Leiden schrapt plannen Gouden Balbrug uit Centrumroute

Het Leidse college stelt de gemeenteraad voor om af te zien van de aanleg van de zogeheten Gouden Balbrug bij de Langegracht. De brug wordt te duur en zorgt voor extra vertraging in de aanleg van de Centrumroute.

Chris de Waard in gesprek met SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen over het niet doorgaan van de aanleg van de Gouden Balbrug.

“De Gouden Balbrug biedt een aantal kansen, maar brengt ook een spanningsveld met zich mee tussen de benodigde doorvaarthoogte en de gewenste hellingspercentages voor met name langzaam verkeer”, aldus het college. Het advies aan de raad is dan ook om de Gouden Balbrug niet toe te voegen aan de scope van het project Langegracht en daarmee niet verder uit te werken.

In het coalitieakkoord namen D66, GroenLinks en de PvdA de nieuwe brug op als gewenste ontwikkeling om de doorvaarbaarheid te verbeteren. Dat leidde eerder al tot verbazing in de gemeenteraad. Vooral de SP trok fel van leer tegen het voornemen. Ook al omdat geen enkele partij daar ooit om had gevraagd en ook omwonenden er niets voor voelen. Het idee kwam enkele jaren geleden uit de koker van het Waterambacht Leiden als onderdeel van hun lobby voor het ontgraven van de Lange Mare.

Nu ligt er onder de Langegracht een duiker bij de kruising met de Korte Mare en de Nieuwe Mare. Om een rechtstreekse vaarverbinding tussen het Leidse centrum en de Kagerplassen mogelijk te maken, kwam het plan voor de Gouden Balbrug op tafel. Genoemd naar het hoekpand. Het college dacht er zo’n 3,5 miljoen euro voor nodig te hebben, maar gaat in de jongste verkenning uit van hogere kosten vanwege de aantrekkende markt. Ook de verdere verknoping met de Centrumroute ziet het stadsbestuur nu als onwenselijk. Die route loopt toch al vertraging op door de koppeling met de ondergrondse Garenmarktgarage

Leiden


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon
071 - 5235907

Whatsapp
06 - 16811160

×