(Foto: Emile van Aelst).

Leidse horeca-ondernemers geweerd van kerstmarkt

De zogenaamde ‘natte horeca’ uit Leiden is niet meer welkom op de drijvende kerstmarkt die ook dit jaar in december weer wordt neergelegd op het water van de Nieuwe Rijn. Het Centrummanagement Leiden wil af van de organisatie van de kerstmarkt en heeft daarom een externe partij in de arm genomen. Welke wil centrummanager Hans Gennotte niet zeggen: “Op een nader te bepalen tijdstip zal Centrummanagement de nieuwe organisator bekend maken. Meer kan ik er nu helaas niet over mededelen.”

Organisatie uitbesteed
Het Centrummanagement Leiden organiseert de kerstmarkt sinds 2013. “Het elk jaar gegroeide en succesvolle evenement zal komend jaar op eigen benen gaan staan. Bij de aankomende editie is het voornemen om te gaan samenwerken met een organisator die over de juiste ervaring beschikt om dit evenement voort te zetten en kwalitatief nog verder door te ontwikkelen,” licht Gennotte de komende veranderingen toe.

Drankverkoop voor organisator
“Net zoals voorgaande jaren zijn er bijna negentig chalets en standplaatsen waar Leidse en landelijke ondernemers hun waar verkopen. Ook zullen er tal van muziekoptredens plaatsvinden. De Leidse ondernemers blijven net als altijd voorrang houden bij de inschrijving voor een mooie plek,” aldus Gennotte die na wat doorvragen, beaamt dat dat niet geldt voor de horeca op de enige drijvende kerstmarkt van Europa: “Voor de invulling van de plekken waar drank verkocht wordt, gaat de organisator zorg dragen. De opbrengsten van de drankverkoop zijn nodig voor de organisator om het evenement financieel haalbaar te maken.”

Leidse ondernemers als Paul Minnes van Café Re-Spons die op de kerstmarkt jaarlijks de Après Ski Spons neerzette en Benjamin Wegman van de Leidse bierbrouwerij Pronck vissen daarom waarschijnlijk achter het net. Rondvaart Leiden, die de laatste jaren boottochten verzorgt vanaf de kerstmarkt, blijft wel varen, maar mag drankjes voortaan uitsluitend aan boord serveren. “Dat valt onder onze eigen catering,” zegt Joeri Marijt van het Leidse rondvaartbedrijf. “In het chalet kunnen we dan geen glühwein en chocomelk meer verkopen, tenzij we een deal sluiten met de nieuwe organisator, maar dat zal wel te duur worden.”

Marijt vindt het jammer dat het Centrummanagement Leiden deze stap neemt. “Je dupeert toch vooral de Leidse ondernemers die vanaf het begin hebben meegewerkt om een succes van de kerstmarkt te maken.” Ook Benjamin Wegman van Brouwerij Pronck had het liever anders gezien. “Ik vind het een opmerkelijke keuze van het Centrummanagement,” zegt hij. De twee ondernemers ontvingen de afgelopen jaren ook tal van groepen die bij hun chalets een borrel gaven. Dat zit er in de nieuwe situatie niet meer in.

Economie Leiden kerstmarkt_kreativ


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×