Grote opknapbeurt voor Morspoort

16

De Morspoort staat in de steigers. De stadspoort wordt de komende tijd gerenoveerd en ook worden er aanpassingen gedaan aan de directe omgeving. Onder de poort door fietsen blijft ook na afronding van de werkzaamheden onmogelijk.

Naast een schilderbeurt voor de poort zelf, wordt ook de bestrating weer aangepakt. Met kleuraccenten wordt duidelijker aangegeven dat er een trap is aangelegd aan de rand van het plateau waar de poort enkele jaren geleden op is geplaatst. Ongeveer op dezelfde manier als bij de Stadsgehoorzaal in de Breestraat.

Ook komen er markeringen aan de randen van de terrassen van de horecabedrijven, zodat fietsers niet meer via het terras de bocht afsnijden. Ook het stallen van fietsen wordt nader bekeken. Nu worden er vaak veel fietsen op het plateau aan de buitenzijde van de poort gezet en dat is volgens de gemeente niet de bedoeling.

Delen
heropening sligro Leiden

16 reacties

  1. Een schande dat je er niet gewoon meer onderdoor kunt fietsen! Dit is de openbare weg tenslotte en die is voor iedereen toegankelijk. Ik stel voor dat we dan maar gaan ‘klunen’ met de fiets in de hand door de Morspoort. Weg met dat terras daar!

  2. De horeca regelt het wel effe: uitwaaierende terrassen, poort afgesloten, fietsers pesten. En de auto’s hebben vrij baan.

  3. Ter meerdere eer en glorie van het verkopen van Spaanse hapjes is de Morspoort gedegradeerd van een gebruikt rijksmonument naar een decorstuk en wordt de verkeersveiligheid voor fietsers opgeofferd. Ik denk niet dat er nog enige politicus moet gaan klagen over de ver-disney-visering van de binnenstad, want dit is een schrijnend voorbeeld daarvan en volledig in gang gezet en goedgekeurd door de gemeente zelf.

  4. De ellende is onbeschrijfelijk. Fietsers moeten een omweg van Niet Minder Dan 20 meter maken om de poort heen. België en Duitsland hebben inmiddels duizenden asielaanvragen van getraumatiseerde Leidenaren in behandeling.

    • U is duidelijk zelf geen fietser die die dubbele, blinde haakse bocht zal moeten nemen.

      • Hier vergist u zich toch. Wij watergeuzen prikken in vredestijd niet meer zomaar dijken door om ons te water van A naar B te kunnen begeven, maar beschikken over een modern rijwiel. De situatie ter plaatse de Morschpoort is ons goed bekend, ook omdat wij aan dat pleintje een Spaans restaurant gedogen, maar alleen vanwege de lekker tapas. <\geusmodus>
        De Morschpoort was allang niet meer doorfietsbaar, behalve dan voor stuntpiloten die niet terugdeinzen voor een trap in het parcours. Volgens het artikel hebben de werkzaamheden onder andere tot doel hebben om de verkeersveiligheid juist te verbeteren, hoewel enig ongemak de komende tijd natuurlijk niet is uit te sluiten.

        • Verkeersveiligheid wordt niet genoemd in het bovenstaande artikel.
          Wat wel wordt genoemd is:
          “Ook komen er markeringen aan de randen van de terrassen van de horecabedrijven, zodat fietsers niet meer via het terras de bocht afsnijden. ”
          Fietsers snijden hier de bocht niet af, doch nemen hem op de enige wijze die menselijkerwijs mogelijk is zonder het gevaar op vallen en/of botsen op onverantwoorde wijze te vergroten.

  5. Inmiddels is een brief uitgelekt waarin belangenorganisatie Horekaf Leiden bij de gemeente pleit voor verplaatsing van de Morspoort en een fietsverbod aldaar, zodat er meer ruimte komt voor terrassen. Dat is heel goed voor de Leidse economie volgens de organisatie.

  6. Natuurlijk ben ik benieuwd hoe historisch verantwoord de bestrating deze keer wordt aangepakt! Wordt het de eenheidsworst zoals elders in de stad of komt of blijft er toch iets met karakter ?

    • Eus de Watergeus op

      Kunnen ze die Hooglandse Kerkgracht niet eens asfalteren man ik krijg een wandelende nier als ik daar fiets.

  7. In dit artikeltje wordt niets vermeld over de Morspoort die een andere bestemming krijgt: logies, kortom een hotelruimte erbij. Dankuwel voor het verkwanselen van een monument. De horeca regelt het wel even.

    • Een Leids burger op

      Eerst maar eens even afwachten tot het klaar is. Markeringen voor terassen is op zich prima maar de vraag blijft of men zich daar dan ook aan zal houden. Met uitbreidende horeca(terras) blijft er voor fietsers steeds minder ruimte over.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline