(Foto's: Chris de Waard).

Plek busstation bij Leiden Centraal toch weer opnieuw onderzocht

Er staat de komende jaren zoveel te gebeuren in het stationsgebied in Leiden dat de gemeente er dinsdag een speciaal informatiecentrum heeft geopend. Daar kunnen inwoners met vragen de komende jaren terecht over de bouwplannen en andere ontwikkelingen in het gebied.

Binnenkort start het ‘Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport’ (MIRT) waarin alle opties rond verkeersstromen nog eens tegen het licht worden gehouden. Routes voor bussen, fietsen, treinen en voetgangers worden allemaal met een helikopterview gekeken en dat moet na een jaar of twee leiden tot de beste oplossingen voor de stad. Daarbij lijkt niets heilig. Zelfs de plek voor het nieuwe busstation niet.

In de vorig jaar vastgestelde Gebiedsvisie Stationsgebied staat dat het nieuwe overdekte busstation aan de stadszijde van het station komt. Op de plek waar nu de busperrons zijn gesitueerd. In de MIRT-verkenning wordt weer helemaal opnieuw onderzocht wat beste plek is. Van belang is daarbij dat nu ook het LUMC aan tafel zit. Bij de eerdere verkenning naar de locatie van het busstation, de gemeente wilde het toen nog verplaatsen naar de kant van het ziekenhuis, was het terrein van het LUMC geen onderdeel van het zoekgebied.

Het ziekenhuis wilde het gebied voor de entree vrij houden voor eventuele toekomstige ontwikkelingen. Maar zo’n nieuw ziekenhuisgebouw kan ook bovenop een overdekt busstation komen en dan kunnen er meerdere ontwikkelingen worden gecombineerd. “Dan heeft het ziekenhuis een gratis fundering”, oppert een van de aanwezige ambtenaren van de gemeente. Volgens omgevingsmanager Jose Biewenga van de projecten in het stationsgebied is een busstation aan de stadskant nog wel het uitgangspunt.

Chris de Waard sprak bij het nieuw geopende infocentrum met omgevingsmanager Jose Biewenga die over de projecten in het stationsgebied gaat. 

Geus
“Het mooie van de plek waar het informatiecentrum nu zit, is dat je van hieruit alle projecten kunt zien die de komende jaren in ontwikkeling komen”, zegt Biewenga terwijl ze door het raam de plekken aanwijst waar iets te gebeuren staat. De bovenverdieping van het gebouwtje waar de stichting STAD als laatste een tijdelijk onderkomen vond. Op de begane grond zit voorlopig kapsalon Het Kap Perron. Dat bedrijf moest net als de Jumbo supermarkt verkassen vanwege de aanstaande sloop van het gebouw op de hoek van het Stationsplein en de stationsweg. Daar wordt de komende jaren gebouwd aan ‘De Geus’. Voor dat project wordt op 13 september een aparte informatiebijeenkomst georganiseerd.

Treinstation
In de komende verkenning wordt ook gekeken op welke manier het treinstation toegankelijker kan worden. Een grotere stationshal is daarbij een van de mogelijkheden. Daar zou dan bijvoorbeeld ruimte kunnen komen voor meer horeca, maar ook aan flexplekken voor mensen die even een paar uur willen werken, behoren tot de te onderzoeken mogelijkheden. Het moet in elk geval bijdragen aan een betere verbinding tussen binnenstad en bioscience park.

Het vrijspelen van een van de drie tunnels waardoor de bussen nu rijden, bij de Rijnsburgerweg, de Plesmanlaan en in het midden de Joop Walenkamptunnel, helpt ook. Die laatste tunnel zou een mooie route kunnen worden voor voetgangers en fietsers die bij voorkeur rechtdoor de stad in gaan rijden. Via een doorgang onder de Stationspleinflat van vastgoedbelegger Urban Interest.

Lorentz
De hoek van het Stationsplein en het Schuttersveld moet nog een jaartje wachten op de ontwikkeling die daar al jaren staat gepland. Het gaat hier om de derde en hoogste toren van De Lorentz, waarvan de bouw al enkele keren is uitgesteld. Ook nu komt daar dus weer een jaar vertraging bij.

Morspoort
Het voormalige belastingkantoor aan het Stationsplein 107 dat tot voor kort bij de gemeente Leiden in gebruik was als ambtenarenhuisvesting gaat eind volgend jaar tegen de vlakte. Tot die tijd komen er oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne. Naar verwachting kunnen die er vanaf begin oktober terecht. Een maand later dan eerder was aangekondigd.

De herontwikkeling van dat deel van Transvaal 1 zoals de wijk heet, begint bij het spoor. Nadat de bebouwing daar is verdwenen, wordt ook de demontabele parkeergarage ontmanteld om plaats te maken voor een definitieve garage die ondergronds wordt aangelegd. Het gebied wordt een woonwijk met mogelijk wat bedrijvigheid op de begane grond van de nieuwbouw. De voormalige kazerne aan het Morspad waar nu Stichting De Binnenvest een onderkomen heeft, blijft in de wijkvernieuwing gespaard.

Informatiecentrum
Het informatiecentrum Stationsgebied is voorlopig geopend op dinsdagen van 14.00 tot 17.00 uur en op vrijdagen van 10.00 tot 13.00 uur. Iedereen die meer wil weten over de ontwikkelingen in het stationsgebied kan er in gesprek met de ambtenaren die aan de ontwikkeling van het stationsgebied werken. Het informatiecentrum is gelegen op de eerste verdieping van het gebouw aan Stationsplein 11. Boven het Kap Perron.

Kennismakingsbijeenkomst De Geus
Op dinsdag 13 september organiseert het bouwteam van AKOR, de bouwer van De Geus, een kennismakingsbijeenkomst voor de buurt. Tijdens de bijeenkomst vertellen zij meer over de werkzaamheden en de planning van de bouw op hoofdlijnen. Het gaat om een inloopbijeenkomst, waarbij geïnteresseerden tussen 17.00 en 20.00 uur kunnen binnenlopen. Naast het bouwteam zijn er experts aanwezig om meer te vertellen over de monitoring van de werkzaamheden en vragen hierover te beantwoorden. Ook is de gemeente is erbij om vragen over de ontwikkelingen in het Stationsgebied te beantwoorden. De bijeenkomst vindt plaats aan de Stationsweg 36 in het pand waar eerst het Kap Perron zat. De organisatie van de bijeenkomst hoopt dat mensen zich vooraf aanmelden via contact@bouwaandegeus.nl.

Leiden Maatschappij Politiek MIRT Leiden Centraal


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×