De winnaars van het ‘Jaar van het dak’ zijn bekend. De afgelopen weken kregen Leidenaren de mogelijkheid om hun meest innovatieve en creatieve idee op te sturen om de Leidse daken nog beter te benutten. Uit de inzendingen koos de jury onder leiding van Wethouder Fleur Spijker uiteindelijk vijf winnaars.
De campagne Jaar van het Dak is door de gemeente Leiden, PLNT en RAP opgezet om Leidenaren bewust te laten kijken naar de mogelijkheden om hun dak groener te maken. Met de winactie moesten Leidenaren worden geactiveerd om ook echt iets met hun dak te doen: van groene daken en daktuinen tot zonnepanelen en wonen op het dak.
Van 22 juni tot en met 12 juli kregen Leidenaren de kans om hun idee op te sturen. Onder de inzendingen bevonden zich onder andere tekeningen, legobouwwerken, vlogs, wandelroutes en podcasts. Een podcast van Ingrid van den Berg over het verbouwen van groente op het dak zorgt ervoor dat zij er met een van de twee hoofdprijzen vandoor gaat: de complete aanleg van een groen dak. De andere hoofdprijs gaat naar Lieke van der Werf. Zij bedacht een ‘hutspot van het dak route’. Op verschillende daken kunnen hutspotproducten worden opgehaald en maakt men zo kennis met urban farming, het verbouwen van voedsel in de stad.
Een greep uit de inzendingen is te bekijken op de site van Jaar van het dak. De komende maanden verschijnen op social media en de speciale campagnewebsite nog meer tips om Leidenaren te inspireren en helpen.
Duurzaamheid Leiden Jaar van het dakSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907