Stuur een kaartje naar familie en vrienden of een (nog) onbekende in het verpleeghuis. (Foto: Gerry van Bakel)

Topaz: kaartjes, bloemen en mondkapjes zijn welkom in verpleeghuizen

Bewoners van verpleeghuizen krijgen geen bezoek meer. Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen zijn met ingang van vrijdag 20 maart alle verpleeg- en verzorgingshuizen van Nederland op slot gegaan. Dat betekent niet dat bewoners zielig en alleen op hun kamers moeten blijven zitten. Het personeel zorgt voor allerlei activiteiten en afleiding, aldus Lia de Jongh, voorzitter van de Raad van Bestuur van Stichting Topaz. Die meteen een oproep plaatst om mondkapjes naar de verpleeghuizen te sturen.

Stichting Topaz heeft vijf locaties in Leiden waar mensen wonen die niet meer zelfstandig thuis kunnen wonen. Onder hen zijn ook veel mensen met dementie. Voor al deze bewoners en hun familie is het een hard gelag dat ze niet meer bij elkaar kunnen komen. Geen arm om iemands schouder leggen, geen kus of knuffel. “We proberen het zo goed mogelijk op te vangen”, zegt Lia de Jongh. “Alle teams hebben telefoons met facetime, zodat bewoners direct in contact staan met hun familie. Gelukkig maakt de moderne technologie dat allemaal mogelijk. Al ons personeel is daar heel goed op geïnstrueerd en heeft daar ook tijd voor. We organiseren ook leuke activiteiten zoals samen zingen, een high tea en we kijken naar video’s van optredens van muzikanten.”


Nieuws071-presentator Gerry van Bakel in gesprek met Lia de Jongh, voorzitter Raad van Bestuur van Stichting Topaz.

De Jongh vertelt dat ze momenteel gelukkig nog geen coronapatiënten hebben in de huizen van Topaz. “We zitten in een aparte situatie. Maar het huis is van de bewoners en zij kunnen gewoon door het huis bewegen en we proberen het leven zo normaal mogelijk door te laten gaan.”

Familie
Voor mantelzorgers en familieleden is het heel lastig dat ze niet meer op bezoek mogen komen, erkent ook De Jongh. “De meeste mensen begrijpen wel dat dit soort maatregelen nodig zijn om onze bewoners en medewerkers te beschermen. In het begin waren mensen ook wel een beetje boos en verdrietig en dat snap ik ook heel goed. We gaan steeds het gesprek aan om uit te leggen hoe contact met hun familieleden wel mogelijk is.”

Het personeel van Topaz houdt de moed erin en deelt onderling veel ervaringen via het intranet en social media. “Ik vind het echt bijzonder om te zien hoe mensen elkaar ondersteunen. Zij realiseren zich goed dat dit een moeilijke periode is en dat het niet een kwestie van een paar weken is. Er is geen verhoogd ziekteverzuim en daar ben ik trots op. Wij hebben op dit moment personeel genoeg, maar we vragen wel aan al onze gepensioneerden of ze zich willen aanmelden als ze iets zouden willen doen in zorg. Want ik verwacht dat we op de lange termijn wel extra mensen nodig hebben. En dat geldt niet alleen voor Topaz, maar ook voor Marnete, Libertas en Activite. Aanmelden kan via mobiliteit@topaz.nl. We moeten solidair zijn.”

Keihard nodig
Alle acties met bloemen vindt De Jongh hartverwarmend. Kaartjes aan de bewoners worden zeer op prijs gesteld, daar worden ze erg blij van, zegt De Jongh.  Adressen van verpleeghuizen zijn te vinden op de website van Topaz. De Jongh doet verder een oproep om mondkapjes in te leveren. “De zorg heeft ze keihard nodig.”

Leiden Maatschappij Coronacrisis


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×