De nieuwe Lorentz fietsenstalling bij Centraal Station kan een betaalde fietsparkeergarage worden. (Foto:Redactie).

D66 krijgt bijval voor betaald fietsparkeren: 'Minder weesfietsen en meer plek'

Een motie van D66 om betaald fietsparkeren in te voeren in Leiden, is aangenomen. Hiermee wordt vooral geprobeerd het aantal weesfietsen in fietsenstallingen te verminderen. Daarnaast kunnen fietsen hierdoor nog steeds met zorg worden bewaakt in de fietsenstallingen. Verwacht wordt dat in juni 2021 meer bekend wordt over de manier waarop het betaald fietsparkeren in Leiden mogelijk is.

“Het gaat om overdekte fietsenstallingen zoals de Waag en de nieuwe Lorentz fietsenstalling bij het station. Dit zijn hele mooie fietsenstallingen die je ook mooi wilt houden”,  zegt Francien Zeggelt, D66-raadslid Bereikbaarheid, Veiligheid en Regio. D66 is van mening dat het betaald fietsparkeren kan bijdragen aan het schoon en mooi houden van de stallingen.

D66-raadslid Francien Zeggelt in gesprek met Nieuws071-presentator Melle Tuik over het invoeren van betaald fietsparkeren in Leiden. 

Investeren
De gegenereerde kosten van het betaald parkeren kunnen bijvoorbeeld weer geïnvesteerd worden in meer menselijke bewaking binnen de parkeergarages. Op deze manier blijven de fietsen met zorg bewaakt. Ook kunnen hierdoor de openingstijden van de fietsparkeergarages worden verruimd.

Daarnaast kan het invoeren van betaald fietsparkeren er volgens Zeggelt voor zorgen dat het aantal weesfietsen afneemt. Deze fietsen hebben geen duidelijke eigenaar meer en er wordt niet meer naar omgekeken. Wel nemen de weesfietsen ten onrechte veel plek in. Het invoeren van betaald fietsparkeren kan het makkelijker maken voor de gemeente om de fietsen af te voeren. Zo is er meer plek voor andere fietsen die wel worden gebruikt.

Gratis
Dit betekent niet dat fietsparkeren stadsbreed wordt doorgetrokken en je fiets nergens meer gratis mag staan. Het is met name bedoeld voor zogenaamde ‘fietsparkeergarages’, stallingen waar de fiets overdekt en bewaakt geparkeerd kan worden. Het heeft geen betrekking op de fietsparkeerplekken in de gewone straten, benadrukt het D66-raadslid. De fietseigenaar heeft daarnaast zelf de keuze om te kiezen voor het betaald parkeren, met als voordeel dat de fiets voor langere tijd droog, veilig en schoon gestald kan worden.

Betaald fietsparkeren gaat pas in na 24 uur. Het eerste etmaal moet het altijd gratis zijn. “Pas wanneer je fiets voor langere tijd overdekt en bewaakt gestald wordt, betaal je een klein bedrag. Dit wordt ook al in veel andere gemeenten in Nederland gehanteerd, zoals Utrecht, Maastricht, Tilburg, Alkmaar en Amsterdam”, aldus Zeggelt.

Interview Leiden Politiek


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×