CDA Leiden: “Morspoort geen veredeld standbeeld”

28

In vervolg op zijn mondelinge vragen in de raadscommissie Werk en Middelen van afgelopen dinsdag over de sokkel waarop de Morspoort sinds enkele jaren staat, heeft CDA-leider Joost Bleijie nu een serie schriftelijke vragen gesteld aan het college.

Het CDA wil graag dat de historische toegangspoort van zijn sokkel wordt gehaald en dus vroeg Bleijie dinsdagavond om een onderzoek naar de kosten van het ongedaan maken van de in zijn ogen ‘historische vergissing’. Wethouder Dirkse gaf namens het college aan dat zo’n onderzoek er niet komt. “Dat kost alleen maar geld en we gaan met de uitkomst sowieso niks doen”, zo was de motivatie van de wethouder bij die weigering.

Bleijie zei dinsdag meteen al aan geen genoegen te nemen met die weigering en kondigde aan de vragen dan schriftelijk te zullen stellen. Nu is het college alsnog gehouden om antwoord te geven op de vraag wat het kost om de sokkel te vervangen door een hellingbaan zoals die ook volgende maand tijdelijk wordt aangelegd ten behoeven van de deelnemers aan de Leiden Marathon.

Veredeld standbeeld
Het liefst ziet Bleijie dat de oorspronkelijke situatie wordt hersteld, waarbij voetgangers en fietsers gewoon weer onder de poort door kunnen in plaats van er omheen. “Het trappetje vormt een belemmering, terwijl de Morspoort in 1669 is gebouwd om er onder door te kunnen, niet om door het leven te gaan als een veredeld standbeeld”, aldus een verbolgen Bleijie.

Delen
Leiden Culinair

28 reacties

  1. Marcellus_B op

    Het gebeurt niet vaak, maar in dit geval ben ik het 100% eens met dhr. Bleijie.
    Sowieso gebeurt het niet vaak dat een monument nog een oorspronkelijke functie heeft. De diverse monumentenzorg- en erfgoed-instanties zijn daar normaal dan ook zeer op gebrand dat dat gebruik dan ook niet zomaar kan worden gewijzigd.
    In dit geval gaat het om een stadspoort die tot voor kort geleden nog in functie was en daar zijn er niet zoveel meer van in Nederland. In leiden nu nog alleen de Zijlpoort. Verder kan ik mij nog poorten in Kampen en Amersfoort voor de geest halen en misschien Maastricht (?).
    Een nog functionerende stadspoort is een redelijk uniek ding. Maar gelukkig hebben daar onze D66-belangenverstrengelende-dwerg die met al zijn historische non-kennis gaat verdedigen dat deze poort tot een decorstuk voor een terrasje is verworden.
    Misschien heeft het er iets mee te maken dat de poort al is toegezegd aan de hotelondernemer die daar een luxe kamer in wil gaan maken. Zou zo maar belangenverstrengelend kunnen.

    • Eric van 't Groenewout op

      In 1669 gingen er ook geen fietsers onder de Morspoort door. In 1769 ook niet. In 1869 was er ook nog geen fietser te bekennen. Wethouder Dirkse heeft het historische gelijk aan zijn kant door de Morspoort alleen voor voetgangers toegankelijk te houden nu paard en wagen in ongebruik zijn geraakt. Er is amper autoverkeer op deze locatie en de 5 seconden die het de fietsers kost om om de poort heen te rijden, kunnen voor niemand een obstakel zijn. Voor voetgangers is de huidige situatie vele malen prettiger (en veiliger) en als vrijwel dagelijkse gebruiker als fietser kan ik zeggen: prima, de poort is nu ook veel meer een blikvanger geworden. Zo’n prachtige stadspoort verdient het om op een voetstuk te staan.En als er een luxe hotelkamer komt in de Morspoort: wat is daarop tegen?

      • Marcellus_B op

        je vergeet nog even te rutgeren over de verkamering die veel erger is dan al het andere wat er gebeurt en kan gebeuren.

      • Een Leids burger op

        Een hotelkamer in de Morspoort is eigenlijk ook een soort verkamering.
        🙂

      • Piet Pekelharing op

        Paard en wagen in onbruik geraakt? Waarom heeft niemand mij dat verteld?

        • Piet Pekelharing. Daar bent u weer. Wat mij betreft hartelijk welkom terug. Het hoeft niet altijd over de monargie te gaan van mijn kant, maar ook andere reacties zijn vaak leuk om te lezen.

  2. Een Leids burger op

    De coalitiepartijen zullen de D(1+2+3+4+56) wethouder wel steunen vermoed ik.
    En als van de oppositiepartijen alleen het CDA tegen is — de rest hoor je niet — zal het voorstel van het CDA niet op voldoende steun kunnen rekenen.

    • D66 begint inmiddels aardig wat trekjes te vertonen van het wethouderssocialisme uit het verleden van de Leidse gemeentepolitiek, iets waartegen een voormalig D66-fractievoorzitter die nu in de Tweede Kamer zit altijd zo heftig ageerde in diens oppositietijd in Leiden…

  3. Rien van Vliet op

    De snelheid van fietsers wordt door het blokkeren van de poort wel naar beneden gehaald. Dat is dus veiliger.

    • Marcellus_B op

      Dit is nooit een argument geweest om de ingreep te doen, nooit aangehaald in aanval of verdediging en daarom geen geldig argument binnen deze discussie. Uw bewering is daarnaast ook nog eens op twee punten, zowel wat betreft de snelheid als de veiligheid, onjuist.

  4. Talitha Dijksman op

    Misschien ook handig als de gemeente eens een middag op een terrasje rond de Morspoort zou gaan zitten om de situatie te beoordelen? Verkeerssituatie is sinds de aanpassingen levensgevaarlijk met alle auto’s, scooters, fietsers door elkaar heen langs de poort… en dan nog personeel van de twee restaurants die er tussen door manouvreren om de tafels aan de overzijden te kunnen voorzien van drank en eten… HIer is niet goed over nagedacht helaas…

  5. Ik ben het niet eens met de conclusie van Rien van Vliet. De huidige situatie is daar tamelijk onveilig. Fietsers, brommers en scooters rijden van twee kanten daar vlak langs de terrassen. Voor het bedienend personeel is oversteken met een vol blad een vorm van Russische roulette. In de oude situatie waren de verkeersstromen voor fietsers, voetgangers en terrassen goed gescheiden. Dat kan beter weer hersteld worden. Maar goed, de gemeenteraad kan een motie aannemen, die de Wethouder niet kan negeren. De stad wordt immers bestuurd door de Raad, niet door het college.

  6. Ger Hungerink op

    Een poort op een sokkel is volstrekt belachelijk. Worden er op de Nachtwacht nu ook al nieuwe politie-uniformen, wapenstokken en ME-helmen ingeschilderd? Als ze fietsers willen weren, kan dat met eenvoudige middelen. Bijvoorbeeld handhaven (even in de wikipedia opzoeken wat dat is) of hekjes die bij gelegenheid simpel te verwijderen zijn. Wat mij betreft rijden ze er gewoon onderdoor, zolang dat pizzascootertuig er maar omheen sjeest.

    Eerst werd geld vergooit aan de sokkel van een naar eeuwigheid snakkende design-sukkel, toen aan passanten die te pletter sloegen op de trap of de scherpe punt in de weg, en nou moet er weer geld komen om alles te herstellen. Dat zal in ieder geval een stuk goedkoper zijn. Wat nieuwe bestrating en de foei-lelijke plantenbak weg.

    • Statler &Waldorf op

      Ik hoor net dat er wordt nagedacht om van de Burcht een klim -en wildwaterattractie te maken. Je kunt er dan abseilen, bungeejumpen en raften. Zo past het dan beter in de toekomstvisie2040 van het college om van onze stad één groot pretpark te maken op termijn…

  7. Rien van Vliet op

    Even voor de duidelijkheid, voordat jullie verder lezen: de stadspoorten moeten absoluut behouden blijven. Maar… stadspoorten staan in deze tijd eigenlijk gewoon in de weg. Neem de Zijlpoort: tijdens de spits is het daar erg druk met fietsers en scooters en juist op dat punt wordt de weg versmald door de poort. Bij de Morspoort is er sprake van een soortgelijke situatie.

    • Een Leids burger op

      Maar als de poort nu eigenlijk te smal is (voor het vele verkeer) en uiteraard behouden moet blijven zou het toch beter zijn dat je rechtdoor onder de poort, linksom en rechtsom de poort zou kunnen toch? Nu moet alle verkeer, behalve de voetgangers, dezelfde kant op gehinderd door overstekende bediening…

  8. Nico Bakker op

    We laten de Morspoort gewoon op zijn sokkel staan, het is geld weggooien om daar nu weer verandering in te brengen. Bij een volgende renovatie kunnen we het opnieuw beoordelen en dan wellicht de situatie terugdraaien. Ik betaal geen belastinggeld om het vervolgens op deze wijze te laten misbruiken, het is allemaal zo makkelijk gedacht met geld van anderen, de burgers dus.

  9. Rien van Vliet op

    Eigenlijk is het een gedoe om niks inderdaad. De poort staat niet op de sokkel, is het vooral een kwestie van smaak, kan de poort nog steeds gebruikt worden door voetgangers, zijn het de terrassen die een veiligheidsrisico opleveren en is een stadspoort niet meer geschikt voor hedendaagse verkeersstromen en snelheden.

  10. Wim de Leeuw op

    Ik heb in mijn studietijd op Morstraat 55a gewoond, met uitzicht op de Morspoort. In die tijd konden fietsen en brommers onder de poort doorrijden. Wat soms levensgevaarlijke situaties opleverde omdat sommige brommeraars zich te laat realiseerden dat achter die poort het toenmalige en steevast drukbevolkte terras van Het Huis De Bijlen bevond. Dat brommers en fietsers nu moeten omrijden, lijkt me veiliger en daarom niet verkeerd. Maar mooi is anders…

  11. Als mensen gewoon een beetje uitkijken valt het wel mee met onveilige situaties.
    Er zijn meer plaatsen in de stad waar bedienend personeel moeten oversteken zoals op de Nieuwe Rijn en bij de Haven. En daar gebeurt zelden iets.
    Kijk ook bv bij het kruispunt van de Breestraat, Gangetje, Korevaarstraat en Steenschuur. Af en toe onoverzichtelijk, alles door elkaar met auto’s, bussen, fietsers, scooters en voetgangers maar er gebeurt nooit wat, althans ik heb het nooit gemerkt. Gewoon goed uitkijken.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline