Vrijwilligers van Stichting Hartekind zetten zich tijdens Valentijnsdag in om 1500 rode rozen te verkopen op de Haarlemmerstraat in Leiden. Dat zijn net zoveel rozen als kinderen die in Nederland jaarlijks worden geboren met een hartafwijking. Met de verkoop van de rozen vraagt de stichting aandacht voor de kinderen. Het geld is bedoeld voor wetenschappelijk onderzoek naar aangeboren hartafwijkingen.
Reanne van Kleef sprak met Jeroen en Esther van Beelen en Marieke van Solkema over Valentijnsrozenactie van Stichting Hartekind.
De actie wordt in zes grote steden gehouden. In Leiden deden onder andere ouders van ‘Hartekinderen’ en mensen die zelf een hartafwijking hebben mee. Ook TV-presentator Maurice Lede zette zich in voor Stchting Hartekind. De verkoop gaat door tot alle rozen op zijn. Dat is in Leiden naar verwachting tussen 16.00 en 17.00 uur.
Valentijn is dag van het Hartekind
Er leven in Nederland 25.000 kinderen met een aangeboren hartafwijking. Stichting Hartekind financiert wetenschappelijk onderzoek voor deze Hartekinderen. Esther en Jeroen van Beelen zijn zelf ouders van twee hartekinderen en besteden hun Valentijnsdag aan het verkopen van rozen. Esther: “Wij zeggen dat Valentijnsdag de dag van het Hartekind is, de dag van je hart. Als je hart niet goed klopt is daar onderzoek voor nodig om het weer beter te maken.”
Doodsoorzaak nummer 1
Het onderzoek dat Stichting Hartekind financiert, richt zich vooral op het vergroten van de overlevingskans en het verbeteren van de kwaliteit van leven. Jaarlijks overlijden er nog steeds 150 kinderen aan een hartafwijking. Jeroen:””Wij weten als geen ander wat een hartafwijking voor gevolgen kan hebben als een kind niet goed behandeld wordt. Het is doodsoorzaak nummer één onder kinderen tussen de 1 en 16 jaar op dit moment. Gelukkig hebben wij dat niet meegemaakt, maar we vinden het extra belangrijk om ons hiervoor in te zetten.”
Overlevingskans moet omhoog
Marieke van Solkema is zelf Hartekind geweest en voelt zich daardoor extra verbonden met de actie. “Ik vind het heel erg mooi dat zoveel mensen vandaag rozen kopen en ik hoop dat we er veel onderzoek mee kunnen financieren. Het is gewoon hard nodig. Ik ben heel gelukkig dat ik het heb gehaald, maar er zijn nog zoveel kinderen waarvan de overlevingskans gewoon omhoog moet.”
TV-presentator Maurice Lede over Valentijnsrozenactie van Stichting Hartekind.
Maurice Lede Hartekind Ambassadeur
TV-presentator Maurice Lede van onder ander Het Klokhuis en 3 op Reis trad op als ambassadeur voor Stichting Hartekind. “Toen ik van deze stichting hoorde wilde ik er meteen meer over weten en heb ik kindjes ontmoet die een aangeboren hartafwijking hebben. Dat heeft me heel erg geraakt en daarom sta ik hier graag.” Over de reacties in Leiden op de actie is Lede erg tevreden. “De mensen in Leiden zijn gul. Zeker als ze horen waar het voor is. We zijn goed bezig met elkaar.”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907