Ondanks de hoge energieprijzen durven weinig Leidse winkels de deur dicht te houden, uit angst om klanten mis te lopen. Maar als het aan GroenLinks en de Partij voor de Dieren ligt, gaat dat veranderen.
Op 10 november stemt de gemeenteraad over het voorstel om een deuren-dichtcampagne te lanceren. Alle winkeliers zouden dan bordjes krijgen met ‘Wij zijn open’ of ‘Welkom’, zoals hun collega’s in Wageningen en Amsterdam die nu al massaal achter hun gesloten deur hebben hangen.
Zo’n plan klinkt te simpel voor woorden. Met de deur dicht houden winkels in de winter de warmte binnen (en in de zomer de koelte), maar de praktijk blijkt tot nu toe weerbarstig. En dit is geen onderwerp voor geboden en verboden, het moet vrijwillig. En wat is dan precies de rol van de politiek?
Samen makkelijker
Op dit moment staat het iedere winkel al vrij om de deur bij koud weer dicht te houden. Dat zou veel energie schelen: goed voor de zaak, én een mooie bijdrage aan de landelijke campagnes om 15 procent te besparen op het gasverbruik. Toch houden de meeste winkeliers hun deuren open. En dat is de reden waarom Lianne Raat (PvdD) en Rosie van Peijpe (GL) met het voorstel voor een campagne komen.
“Het is begrijpelijk dat ondernemers aarzelen”, zei Raat donderdagavond in een commissie van de gemeenteraad. “Als de buurman de deur open houdt, zijn ze bang dat de klanten naar de concurrent gaan. Maar als je het met z’n allen doet, wordt het makkelijker”. Dat blijkt ook uit ervaringen in andere steden.
Omdat die gezamenlijkheid niet vanzelf blijkt te ontstaan, willen de twee groene partijen dat de gemeente het initiatief neemt. Een team dat van deur tot deur langs winkels gaat, bordjes met ‘welkom’ uitdeelt en het gesprek aangaat, zou genoeg moeten zijn om een eind te maken aan de warmteverspilling van winkels met open deuren.
Ook verlichting
De campagne zou ook moeten stimuleren dat winkeliers hun lichten na sluiting doven en dat de horeca het gebruik van terrasverwarming vermindert. En als het aan Raat ligt, mag ook de verlichting bij monumenten ’s avonds al om tien uur uit in plaats van om middernacht.
Donderdagavond was geen van de fracties echt tégen dit plan. En wethouder Yvonne van Delft zegde alvast toe dat ze best met de winkeliers ‘in gesprek’ wil. Maar een campagne van deur tot deur gaat wel verder dan dat. Komende donderdag wordt duidelijk of een meerderheid van de raad zo’n ambitieuze aanpak nuttig en nodig vindt.
Dit is aflevering zestien van een reeks berichten over “Gas minderen” van Sleutelstad. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Leids Mediafonds.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907