Aan de Vlietzone moeten tal van organisaties wijken voor een nieuw bedrijventerrein. Het gaat om sport- en motorclubs, Jeugddorp Leiden, een postduivenvereniging en voetbalclub Leidsche Boys. (Foto's: Chris de Waard).

Leiden kiest voor nieuw bedrijventerrein langs de Vliet

Het terrein tussen het nieuw te bouwen combibad De Vliet en de nieuwe schaatshal en de waterzuiveringsinstallatie van het Hoogheemraadschap van Rijnland wordt getransformeerd naar bedrijventerrein. Dat heeft de gemeente Leiden afgesproken met het bedrijfsleven dat is verenigd in Ondernemend Leiden. De locatie is opgenomen in de concept strategie voor bedrijventerreinen in de zes gemeenten die samenwerken binnen Economie071. Dat zijn Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten en Zoeterwoude.

Chris de waard in gesprek met economiewethouder Yvonne van Delft en voorzitter Nico Tates van Ondernemend Leiden.

Gisteren presenteerden voorzitter van Economie 071 Yvonne van Delft en voorzitter VNO-NCW Rijnland Martijn van Pelt de strategie. Vanmorgen lichtte Van Delft het Leidse belang toe aan Leidse ondernemers tijdens een ontbijtbijeenkomst in restaurant Het Haagsche Schouw. (Foto: Buro JP).

Vraag en toekomstig aanbod lijkt in evenwicht
De behoefte aan bedrijventerreinen en de optelling van de nu in kaart gebrachte plekken zijn met elkaar in evenwicht. Tot verbazing van de ondernemers in de zaal. Er ging aan de huidige visie immers een lange zoektocht vooraf, waarbij het keer op keer ingewikkeld bleek om voldoende ruimte te vinden voor bedrijven. Ondernemer Ruud Breedveld van de Rooseveltstraat gelooft er helemaal niets van. “De enige manier om echt te weten hoeveel ruimte er nodig is, is bij alle ondernemers langsgaan en vragen wat hun behoefte is,” zo hield hij de Leidse economie-wethouder Van Delft en voorzitter Nico Tates van Ondernemend Leiden voor. Ook is het volbouwen van de Oostvlietpolder volgens hem ook nog steeds hard nodig.

Samenvatting inzet gemeente Leiden per bedrijventerrein
• Lammenschans: lijn ontwikkelstrategie volgen: woningen toevoegen, PDV mag niet
toenemen.
• Rijn en Rail bestaat uit twee delen. Werninkterrein: ontwikkelstrategie volgen: woningen met
werken in de plint toevoegen. Amphoraweg blijft werken.
• Paardenwei: wordt geen bedrijventerrein. Belangrijk om te kijken naar de behoefte van het
Leiden BioScience Park.
• Rooseveltstraat: West en Trekvliet: wonen toevoegen, met behoud van zelfde aantal m2
bedrijventerreinen, Oost: bedrijventerrein laten.
• Veilingterrein: plukjes wonen toevoegen, maar beperkt. Blijft voor het overgrote deel
bedrijventerrein (behoud van zelfde aantal m2 bedrijventerrein).
• De Waard, Merenwijk/de Hallen, Amphoraweg, Roomburg, Kenauweg, deel Rooseveltstraat –
deel Trekvliet (ook bekend als Rooseveltstraat-Oost) blijven bedrijventerrein.
• Vlietzone: in het gebiedsperspectief Zuidwest zijn drie mogelijke ontwikkelscenario’s voor dit
terrein opgenomen: traditioneel bedrijventerrein, bedrijventerrein als ‘Place to be’ en gemengd
woon-werkgebied. Dit wordt komende periode uitgewerkt.
• BioScience Park: intensiveren innovatiecampus, toevoegen short- en long stay aan de
randen.

Bedrijventerrein De Waard geen woonwijk
Met de strategie voor de Leidse bedrijventerreinen wordt voor de komende tien jaar ook zekerheid geboden aan ondernemers op bestaande bedrijventerreinen. “We gaan niemand verplichten om te verhuizen en bestaande terreinen blijven tot 2030 sowieso in stand. Daar gaan we tot die tijd dus ook geen andere plannen voor maken”, vertelde Van Delft de ondernemers vanmorgen. Daarmee komt er onder meer een voorlopig einde aan de al vele jaren voortslepende vraag of bedrijventerrein De Waard een woonwijk zou moeten worden. Nee dus. Ook de Rooseveltstraat blijft bedrijventerrein. Enige uitzondering daar in het pilotgebied waar nu al wordt gewerkt aan het toevoegen van wonen.

 

 

Taxi Wielkens
Economie Leiden Politiek Regio vlietzone


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon
071 - 5235907

Whatsapp
06 - 16811160

×