Leiderdorp stevent af op harde confrontatie met Leiden

21

Het is bijna zeker dat de Leiderdorpse gemeenteraad vanavond beslist om de snelheid op het tracédeel Oude spoorbaan te maximeren op 50 kilometer per uur in plaats van 70. De Leiderdorpse politiek beslist vanavond over de aanleg van de Leidse Ring Noord waarvan drie delen op Leidse en twee op Leiderdorps grondgebied liggen. In een bestuursafspraak tussen de twee gemeenten en de Provincie Zuid-Holland zijn al jaren geleden alle afspraken vastgelegd. Onder andere over wie welk deel van de weg betaalt en dus ook over de maximumsnelheid op de rondweg.

De Leidse gemeenteraad nam afgelopen donderdag een besluit over de aanleg van de Leidse Ring Noord. Ook een door D66 Leiden ingediend voorstel werd aangenomen. Daarin spreekt Leiden uit dat de Leidse bijdrage van 26,5 miljoen euro aan de Leiderdorpse tracédelen niet beschikbaar wordt gesteld als er op de Oude Spoorbaan 50 in plaats van 70 gereden gaat worden.

Leiderdorp gaat voor 50
Dat dreigement maakt blijkbaar niet voldoende indruk in de buurgemeente. Het voorstel van de Leiderdorpse oppositiepartijen D66 en GroenLinks wordt gesteund door de grootste coalitiepartij LPL en krijgt bovendien vrijwel zeker de steun van de PvdA Leiderdorp. Fractievoorzitter Olaf McDaniel zegt desgevraagd open te staan voor debat, maar nog geen enkel argument te hebben gehoord dat zijn fractie richting de 70 heeft kunnen bewegen. Ook coalitiepartij LPL is stellig is de steun aan 50: “We gaan voor 50 en dat geld gaat we niet betalen,” zegt fractievoorzitter hugo Langenberg, doelend op de miljoeneninvestering die Leiden in dat geval niet wil doen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Daarmee is er een ruime meerderheid voor de wens van bewoners van de wijken Buitenhof en Leyhof om van de Oude Spoorbaan een 50-kilometerweg  te maken. Omwonenden zijn bang voor veel meer overlast als de Leidse Ring Noord is aangelegd. De weg wordt dan wordt verdubbeld en krijgt veel meer verkeer te verwerken. Ze uiten hun grieven onder meer op de speciale actie website Max50.

Er wordt vanavond ook een tweede wijzigingsvoorstel in stemming gebracht. De VVD roept samen met het CDA en de ChristenUnie-SGP op om de snelheid op de Oude Spoorbaan 70 kilometer per uur vast te stellen en maatregelen te nemen om de overlast voor de naastliggende wijken tegen te gaan.

 

 

Delen

21 reacties

    • Allert Goossens op

      Wat een kansloze tekst! Leiden zelf duldt uitsluitend 50 km/u op haar tracedeel. En terecht. Gezondheid van burgers staat voorop. Dat houdt niet op aan de Leidse grenzen. Leiderdorp heeft het volste recht op hetzelfde. Het is nogal krom dat Leiden, nota bene met een links college, ineens een buurgemeente tot hogere snelheden forceert. Met welk recht eigenlijk?

    • Buitengewoon kinderachtig van gemeente Leiden om op dat korte stukje een hogere snelheid te bedingen op straffe van vele miljoenen (die trouwens sowieso wel een betere bestemming konden hebben). Overal moet de snelheid omlaag, daar niet?

    • Een Leids burger op

      Bijna. Sleutelstad heeft er sowieso een handje van om in herhaling te vallen met slechts kleine nuance verschillen. Het enige nieuwe vergeleken met het bericht van zaterdag is dat er nu een meerderheid in de Leiderdorpse lijkt te zijn die de eerder gemaakte afspraak van 70 km/u niet wil nakomen.
      Zodra de Leiderdorpse raad dat definitief beslist heeft (of niet) komt er ongetwijfeld weer een artikel over….

    • Hoe zo hoog? Het gaat om een geluidswal van 1,25 meter die achter het riet staat en achter je auto die voor je keukenraam staat…. Daar kijk je toch gemakkelijk overheen????

  1. De gemeente Leiden denkt waarschijnlijk: wie betaalt, die bepaalt. Maar daar zijn ze in Leiderdorp (terecht) niet gevoelig voor. Leiden heeft er belang bij dat die noordelijke rondweg nu eens eindelijk wordt aangelegd. Die rondweg had er 20 jaar geleden al moeten liggen, maar dat is toen nooit uitgevoerd. Om die rondweg nu aan te leggen resulteert in een veelheid van inpassingsproblemen, omdat de verstedelijking intussen is doorgegaan. Daar zijn nu diverse kostbare oplossingen voor nodig zoals tunnels, geluidschermen etc. Dat de huidige omwonenden daar niet blij mee zijn is logisch en begrijpelijk. Het verzet tegen de Rijnlandroute is een tweede voorbeeld van een conflict tussen bewoners in vol gebouwd gebied en een westelijke rondweg die er moet en zal komen.

    • Niet het vol gebouwde gebied maar de inpassing in en slopen van het groen was het conflictpunt. Met name “niet horen, niet ruiken en niet zien” belofte van het Leidse en provinciale partijkartel. Burgerparticipatie? BS.
      We discussieren nu over een stukje op 70 km/uur. Maar het zou een symbolisch gebaar van de Bree kunnen zijn om overal 50 kim/uur aan te houden. Denk aan verminderde vervuiling, het klimaat en de veiligheid. Maar ik hou mijn hart vast rond de realisering van de North Leiden al of niet Vroemweg. Want de rechtse trekken heersen nog in de Raadszaal. Groenlink.

  2. Wat schiet Leiden er nou mee op als het verkeer op het noordelijke stuk van deze zogenaamde rondweg naar 70km/u gaat? Het wordt alleen maar aantrekkelijker als doorsteek tussen de A4 en de A44. Dat gaat zorgen voor extra verkeer, extra vervuiling, extra obstakels voor fietsers en voetgangers.

    Waar de stad behoefte aan heeft zijn zinvolle routes die niet door het centrum lopen om naar een andere kant van de stad te komen. Verkeer naar de snelwegen sturen biedt daarvoor geen oplossing. Het plan dat er nu ligt is een plan van niks. Ik ben blij Leiderdorp dwarsligt.

  3. Een Leids burger op

    Leiden heeft er alle belang bij dat die ringweg wordt aangelegd. En ook dat de doorstroming bevordert wordt. Een hogere snelheid kan daarbij helpen. Bovendien is het wel opmerkelijk dat Leiderdorp nu dwars ligt terwijl al eerder was afgesproken dat de snelheid omhoog zou gaan. Eerst een afspraak maken en dan later alsnog dwars gaan liggen…
    Overigens zal enige jaren na in gebruikname van die ringweg er door toenemend verkeer vanzelf wel weer snelheidsmatiging optreden…. 🙂

  4. Wat een Leidse arrogantie, wat een kouwe drukte. 70 of 50 km per uur, wat maakt het uit op dat korte stukje weg? Minder overlast voor omwonenden is een belangrijk argument voor 50 km per uur, en bepaald niet het enige. Kan de gemeente Leiden onweerlegbaar bewijzen dat 70 km i.p.v. 50 km per uur op dat korte tracé de doorstroming op de geplande ringweg significant verbetert, ook tijdens drukke spitsuren?

    Ook bij de SP zijn ze heel boos op de buren: “Dan mogen ze die 26 miljoen die wij aan de reconstructie bijdragen ook zelf betalen”, aldus Leidse SP-voorman Antoine Theeuwen (Leidsch Dagblad vandaag).
    Onbegrijpelijk deze verontwaardiging van de “Leidse SP-voorman” over dit bagatelletje. Is de SP misschien vroemvroem partij geworden? Waar blijft zijn woede over de bezuinigingen op armoedebestrijding en de bijna afschaffing van het Leidse minimabeleid, waar blijven acties van de SP onder aanvoering van een verontwaardigde “Leidse SP-voorman”?

Laat een reactie achter

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline