LEAD-referendum steeds onwaarschijnlijker

25

Komt er nu wel of geen referendum over de hoogbouw langs de Willem de Zwijgerlaan? De kans daarop wordt met de week kleiner. Kwamen er in de eerste week nog 1.036 ondersteuningen binnen voor het houden van zo’n volksraadpleging, de daaropvolgende weken waren het er respectievelijk 452 en 425 en in de vierde week bleef de teller steken op 485. Dat cijfer is zojuist door wethouder Marleen Damen bekend gemaakt.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Marleen Damen die de tussenstand na vier weken heeft voor de ondersteuning van de referendumaanvraag voor het bouwplan Lead Leiden.

Tot 26 mei kunnen stemgerechtigde Leidenaars het referendumverzoek nog steunen met een handtekening. Alleen als er op die datum 5.000 zijn binnengekomen, komt het referendum er. Daarvoor hebben de aanvragen in totaal zes weken. In de vier weken die er nu voorbij zijn kwamen er 2.398 handtekeningen binnen.

Locaties

Waar Wanneer
Stadhuis, Stadhuisplein 1 ma/di/wo 8.30-17.00 uur

do 8.30-20.00 uur

vrij 8.30-17.00 uur

za 9.00-13.00 uur

Vijf Meibad, Boshuizerlaan 1 ma 07.00 – 15.00 en 20.00 – 22.00 uur

di 07.00 – 15.00 uur

wo 07.00 – 15.00 uur

do 07.00 – 15.00 en 20.00 – 22.00 uur

vrij  07.00 – 15.00 uur

zo 11.00 – 14.00 uur

Stadsbouwhuis, Langegracht 72 ma t/m vr 8.30-17.00 uur
DZB Leiden, Le Pooleweg 11 ma t/m vr 8.30-17.00 uur
Bibliotheek Stevenshof, Trix Terwindtstraat 6 ma 13.30-19.00 uur

di t/m vrij 10.30-12.30 en 13.30-17.00 uur

za 10.30-12.30 uur

Bibliotheek Merenwijk, Rosmolen 4 ma 14.00-17.00

di/woe 10.30-13.00 en 14.00-17.00 uur

do/vrij 14.00 – 17.00 uur

za 10.30 – 13.00 uur

Bibliotheek Leiden-Noord (Het Gebouw), Arubapad 4 ma t/m vrij 9.00 -17.00 uur

Let op! Schoolvakanties ma t/m vrij 10.00 – 16.00 uur

 

Ook kan er worden ondersteund via DigiD. Daarvoor is een speciale pagina op de website van de gemeente Leiden.

Delen

25 reacties

    • Carmen Nievaart

      Robert Van Es maar niet zoals het nu is gepland. Veel te weinig plekken om te parkeren. 350 plekken voor 550 woningen. Geen parkeervergunningen. Al het verkeer door een autoluwe straat door een woonwijk waardoor het onveilig wordt voor kinderen. Ook zijn de woningen veel te duur. Geen plek voor starters en minima. Beetje jammer, gemeente krijgt waarschijnlijk veel geld van project ontwikkelaar.

  1. Leiden-Noord op

    Goeie zaak dat zegt wel weer genoeg! Hoop dat de gemeente Leiden snel groen licht geeft voor dit prachtige project want woningen in diverse prijsklasse zijn meer dan welkom voor de vele woning zoekende die graag in Leiden willen blijven wonen.

  2. Stenzel Denzel

    Goeie zaak dat zegt wel weer genoeg! Hoop dat de gemeente Leiden snel groen licht geeft voor dit prachtige project want woningen in diverse prijsklasse zijn meer dan welkom voor de vele woning zoekende die graag in Leiden willen blijven wonen.

    • Carmen Nievaart

      Stenzel Denzel niets allerlei prijsklasse. Studio van 50m2 is 2ton. Geen parkeerplekken. Ze moeten zeker bouwen maar meer voor de mensen die woningen nodig hebben i.p.v. veel te dure woningen waar al genoeg van is

  3. A Slingerland op

    Dit gaat nog om meer dan de hoogte: Strijdigheid met vigerende bestemmingsplannen speelt amper een rol in de discussies: de gemeente is tegenwoordig wel erg gemakkelijk bereid bestemmingsplannen aan te passen aan gepresenteerde bouwplannen (in plaats van het omgekeerde). Minder dan voorheen lijkt de burger te mogen vertrouwen op bestemmingsplannen, een aantasting van zijn rechtszekerheid.” (website HVOL)

    • Marcellus_B op

      Voor een bezwaar tegen een bouwplan dat strijdig is met een bestemmingsplan is geen referendum nodig. De bestaande bezwaarprocedures voldoen daar goed in en deze kunnen zonder grote geldverspilling opgestart worden door elke belanghebbende.

  4. Leiden Noord op

    Hoe waar is eigenlijk de belofte “LEAD voor iedereen”? Het project heeft een sociale component (25%, huur 720,42 excl servicekosten), maar richt zich grotendeels op het hogere segment. Aangekondigde prijzen: 40% koopwoningen vanaf circa €200.000 voor slechts 50 m2 (een studio/klein appartement), 15% middeldure huur en 20% vrij huren vanaf €1100+ (bron: Factsheet LEAD). Zijn dat betaalbare prijzen te noemen? Mensen met een jaarinkomen tot €42.000, zoals bijvoorbeeld een docent, agent of verpleegkundige, kunnen een woning tot €185.000 kopen. Verder is hoogbouw erg duur om te bouwen en te onderhouden. De servicekosten zullen daarom ook flink aan de prijs zijn. Laten we ajb woningen bouwen waar de Leidenaar behoefte aan heeft!

    • Een Leids burger op

      Nieuwbouw is sowieso duur. De prijzen zijn inderdaad hoog, maar dat zou toch niet heel veel lager zijn geweest bij een wat lagere toren .(de bouwondernemer kan dan minder woningen realiseren.) En dat zinloze referendum kunnen de tegenstanders van die 115 -meter-toren op hun buik schrijven.

  5. Je kan voor of tegen zijn, maar we hebben nu eenmaal woonruimte nodig. Een alternatief is de polder in maar dat wil ook niemand. We wonen nu eenmaal niet in de achterhoek. Ruimte is schaars en woningzoekenden zijn er in overvloed. Beter de hoogte in dan de breedte, zeker geconcentreerd langs de hoofdroutes en niet versnipperd. Als ik dan zo’n opmerking lees van “wilt u ook een toren in uw achtertuin” dan denk ik maar een ding: Als de Willem de Zwijgerlaan je achtertuin is dan zul je het knap druk hebben met het maaien van al het gras daar. Ik woon zelf vlakbij maar ben voor LEAD.

  6. Ziet er mooi uit en het past in de omgeving. Mensen moeten altijd iets te zeuren hebben. Mooi nieuw landmark voor de stad Leiden

  7. Ik denk dat een referendum voor nieuwbouw in polders meer kans van slagen heeft.
    Nogmaals: Stadse industrieparken verplaatsen richting A4 (lees: oostvlietpolder) of A44.
    Industrieparken vervolgens herontwikkelen voor woningbouw.
    Tevens minder overlast van goederenverkeer door de stad.

  8. Of je woontorens nou mooi vindt of niet: voor dit plan laat de gemeente het ontwikkelingsplan voor Leiden-Noord los, de hoogbouwvisie en de parkeernorm. Alles om de ontwikkelaar een plezier te doen. Dat is geen goede zaak: niet voor Leiden-Noord , niet voor de rest van de stad. laat je horen, en steun het referendum.

  9. Adinda Slingerland-Telkamp

    Het referendum zet aan tot denken en discussie over de (on-)wenselijkheid van die megatorens in onze stad. Het gaat daarbij om veel meer dan alleen de hoogte en het uiterlijk. Het zomaar opzij zetten van afspraken: een hoogbouwvisie, de parkeernormen, een participatiestatuut en een wijkontwikkelingsplan. Dat moet niet zo maar kunnen.

  10. Geert Crielaard

    Als de gemeente niet eens haar eigen regels respecteert, is het hek van de dam.
    Bouwen is prima, maar dan wel met een goede parkeernorm, verkeersveiligheid, normen rond fijnstof en vervuiling en natuurlijk het bestemmingsplan en afgesproken bouwhoogte.
    Als de overheid niet eens haar regels naleeft, wat moeten we dan nog?

  11. GeborenGetogenLeiden op

    Toch nog heel veel steun reacties in korte tijd. Daar moet met wat crowdfunding een hele goede advocaat kunnen worden ingehuurd. Want het klopt nog steeds niet wat de gemeente doet (lukraak alle beleidsafspraken opzij zetten als dat even beter uitkomt)

  12. Een Leids burger op

    Dat referendum gaat alleen en uitsluitend over die Lead-torens (65,85 en 115 meter). Juist niet over de (on)wenselijkheid van toekomstige woontorens in andere wijken.
    Die hoogbouwvisie is niet meer actueel en flink verouderd en zal dus aangepast moeten worden.
    .
    Bovendien zijn er ook nu al in de huidige situatie uitzonderingen mogelijk.
    .
    En als men niet alle nu nog vrij beschikbare groene ruimte wil opofferen zal men toch de hoogte in moeten gaan met bouwen. Daar is geen referendum voor nodig om dat in te zien.
    Die torens (ook die Lead toren van 115 meter ) komen er toch wel. Dus ook daar is geen referendum voor nodig.

  13. GeborenengetogenLeiden op

    Juist met die lead torens zullen ze moeten gaan bouwen in het groen. want als die torens eenmaal vol zitten met expats zal blijken dat gewone mensen uit Leiden ook nog ergens moeten wonen. En hoge torens zijn te duur voor gewone mensen om te huren of kopen.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline