Gemeente en ontwikkelaar gaan leegstand Catharinasteeg aanpakken

23

De gemeente Leiden gaat de sfeer in de Catharinasteeg aanpakken en de eigenaar van de panden gaat met extra energie op zoek naar nieuwe huurders voor de goeddeels leegstaande winkelsteeg die twee jaar geleden werd gerealiseerd tussen de Aalmarkt en de Breestraat. Dat vertelde wethouder Yvonne van Delft (economische zaken) naar aanleiding van vragen van D66-raadslid IJsbrand Olthof. Met de maatregelen moet de steeg aantrekkelijker worden voor het winkelende publiek.

Chris de Waard in gesprek met raadslid IJsbrand Olthof van D66 Leiden over de leegstand in de Catharinasteeg.

Op 22 april meldde Sleutelstad dat Via Mio en Moscow at Sea faillissement aan gingen vragen. Een week later werd dat ook daadwerkelijk uitgesproken en ging de winkel in de Catharinasteeg dicht. “De retail in Leiden krijgt door dit faillissement wederom een flinke dreun te verduren en daar maakt de fractie van D66 zich zorgen over”, aldus Olthof die daarom wilde weten of het college zich extra wil inspannen om de leegstand in de binnenstad van Leiden en in de Catharinasteeg in het bijzonder te bestrijden en het Leidse ondernemersklimaat te stimuleren.

Naast de winkels in de Catharinasteeg maakt Olthof zich ook zorgen over Hudson’s Bay. Er zijn al sinds de opening hardnekkige geruchten dat het niet goed gaat met de Canadese warenhuisketen. D66 wilde van Van Delft weten of ze in contact staat met de directie van Hudson’s Bay over het mogelijke voortbestaan van dit bedrijf in Leiden. Dat bleek nog niet het geval. Wel doet de gemeente pogingen om met het bedrijf in contact te komen en wordt er nagedacht over een invulling van het pand, mocht het warenhuis Nederland en dus ook Leiden inderdaad de rug toe keren.

 

Delen
heropening sligro Leiden

23 reacties

  1. In het artikel over dit onderwerp op de website van het Leidsch Dagblad wordt “harder op te treden tegen fietsers” vermeld als een van de maatregelen om deze overbodige steeg aantrekkelijker te maken. Dat zou goed zijn. Maar helaas, zonder extra handhavers betekent het dat elders in de stad of wat betreft andere overtredingen nog minder wordt gehandhaafd. Al is dat moeilijk voor te stellen, want er wordt nu al vrijwel niet gehandhaafd in Leiden. Maar ja, een wethouder moet natuurlijk wel wat roepen als het weer eens tegenzit, er vragen komen en ze het ook niet meer weet.

    • Een Leids burger op

      Ook al zou er wel de orde gehandhaafd worden dan nog zal dat toch niets aan de leegstand (on-topic) kunnen veranderen.

  2. Margreet Stol

    Die leegstand was al te voorspellen voordat de steeg er lag. Maar als de ontwikkelaar de huurprijzen Drastisch omlaag gooit, komt er misschien nog wat leuks.

    • Een Leids burger op

      Huurprijzen omlaag zou zeker een goed idee zijn om er voor te zorgen dat ondernemers van elders in de stad zich daar zouden gaan vestigen.
      Maar zo´n V&D-pand, als Hudson´s bay daar straks vertrekt, zal toch een maatje te groot zijn en te duur zijn voor de gemiddelde ondernemer.

  3. Anne de Hoog

    Blijft een ongezellige steeg door de te grote panden zoals die van H&M. Alleen maar raampartijen met kledingrekken er achter geeft geen sfeer.

  4. Warrom mag je in de Catharinasteeg eigenlijk niet fietsen? Er loopt daar bijna nooit iemand.

  5. Het is een onaantrekkelijke steeg waar je zo snel mogelijk doorheen wilt lopen om van de ene naar de andere kant te gaan. Winkels die nu kennelijk failliet zijn, zijn mij niet eerder daar opgevallen. Zelfs om naar de tuinkant van Brownies en Downies te gaan via die steeg, doe ik liever niet. En inderdaad grote etalageruiten met kledingrekken dagen mij ook niet uit.

  6. Cees Mentink op

    Met een Haarlemmerstraat en Breestraat met veel leegstaande panden is het
    aantrekkelijk maken van en het vinden van huurders voor het Catharinasteeg(je)
    een haast onbegonnen uitdaging.
    Maar blijf in het wonder geloven.

    Alle creatieve sluizen open voor het V&D pand, voor het geval eigenaar KAUFHOF
    de stekker uit HUDSON’s BAY haalt.

  7. Heel het Leidse beleid op de schop. Meer parkeren buiten de stad met busjes ( Ook verlaging van parkeergelden), de veel te hoge huren verlagen en zorgen dat de winkels verhuurd worden aan echte en gemotiveerde ondernemers i.p.v. zoals het nu gaat aan hap snap winkels als euro ketens en tijdelijke verkoop van van alles en nog wat om maar op te vullen. en die dan wel een redelijke prijs moeten betalen.Huren fors omlaag en de stad zal zeker opbloeien met gemotiveerde ondernemers die dan wellicht ook nog iets kunnen verdienen. Zoals het beleid nu is zijn er alleen maar verliezers en is het logisch dat winkeliers liever verderop hun zaak beginnen en het winkelend publiek rijdt ook liever iets verder met zekerheid op nette winkels, een goede snelle parkeerplaats en dat voor een tarief 0 of de eerste 2 uur gratis en daarna als nog redelijk uurtarief. Een leegstaande garage kost veel. En volle garage voor lagere prijzen levert veel meer op.

    • Schudthethoofd op

      Ga jij met al die afzonderlijke pandjesbazen praten die het onderste uit de financiële kan willen? Die panden zijn niet van de gemeente, dus Leids beleid gaat daar niet over. Helaas.

  8. Beste IJsbrand Olthof,
    Volgens mij zit D66 in de gemeente bestuurscoalitie dus had enig nadenken al veel eerder gekund.
    De sleutelformule t.a.v. winkel centra is : auto’s weg ==> klanten weg ==> winkels weg.
    Zoals de eigenaar van een wat duurdere winkel in de Breestraat mij, al jaren geleden, zei :
    “de klanten waar ik het van moet hebben komen niet met de fiets”. De winkel is, uiteraard, inmiddels weg.
    Leiden wordt misschien wel een mooie maar ook heel erg dooie stad.

  9. Burger zonder steunkousen op

    Sinds de Reformatie gaat het al niet zo best met de bedrijvigheid aldaar.

  10. Wat historische panden gesloopt. Investeren in winkelgebied terwijl steeds meer mensen online kopen (verstandig!). Miljoenen over de balk voor een lelijke steeg. Niemand heeft er wat aan, maar gelukkig kunnen wat Leidse politici wel weer op hun cv zetten dat ze wat voor elkaar hebben gekregen. Ondertussen sluiten duizenden Leidenaren in de rij aan bij de voedselbank. Nee, onze bestuurders aan de Breestraat hebben hun prioriteiten overduidelijk overduidelijk op orde.

    • Schudthethoofd op

      Factcheck: de Voedselbank Leiden had in 2018 400 cliënten. Geen “duizenden”.
      En wat er verstandig is aan online shoppen, snap ik niet: meer busjes in de straat dus meer luchtvervuiling, minder geld in je eigen lokale economie…..
      Facts: in 2018 verdween 25% van de uitgaven voor niet-dagelijkse zaken (schoenen, kleding, boeken, keukengerei, woninginrichting) van Leidse burgers naar het www. Oftewel 98 mln dat niet naar Leidse winkeliers gaat. Die 25% is in lijn met vergelijkbare gemeenten. Groter is het probleem dat we geld liever in andere gemeenten uitgeven: 29% van de bestedingen aan niet-dagelijkse goederen (bron: koopstromenonderzoek 2018). Leiden houdt veel minder geld vast dan vergelijkbare steden. Parkeren is in Haarlem, Den Haag en Den Bosch net zo beroerd. Maar het winkelareaal is er wel groter en het bestand diverser.

      • Correctie: gratis parkeren : LEIDSENHAGE, RIJNEKE BOULEVARD, WINKELHOF.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline