Van een stad op de maan tot onderwaterboerderijen: de ideeën van brugklassers van het Da Vinci College aan de Kagerstraat in Leiden gaan alle kanten op in het project ‘De Toekomstbouwers’. Tijdens het vak Digitale Vaardigheden bouwen alle brugklassen van deze school Leiden na zoals het er in de toekomst uit kan zien. Dit mogen zij doen in de vorm van een fysieke maquette, maar de meerderheid kiest ervoor om te bouwen in een virtuele wereld.
Duurzaam, mooi en inclusief
Brugklassers hebben, in groepjes, de opdracht gekregen om in acht weken tijd één uur per week een stad van de toekomst te bouwen. “Ze moeten zelf gaan nadenken hoe Leiden eruit zou zien als zij veertig jaar oud zijn”, vertelt Maartje Couck, docent Digitale Vaardigheden.
Leerlingen moeten rekening houden met drie thema’s: mooi, inclusief en duurzaam. “Duurzaamheid is natuurlijk heel breed. Je kunt gebouwen aanpakken, vervoer, afval, water of bijvoorbeeld wind”, legt Couck uit. “De leerlingen mogen heel creatief zijn, ze mogen echt out of the box-denken.”
Kim van Niekerk in gesprek met Maartje Couck over ‘De Toekomstbouwers’.
Leiden2022
Het project is opgezet als onderdeel van het programma ‘Stadsbauhaus – New European Bauhaus Leiden’ van het wetenschapsfestival Leiden2022. Verschillende bedrijven uit heel Nederland zijn betrokken bij het project. “Een aantal bedrijven heeft mensen gestuurd die als coach van de klas worden aangewezen. Dat zijn de echte duurzaamheidsexperts en zij denken met de leerlingen mee”, vertelt Couck.
Beoordeling
Uiteindelijk worden de ontwerpen van de leerlingen beoordeeld op verschillende criteria. Zo worden zij onder andere beoordeeld op creativiteit en bronnenonderzoek. “En ze moeten vooral kunnen uitleggen waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt”, voegt Couck daaraan toe.
De drie winnende groepjes mogen hun creatie tentoonstellen bij Leiden2022.
Leiden Maatschappij Onderwijs WetenschapSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907