Visboer Youssef Ferhauani van Vishandel Topvis snapt er helemaal niets van. Al ruim een jaar verkocht hij op de Leidse zaterdagmarkt zijn visjes op zijn vaste stek tegenover de gratis Waag fietsenstalling toen hij van BOA’s van de gemeente Leiden te horen kreeg dat hij op die plek geen vis mocht bakken. Er zou geklaagd zijn door warenhuis Hudson’s Bay.
Twee keer verhuizen
Ferhauani kreeg een nieuwe plek aangeboden ter hoogte van het Stadhuisplein, rechts van de visfontein. “Omdat ik niet moeilijk wilde doen, heb ik daar toen aan meegewerkt,” vertelt de visboer die tot zijn stomme verbazing na verloop van tijd te horen kreeg dat hij ook hier weg moest. “De nieuwe standplaats bleek ten onrechte verleend,” weet voorzitter Soufian El Marsse van de Leidse afdeling van de Vereniging voor Ambulante Handel. “Een andere marktkoopman had een ouder recht op die plek en daarom moest Youssef opnieuw verhuizen.” Topvis staat nu even verderop aan de andere kant van de visfontein.
Nieuwe visboer op oude plek
Hoewel Ferhauani stevig baalt van de twee verhuizingen in korte tijd, het duurt immers even voordat de vaste klanten de nieuwe stek hebben gevonden, kwam de echte schok enkele weken geleden. Tot zijn stomme verbazing staat er op zijn oorspronkelijke standplaats op de Leidse zaterdagmarkt een nieuwe visboer. “En die bakt op die plek ook gewoon vis, terwijl ik om die reden weg moest.”
Branchering
Ook El Marsse heeft geen goed woord over voor het handelen van de gemeente: “Omdat het niet eerlijk is tegenover Topvis, maar ook omdat in het kader van de branchering echt geen ruimte meer is voor nóg een visboer op de zaterdagmarkt.” Ook visboer Klaas Hartevelt, ook lid van het marktbestuur, snapt niks van de hele situatie. “Vroeger waren er marktmeesters. Die hadden verstand van de markt, maar zitten nu op kantoor. Ze zijn vervangen door BOA’s die veel minder weten van het reilen en zeilen op de markt.”
De Leidse gemeenteraad stelde vorige week een nieuwe marktverordening vast. Daarin speelt ‘branchering’ een grote rol. Er moet meer variatie op de markt komen. Groente en fruit, maar ook vis en olijven en andere exotische producten zijn oververtegenwoordigd op de Leidse centrummarkt. Dat moet veranderen en dus wordt ingezet op het aantrekken van marktkooplui met andere producten.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907