zelf het wiel uit te vinden, maar bij de buren kijken waar zo’n systeem wel goed werkt. Dat scheelt al heel veel onderzoekskosten.

  3. Misschien was 1 euro gewoon te duur. De ritjes die ik op mijn fiets maak zijn gelukkig voordeliger. Na een jaar zit je al snel op 40 weken x 5 dagen x 2 ritjes = 400 euro. Daar koop je meerdere leuke 2e hands stalen rossen voor.

  4. In Frankrijk zijn in de meeste grote steden ‘fietsenplannen’. Kosten variëren tussen 1 en 2 euro, vaak is het eerste half uur gratis. Maar…..in Frankrijk telt men geen 1 1/2 fiets per persoon, zoals hier in Nederland. Dat zal de oorzaak zijn van het gebrek aan interesse. Zoals Mohammed hier al aangeeft, zou je dan op zo’n
    € 400 per jaar uitkomen. Ik ken mensen die buiten de stad werken en dan een fiets bij het station hebben staan in de plaats waar zij werken. Dus die leenfietsen zijn eigenlijk alleen leuk voor mensen die incidenteel in een stad zijn of voor toeristen.
    Ik wil best wat uitzoekwerk verrichten voor de gemeente en de wethouder. En dan denk ik dat ik nog aardig wat wisselgeld over houd van die € 50.000.

Over de auteur

Reanne van Kleef

Hoofdredacteur sport, politiek verslaggever, algemeen redacteur, presentator nieuws071 en sport071.

Je bent nu offline