Iben van Paridon is een van de leden van de actiegroep (Foto: Lieuwe van Slooten).

Actiegroep wil kleinere bussen in de binnenstad: 'Hoog tijd dat er wat verandert'

Toen de 7-jarige Doris op de Steenstraat onder een bus terecht kwam en overleed, was heel Leiden in shock. Een paar maanden en meerdere handtekeningenacties later, rijden er nog steeds grote bussen door de binnenstad. Het is een doorn in het oog van actiegroep ‘Kloptalseenbus’. Zij willen dat er snel kleine bussen gaan rijden, want ook de leden van de groep hebben geen fijne ervaringen met het grote busverkeer in het centrum.

Iben van Paridon is een van de drie leden van de actiegroep. Op vrijdagochtend is hij in het centrum en kijkt hij vanaf de bushalte Prinsessekade in de richting van de Breestraat. Twee weken voor het fatale ongeluk van Doris, maakte hij daar zelf een uiterst penibele situatie mee. “Ik reed in een bakfiets met mijn dochter (5 jaar) daarin. Mijn zoon (8 jaar) fietste naast mij. Een bus haalde ons in en drukte ons bijna van de weg af. De spiegel raakte mijn schouder, maar gelukkig bleven we op de been en liep het allemaal goed af.”

Twee weken later liep het met de 7-jarige Doris niet goed af. Op 5 juni reed ze met haar ouders en kleine broertje over de Steenstraat toen het portier van een taxi onverwachts openzwaaide. Het meisje week uit, viel en kwam onder een bus die daar kwam aanrijden. Het ongeluk maakte diepe indruk op de hele stad en veel Leidenaren wilden wat doen. “Dat raakte me zo diep dat ik me eigenlijk schuldig voelde dat ik er jaren niets aan heb gedaan”, zegt Van Paridon.

Hersenschudding
Bart Brouwers, een ander lid van de actiegroep, startte na het tragische ongeluk een petitie waarin hij vroeg om passende maatregelen. Ook hij had niet lang daarvoor een nare ervaring met een bus in Leiden. Hij belandde in het ziekenhuis en kampt nog steeds met klachten van zijn hersenschudding.

“Ik zou wat gaan drinken met vrienden en liep richting de Nieuwe Beestenmarkt. Ik dacht voorrang te hebben, maar de bus gaf toch gas”, zegt Brouwer. “Ik raakte in botsing en voor ik het wist zat mijn gezicht vol schaafwonden. Mijn oogkas was doorgescheurd en ik had een hersenschudding. Nog steeds heb ik daar last van met slapen.”

Artikel gaat verder onder de foto

Aanbesteding
De petitie kreeg veel steun, maar tot directe actie heeft het niet geleid. Daarom zijn de twee Leidenaren, samen met Marloes Ambagts-van Rooijen, de actiegroep ‘Kloptalseenbus’ begonnen. “Er gebeurt al te lang niets. Ik vind het echt hoog tijd dat er wat gaat veranderen”, zegt Van Paridon. De actiegroep pleit voor langzamer, minder en kleiner openbaar vervoer in de binnenstad.

Dat willen ze door een maximumsnelheid van vijftien kilometer per uur, door streekbussen niet via de binnenstad te laten rijden en door kleiner materiaal in te zetten voor de bussen die nog wel door het centrum rijden. Het laatste punt is voor de actiegroep op dit moment het belangrijkst omdat de gemeente al bezig is met de eerste twee ideeën. Daarnaast begint volgend jaar een aanbesteding voor nieuwe bussen waarbij gevraagd kan worden om kleiner materiaal.

“Kleine bussen zijn veel veiliger en vriendelijker dan de tankers die er nu rijden. Bovendien kunnen mensen die slecht ter been zijn op deze manier nog steeds gebruik maken van het openbaar vervoer”, zegt Van Paridon. Dat de gemeente momenteel al bezig is om een deel van de bussen het centrum te laten mijden, is volgens hem alleen maar goed. “Als al het streekvervoer niet meer door de binnenstad rijdt, scheelt dat twee derde aan bussen. Dus dat in combinatie met kleinere bussen is win win.”

Keuzes
Het weren van bussen in het centrum schiet nog niet echt op. Voorlopig staan de plannen alleen nog op papier. In het kader van een autoluwe binnenstad zijn er meer dan dertig ant-automaatregelen opgesteld, waaronder een andere route voor een aantal bussen. Zo is het de bedoeling dat bepaalde bussen niet over de Stationsweg en Steenstraat rijden, maar via de Morssingel, Morsweg, Rijnzichtbrug en het Noordeinde. “Zoals Rome niet in een dag is gebouwd, is Leiden niet in een dag autoluw. We doen het stap voor stap”, zo zei wethouder Ashley North (GroenLinks) eerder.

Op dit moment is de gemeente nog bezig met het onderzoeken van de nieuwe busroutes. De resultaten daarvan worden in februari verwacht. Wel is al zeker dat buslijn 400 en waarschijnlijk ook lijn 45 niet meer over de Steenstraat en Stationsweg, maar via het Schuttersveld naar het station gaan rijden. Het zorgt voor een afname van ongeveer de helft van het busverkeer door de binnenstad.

Voor de actiegroep hoeft het niet zo lang te duren. “We moeten gewoon harde keuzes maken”, zegt Van Paridon. Hij verwijst daarbij naar bijvoorbeeld de discussie over het verplaatsen van het busstation dat niet gelukt is. “Het lukt de gemeente maar niet om de situatie snel te veranderen.”

Levensduur
De gemeente Leiden laat weten graag met de actiegroep in gesprek te gaan, maar in het idee van kleinere bussen zien ze weinig brood. Er is vorig jaar onderzoek gedaan naar openbaar vervoer met kleiner materiaal en de conclusie daaruit was dat kleinere bussen er voor zorgen dat ze vaker moeten rijden. “Alle stadslijnen krijgen een verdubbeling van de frequentie”, laat een gemeentewoordvoerder weten.

Verder zijn er volgens de gemeente grote investeringen nodig voor de kleinere bussen en is de exploitatie duurder. Daar komt nog bij dat de huidige bussen van Arriva in 2019 aangeschaft zijn en een levensduur hebben van vijftien jaar. Dat is precies wanneer de volgende OV-concessie afloopt. “We verwachten dat deze bussen tot dan zullen blijven rijden”, aldus de gemeentewoordvoerder.

De actiegroep is zich ervan bewust dat het aanpassen van het openbaar vervoer in de binnenstad niet over een nacht ijs gaat. “Dit wordt een proces van de lange adem”, aldus Van Paridon.

Leiden Politiek


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×