Centrummanagement bevestigt: Geen Leidse horeca op kerstmarkt

28

De afgelopen maanden is een zorgvuldig proces doorlopen om een organisatie te selecteren die de exploitatie van de Leidse kerstmarkt wil overnemen van het Centrummanagement Leiden. Dat laat centrummanager Hans Gennotte vanmiddag aan Sleutelstad weten in een aanvullende reactie op het nieuws dat Leidse horeca-ondernemers geen drank meer mogen verkopen op de kerstmarkt.

Winst drankverkoop nodig om kerstmarkt gratis te houden
“Er zijn met diverse potentiële organisatoren gesprekken gevoerd, ook met Leidse, waarvan er op dit moment waarschijnlijk één partij voldoet aan de voorwaarden om een kwalitatieve doorontwikkeling te realiseren en om tot de Top 10 beste en leukste kerstmarkten te blijven behoren,” aldus Gennotte. “Om de financiële risico’s te kunnen dragen en het evenement gratis toegankelijk te houden zal de nieuwe organisator de drankverkoop zelf gaan verzorgen. Er zijn persoonlijke gesprekken gevoerd met drie Leidse partijen die hierdoor helaas de aankomend editie geen drank meer kunnen verkopen op de kerstmarkt.”

Die partijen zijn Café Re-Spons die sinds jaar en dag met een après-skihut op de kerstmarkt stond, Rondvaartbedrijf Leiden dat in het chalet waar de tickets worden verkocht geen drank meer mag verkopen, maar wel blijft varen vanaf de kerstmarkt en de drankjes dan voortaan uitsluitend aan boord serveert als onderdeel van het rondvaart-arrangement en de Leidse bierbrouwerij Pronck die alleen mag bierpakketten mag verkopen als ze zouden besluiten om toch op de markt te gaan staan, maar geen biertjes meer mag tappen.

“Om in de decembermaand onze stad aantrekkelijker en bruisender te maken zijn de Winter Wonder Weken in 2011 geïnitieerd en het totale evenement levert inmiddels bijna 300.000 bezoekers op. Een onderdeel hiervan, de enige drijvende kerstmarkt van Europa, is dusdanig gegroeid dat het tijd is geworden om dit onderdeel zelfstandig door te laten ontwikkelen,” aldus de centrummanager die benadrukt dat Leidse ondernemers in de sectoren ‘food’ en ‘retail’ ook in de toekomst van harte welkom blijven en net zoals in voorgaande jaren zelfs voorrang bij de inschrijving.

Delen

28 reacties

  1. Jo Drums

    Erg jammer weer dit, iets leuks op zetten wat niet anders kan met ondernemers en dan als her succes vol is de ondernemers aan de kant zetten. Hoe gaat dat dan met de ijsbaan straks? Mag Einstein geen drank meer verkopen????

  2. Maartje Zeevat

    Al jaren bekruipt mij het gevoel dat de Leidse beleidmakers het de ondernemers alleen maar lastiger (proberen) te maken… Terwijl er toch een gezamenlijk belang lijkt te zijn: Leiden zo leuk mogelijk maken en houden voor iedereen… Zonde!

  3. Belachelijk weer, typisch weer iets in de trend van “ondernemertje pesten” , kan het nu nou nooit eens normaal gaan hier in Leiden? Straks een kerstmarkt zonder Glühweintje , dat kan toch niet….., wat een stelletje amateurs hier toch in Leiden, bah !

  4. Danielle Slijkhuis

    Meer diversiteit op de kerstmarkt kan geen kwaad. De laatste keer was het bijna alleen nog eten en drinken. Maar om nou alle horeca te weren is ook nonsens.

  5. Laat aub de stand met 150 massage stoelen weer terugkomen op de kerstmarkt. Dat bracht mij echt in de kerstsfeer.

    • Wim de Leeuw op

      Blijkbaar gaat het hier niet om lezen, Paul. Maar om ‘statements brullen’.

  6. Cees Mentink op

    De exploitant wil zelf de dranken schenken (begrijpelijk): ‘Om toegang gratis te kunnen houden’.
    Is er iemand die voor de drijvende Kerstmarkt, met een aanbod van benedenmaatse artikelen,
    entree zou willen betalen?

    • Niet vervelend gaan doen hè, Mentink, met zo’n genuanceerde en van realiteitszin getuigende reactie. Het is gewoon Leids ondernemertje pesten, zo hebben Leidens Opgewonden Reaguurders/Raadsleden (LOR) besloten, punt uit. Wie dat ontkent is geen ‘echte Leienaar’. 🙂

      • R. Dentener op

        Inderdaad, Frits2019. Organiseert het CML iets, is het niet goed. Organiseert het CML het niet, dan is het ook niet ok. Waarom is CML ooit opgezet? Naar mijn weten, omdat er vanuit de winkeliersverenigingen in het centrum jarenlang weinig tot niks van belang geïnitieerd werd. En er geen evenementen van de grond kwamen ofwel door onderlinge onenigheid of botsende karaktertjes van de dames en heren ondernemertjes.(uitzonderingen als onze Peter Lab daargelaten) Het staat hen natuurlijk vrij om zelf zo’n kerstmarkt of Huis van Sinterklaas te organiseren en te exploiteren, maar ik moet het nog zien of het dan van de grond komt. Groot gelijk dat CML als initiator het moment kiest om nu de kerstmarkt en Winter Wonder Weken uitgegroeid zijn tot een volwassen meerdaags evenement de exploitatie over te dragen aan een externe partij. Zodat CML zich als initiator op andere projecten kan richten die bijdragen aan het in de markt zetten van het merk Leiden.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline