Tiny Chaudron en haar dochter en opvolgster Wendy Ubink voor de etalage van Ratjetoe. (Foto's: Gerry van Bakel).

De etalage van Ratjetoe is geen dag hetzelfde: 'We krijgen elke dag nieuwe kleding, allemaal unieke stukken'

Lekker winkelen en toch niet teveel geld uitgeven, dat kan bij tweedehandskledingzaak Ratjetoe. Al ruim vijfentwintig jaar een begrip op de Hogewoerd in Leiden. “We hebben klanten die al lang uit Leiden weg zijn, en toch geregeld bij ons terugkomen”, zegt eigenaresse Wendy Ubink. De sfeer van Ratjetoe laat je niet makkelijk los.

Dat geldt ook voor de vorige eigenaar van Ratjetoe: Tiny Chaudron, de moeder van Wendy Ubink. “Ik ben nog elke dag in een paar uur in de winkel te vinden en dan pas ik graag de etalage aan.” Die etalage is echt de blikvanger van Ratjetoe. Elke dag zijn moeder en dochter ermee in de weer. “En lopen en fietsen elke dag heel veel mensen door deze straat. Soms hoor je ineens piepende banden omdat iemand iets leuks gezien heeft en gauw even komt kijken. Zo krijg je mensen de winkel in. Wij krijgen elke dag nieuwe kleding binnen. Dat zijn allemaal unieke stukken. Die willen we graag mooi presenteren.”


Verslaggeefster Gerry van Bakel in gesprek met Tiny Chaudron en Wendy Ubink over het reilen en zeilen van Ratjetoe.

Bij Ratjetoe draait het om tijdloze kleding. De allernieuwste mode zul je er (nog) niet vinden. Maar wel mooie merken waar een ander op is uitgekeken of uitgegroeid. En modieuze kledingstukken van een paar jaar gelden die de tand des tijds doorstaan hebben. “Als iemand iets komt brengen, bekijken we direct of het iets voor Ratjetoe is. Ik neem alleen kleding in voor het lopende seizoen en dan blijft het maximaal zes weken hangen. Als het verkocht is, krijgt de inbrenger 40%. De meesten zijn hier ook klant en kopen er dan weer een nieuw jurkje voor. Als iets niet verkocht is, mag het opgehaald worden. Wat niet wordt opgehaald, gaat naar het goede doel: Dorcas een organisatie die wereldwijd mensen in nood steunt.”

Zonder beleg
Een jaar geleden nam Wendy Ubink Ratjetoe over van haar moeder. “Ik wil deze winkel graag voortzetten.” Zij had er zin in en de zaak liep goed, al blijft het hard werken en vaak een stap extra zetten, weet Tiny Chaudron als geen ander. “Je moet echt voor je winkel staan”, zegt Chaudron. “Mensen die Ratjetoe zien, zeggen wel eens tegen mij: ‘wat een mooie winkel, wat een geweldige baan heb jij’. En dat is ook zo, maar ik heb ook menig boterham zonder beleg moeten eten.”

Kort na de overdracht van moeder op dochter, viel het coronavirus Nederland binnen en ging het halve land op slot. “Dat was wel een dingetje”, bekent Chaudron. “Ik vond het zuur voor mijn dochter. Ik heb haar wel vanaf het begin aangeraden in de winkel zichtbaar te blijven.” En dat advies heeft Wendy Ubink ter harte genomen. “Het werd hier zeker wat stiller, daar zal iedereen in de branche last van gehad hebben, maar ik ben bewust al die tijd open gebleven. Het maakt niet uit of ik thuis de kachel aanzet of hier. Ik ben ook koffie blijven schenken aan mijn klanten. Ik wil het graag gezellig maken. En mensen waarderen dat enorm. Ze hebben me enorm gesteund.”

Volgens Chaudron heeft de lockdown ook wat nieuwe klanten opgeleverd. “Mensen gingen steeds meer wandelen en ontdekten zodoende Ratjetoe. Er kwamen mensen binnen die zeiden: ‘ik wist helemaal niet dat jullie hier zaten’. Hopelijk blijven ze terugkomen.” Een leerpunt uit deze coronatijd is voor Ubink dat ze echt een goede website nodig heeft. “Ik post al wel elke dag foto’s en filmpjes op Instagram en Facebook, maar we werken nu ook aan een goede site.”

Investering
Op de vraag of ze een goede tip heeft voor collega-ondernemers in deze coronawinter, schudt Ubink direct haar hoofd om vervolgens een paar ideeën uit haar mouw te schudden. “Ik zie van alles voorbijkomen op Instagram, ik denk dat mijn collega’s allemaal wel weten hoe ze klanten naar hun winkel moeten trekken.”

Ubink heeft dit jaar gekozen voor een cadeaubon, waar Ratjetoe dan iets bijlegt. “Wie een bon koopt voor 20 euro krijgt er 5 euro bij, en bij een bon van 40 euro leggen we 10 euro bij. Deze actie loopt nog tot 24 december en die cadeaubonnen zijn vervolgens een jaar geldig. Het is een investering, maar ik denk dat het wel loont.”

Economie Leiden Maatschappij Coronacrisis coronawinter


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×