Parkeren aan de rand van de stad en via ander vervoer het centrum bereiken. Het is een van de ideeën om Leiden autoluwer te maken. Een mogelijke plek voor zo’n parkeerhub is in een stuk groen tussen de Europaweg en de Vrouwenweg. Voor- en tegenstanders willen weten wat de stand van zaken is, maar er is alleen nog veel onduidelijk.
Aanstaande donderdag stemt de gemeenteraad over de Agenda Autoluwe Binnenstad. Daarin staan meer dan dertig anti-automaatregelen die het stadshart groener en vitaler moeten maken. Een van die punten is het instellen van parkeerhubs met zo’n tweehonderd plekken. Vanaf daar kunnen bezoekers bijvoorbeeld via een deelfiets de binnenstad bereiken en blijven de auto’s daar weg.
Sommige maatregelen zijn erg ingrijpend en worden al snel genomen, maar of de groene strook tussen de Europaweg en Vrouwenweg daadwerkelijk een parkeerhub wordt, dat is nog niet duidelijk. Verantwoordelijk wethouder Ashley North (GroenLinks) laat weten dat die optie onderzocht wordt. Tegelijkertijd zijn de werkzaamheden aan de Europaweg en de Lammebrug flink vertraagd. De toekomst van het gebied is wat dat betreft omgeven door vraagtekens.
Gebaat
Chris Verplancke, van stichting Stadsparkeerplan, is bang dat de aandacht voor de mogelijke parkeerhub verdwijnt. Hij heeft nu een parkeerterrein aan de Haagweg waarbij mensen die geparkeerd hebben via een minibus gratis naar het centrum worden gebracht. Dat zou hij ook willen doen bij de Europaweg. “Wil je het verschil maken, dan moet je zorgen dat grote auto’s, zoals campers, niet naar de binnenstad komen”, zegt Verplancke. “Ik hoop dat men ziet hoe urgent dat is.”
Ondertussen roeren ook de tegenstanders van de mogelijke parkeerhub zich in een Facebookgroep. Johan van Hogendoorn is een van de bewoners van de Vrouwenweg. “Het zou zonde zijn als de groene strook doorbroken wordt”, zegt hij. Van Hogendoorn is niet tegen het idee van een parkeerhub op zichzelf, maar: “Kijk alsjeblieft naar een andere plek.”
Die andere plek is wat de stichting Groen Cronesteyn betreft aan de kant van Zoeterwoude. “Bij die afrit van de A4 is al een park en ride”, zegt Sjaak van de Geijn namens de stichting. Hij hoopt dat op die manier het groen tussen de Europaweg en de Vrouwenweg behouden kan worden. “We willen de biodiversiteit in Cronesteyn en daarbuiten omhoog halen. Dan zijn we niet gebaat bij een parkeerterrein.”
Oostvlietpolder
Of en waar er een eventuele parkeerhub komt is nog onzeker en wordt onderzocht. Diezelfde onduidelijkheid geldt voor de verbreding van de Europaweg en de Lammebrug. Met de komst van de RijnlandRoute gaat ook het Lammenschansplein op de schop. Die werkzaamheden zijn echter door strengere stikstofmaatregelen uitgesteld, zonder nieuwe startdatum. Bij de fracties van de VVD in meerdere gemeenten heeft dat tot grote zorgen geleid.
Ondanks de onduidelijkheid over de toekomst van de Europaweg wil Hogendoorn niet te afwachtend zijn. “Ik ga een brief aan de gemeente sturen om te vragen of ze mij op de hoogte willen houden”, zegt hij. Als de parkeerhub er uiteindelijk toch dreigt te komen is Hogendoorn bereid om tot aan de Raad van State te procederen. “Net als met de Oostvlietpolder.”
Leiden PolitiekSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907