Sokkel Morspoort blijft ondanks aanhoudende kritiek Oud Leiden

30

De gemeente peinst er niet over om de sokkel van de Morspoort weer te verwijderen. Ook komt er geen onderzoek naar de kosten om de poort weer onderdoorfietsbaar te maken. Wethouder Dirkse vindt de poort een juweeltje voor de stad en er is volgens hem dan ook geen enkele reden om de herinrichting van het Morspoortplein opnieuw onder de loep te nemen. CDA-fractievoorzitter Joost Bleijie vroeg daar gisteravond om tijdens een vergadering van de raadscommissie Werk en Middelen.

Chris de Waard in gesprek met CDA-fractievoorzitter Joost Bleijie over de sokkel waarop de Morspoort sinds enkele jaren staat.

Volgende maand wordt er aan weerszijden van de Morspoort, net als vorig jaar, een hellingbaan aangelegd ten behoeve van de duizenden deelnemers van de Leiden Marathon die onder de poort door lopen. In navolging van de Historische Vereniging Oud Leiden wil het CDA dat die na het hardloopevenement blijven liggen. De sokkel noemt Bleijie een historische vergissing. “Er waren in de 17e eeuw echt geen poorten op sokkels”, weet Bleijie. “Het zijn toegangspoorten tot de stad en een trap op en af met je handkar of paard en wagen gaat erg lastig”.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Paul Dirkse over de sokkel van de Morspoort.

Namens het college reageert wethouder Dirkse op de hernieuwde vraag tot aanpassing van het Morspoortplein. “Dat gaan we niet doen. Er is geen enkele reden voor. De inrichting van de omgeving van de Morspoort maakt deel uit van het Singelpark en is uitgevoerd in opdracht van de gemeenteraad”. Ook een onderzoek naar de kosten voor het terugbrengen van de oude situatie wil Dirkse niet. “Zo’n onderzoek kost ook weer geld en als we er toch niks mee gaan doen, dan is dat dus zonde. Ik ben ook wethouder financiën en we moeten prudent met het geld omgaan”.

Het CDA laat het er waarschijnlijk niet bij zitten en overweegt om via het stellen van schriftelijke vragen aan het college alsnog af te dwingen dat Dirkse in ieder geval de kosten in beeld brengt voor het weghalen van de sokkel.

Delen

30 reacties

  1. De poort zou inderdaad een juweeltje voor de stad kunnen zijn, zonder stoep, en zonder hinderlijk oprukkende horeca. Historisch besef is aan deze wethouder (hoe lang nog…) ook al niet besteed. Hoop dat de Gemeenteraad zelf de zaak ter hand neemt. Een wethouder is slechts uitvoerder.

    • Een Leids burger op

      Vroeger kon je nog onder de poort doorfietsen. Dat dat nu niet meer kan is het ergste niet. Maar juist in combinatie met de oprukkende horeca die een steeds groter deel in beslag neemt wordt het er niet veiliger op.

    • Ik ben het helemaal met u eens. Maar probeer dat maar eens de wedhouder aan de neus te peuteren.

    • Eus de Watergeus op

      Geen idee wat ‘historisch besef’ ermee te maken heeft en Bleijie dweept met de geschiedenis. Aan de historische stadspoort verandert in ieder geval niets. Het ding is al lang niet meer doorfietsbaar en wordt dat onder dit college ook niet. Lekker belangrijk. En ja, voor horeca moet ook plaats zijn in Leiden. Het is toch leuk om op die prachtige plek een drankje te kunnen doen op een terras?

  2. Wachten dus op de volgende verkiezingen en een college zonder dat arrogante D66. “Ik ben ook wethouder financiën”(…) Wat een giller, vooral als gekeken wordt hoeveel er al aan geldverkwisting heeft plaats gevonden aan overbodige projecten door colleges waar D66 deel van uitmaakt(e)…

    • Ha,ha, die René, Dirkie66 krijg je echt niet weg. Daar zorgen de 2e hands SAAB en VOLVO stadsyuppen die over de toekomstige ringwegen met 130 scheuren wel voor. En het op de pof levende studentenkorps dat nog steeds aanzwelt. Deze stad zit vastgespijkerd en wordt gelead door die pseudoliberalen van 66. Fleur er maar van op.
      “…prudent met geld omgaan..”, ha, ha, die Dirkie66 leent in porties bijna € 500 miljoen tegen “historische lage rente” ondanks afraden van de VNG voor “investeringen” in de stad. Nou daar kan ie Christo ook nog de Morspoort voor laten inpakken. Graag sokkel ook toedekken. Geen geouwehoer meer. Dat kan overigens pas wanneer de Arc de Triomph door deze kunstzinnige heer afgewerkt is.

      • Rien van Vliet op

        Ja, en als het aan sommige Leienaren lag, werkten we allemaal weer in de conserven- en dekenfabrieken. Want oh oh wat was het een mooie tijd toen Leiden nog een fabrieksstad was.

  3. petra Hoogeveen op

    ben het eens met Rene D. Een historisch gebouw degraderen .
    Helaas historisch besef zit niet in de man. Snel verkiezingen!!

    • Een Leids burger op

      Ook al zouden er nieuwe verkiezingen komen dan nog is het maar zeer de vraag of dat de situatie bij de Morspoort zou veranderen. Waarschijnlijk niet….

  4. Op veel meer plekken in de stad is ‘oprukkende’ horeca inmiddels heel erg lastig voor voetgangers- en fietsverkeer. Ook vanwege kiosken, ed.
    Morspoort is er een, Van Der Sterrepad is er een, Nieuwe Rijn de stoep bij Digros (langegracht), de stoep bij het vml militair tehuis (Hoge Rijndijk)…. noem ze maar op.

    • Ger Hungerink op

      De buurt geinformeerd? Daarmee bedoelen ze dan zeker de bewoners van de Morspoort. Ik woon er vlak bij en heb niks gekregen. Maar ja, dat kan ook omdat ik me weiger te laten hersenspoelen door de commercie waarmee de gemeente het op een akkoordje heeft gegooid – ik heb een NEE NEE sticker.

  5. Die agressief oprukkende horeca is van Van leeuwen, die ook een vestiging heeft in het Stadhuisgebouw. Wat een toeval. Die krijgt dus alles voor elkaar bij de Morspoort. Ook dat die gesloten is voor fietsers. Of zou dat gebeurd zijn op advies van 2knowhow??

  6. T.Ickel

    Paul Dirkse heeft de hand op de knip. Deed hij dat ook maar bij toestaan van plastic hockeyvelden en het verdrijven van het Zoete Land/ herinrichting Roomburgerpark. Er gaan petities rond maar die man heeft het allang helemaal uitgedacht en uitgegeven.

  7. Michiel de Vries op

    Van welke regenteske partij is die Dirkse? Zal ik onthouden voor de volgende verkiezingen.

  8. Eric van 't Groenewout op

    Ik fiets er (vrijwel) dagelijks en vindt het een verbetering dat je niet onder de poort door kunt fietsen. Daardoor kon een mooi pleintje aan de stadskant worden gemaakt. En hoezo oprukkende horeca? Vroeger fietste je tussen de tafeltjes door, nu fiets je er omheen. Lijkt mij beter en veiliger.
    Het grote probleem van de Morsstraat is niet de ‘oprukkende horeca’, want die is er helemaal niet. Het bestaande terras is iets vergroot en dat fungeert prima.
    De pest is dat er in een paar jaar inmiddels 18 (!) vml. winkeltjes zijn verkamerd in de Morsstraat, want dat levert meer geld op dan verhuren aan middenstanders. Met als gevolg dat de Morsstraat aan een kant boordevol fietsen staat en wandelaars vaak over de weg moeten. En de straat meer en meer de winkel- en uitgaansfunctie aan het verliezen is. Wat ooit een gezellige entree tot de stad was met leuke winkeltjes, begint even voorbij het gezellige terras tot aan Lemmy’s een verloederd straatje te worden.
    De historische functie van de Morspoort komt in de nieuwe setting veel meer tot zijn recht. Je kunt over alles zeuren en klagen, maar een situatie waarbij voetgangers en fietsers / scooters onder de Morspoort gingen: m.i. goed dat dit is gescheiden. De Morspoort staat er nu echt als een blikvanger. Houden zo. Leuk terras trouwens.

    • Een Leids burger op

      Vroeger stonden daar helemaal geen tafeltjes. Nu wel. Alle verkeer moet nu bovendien 1 richting op om de poort heen om van de ene kant van de Morspoort naar de andere kant te komen. Dat zou nog kunnen zonder uitbreiding van de horeca maar de steeds verder oprukkende horeca maakt het onveiliger.
      Nu al moet je goed opletten om het overstekend bedienend personeel niet van de sokken te rijden. 🙂

      • Er zijn al jarenlang terrassen. Al in de vroege jaren ’80! Doordat je niet meer tussen de tafels door hoeft te fietsen, kun je ook geen ‘overstekend’ personeel van de sokken rijden. Het personeel hoeft nml. niet meer over te steken. Alleen bij de ingang van De La Soul, maar dat is daar al jaren zo.
        Het is een goede stap om wandelaars en rijdend verkeer te scheiden.
        Welke horeca rukt op? Er is een hotel bijgekomen in het oude wachtlokaal, maar verder is er geen horeca bijgekomen. “Oprukkende horeca”? Laat me niet lachen!
        Heel goed dat al het verkeer om de poort heen moet. Dat was al het geval voor auto’s en motoren, nu dus ook voor fietsers. Prima. Er rijden amper auto’s.

        • Een Leids burger op

          De La Soul is juist zo een voorbeeld van oprukkende horeca daar. Het terras is flink uitgebreid. Er staat zelfs een wagentje buiten (bij mooi weer) met een wit bord met daarop de tekst: ¨Pas op overstekende bediening¨ (1e binnenvestgracht)
          Ook vandaag stond dat bord er weer. Vroeger was dat er niet, maar toen had je ook nog geen oprukkende horeca. Nu wel. En aan de overzijde tegenover La Plancha staan al tafeltjes tegen de hekken.

          • Wat een gelul. Huis de Bijlen zat hier vóór De La Soul. En De La Soul zit er minstens 7 jaar… Er zit al horeca op deze plek sinds … 1875. Al 144 jaar oprukkende horeca…????
            Waar La Plancha zit, was ook een halve eeuw geleden een terrasje. Voor het koffiehuis iets verderop, kan je al 100 jaar buiten zitten. Daar zitten in ieder geval al 100 jaar dezelfde Echte Leidsche Mannen de stand van zaken te bespreken.
            Er was al een terras naast de Morspoort toen je nog onder de poort door kon fietsen en dan reed je dus tussen de tafeltjes aan weerszijden van het fietspad door.
            Maar wat is nu eigenlijk uw probleem? Dat het er veiliger is geworden en voetgangers onder de poort kunnen wandelen zonder van hun sokken te worden gereden door scootermaniakken? Dat de Morspoort er schitterend bijstaat?
            Nog maar een paar jaar geleden reden fietsers en scooters en brommers samengeperst onder die smalle poort door, waar vaak ook nog voetgangers naast elkaar liepen. Veel gevaarlijker.
            Maar waarom jokt u dat er vroeger geen tafeltjes stonden?
            In de 17de eeuw was het hier een enorme bedrijvigheid en stonden er links en rechts van de poort allerlei kramen!

          • Dat u dat blijft beweren maakt het nog niet waar. Het is onzin. Horeca is niet enorm uitgebreid. De situatie waarbij je dwars door het terras fietste, is onveilig voor bedienend personeel en klanten. Fietsers, scootertjes en voetgangers onder 1 poort: is niet veilig. Motorfietsen maakten er ook gebruik van.
            Het voorstel van Ger Hungerink hieronder om hekjes te plaatsen, maakt de Morspoort er al helemaal niet fraaier op. De indeling van het terras moet misschien anders. Als je er nu doorheen loopt, kom je inderdaad midden op de rijbaan terecht. En dat is inderdaad niet veilig. Dat kan met een kleine aanpassing, een zebrapad en belijning worden opgelost.

        • Een Leids burger op

          De situatie is precies hoe ik die heb vermeld:https://sleutelstad.nl/2019/04/10/sokkel-morspoort-blijft-ondanks-aanhoudende-kritiek-oud-leiden/#comment-290591
          Ga zelf maar kijken.[ Kijk ook eens hoe dat bij hotel de Oude Morsch beter geregeld is: die hebben hun tafeltjes aan de kant van het parkje.]
          .
          Het gaat niet om de indeling. Het had, mijns inziens, gewoon bij wat tafeltjes langs de 1e binnenvestgracht moeten blijven. Ook voor de restauratie waren er al een paar tafeltjes op dat pleintje bij de Morspoort maar dat is nu fors uitgebreid met als gevolg nog veel meer overstekende bediening. Dat in combinatie met dat nu alle verkeer, behalve de voetgangers, om de poort geperst wordt maakt het onveilig.

  9. Ger Hungerink op

    Een poort op een sokkel is volstrekt belachelijk. Worden er op de Nachtwacht nu ook al nieuwe politie-uniformen, wapenstokken en ME-helmen ingeschilderd? Als ze fietsers willen weren, kan dat met eenvoudige middelen. Bijvoorbeeld handhaven (even in de wikipedia opzoeken wat dat is) of hekjes die bij gelegenheid simpel te verwijderen zijn. Wat mij betreft rijden ze er gewoon onderdoor, zolang dat pizzascootertuig er maar omheen sjeest.

    Eerst werd geld vergooit aan de sokkel van een naar eeuwigheid snakkende design-sukkel, toen aan passanten die te pletter sloegen op de trap of de scherpe punt in de weg, en nou moet er weer geld komen om alles te herstellen. Dat zal in ieder geval een stuk goedkoper zijn. Wat nieuwe bestrating en die foei-lelijke plantenbak weg.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline