Visualisatie uit 2008 van een tram door Leiden (Afbeelding: Provincie Zuid-Holland).

Leidse ondernemers zetten tram weer op de kaart

Een optie om een tram vanaf Leiden Centraal over de nieuwe Centrumroute door Leiden te laten rijden, moet meegenomen worden in de verkenningen die de komende tijd gedaan worden rond het Leidse stationsgebied. Dat schrijven Centrummanager Gijs Holla en Manager Stadsbreed van Ondernemend Leiden Erwin Roodhart in een brief aan verkeerswethouder Ashley North.

De twee organisaties willen ook graag betrokken worden bij de onderzoeken en ontwikkelingen waar het Rijk recent 190 miljoen euro voor uit heeft getrokken. “Wij willen u één belangrijk aandachtspunt meegeven voor het MIRT-traject”, schrijft Holla. “Het moet mogelijk blijven om een tramlijn door het stationsgebied aan te leggen. Het is nu al woekeren met de ruimte rondom het station en eventuele nieuwe tunnels, fietsenstallingen of gebouwen dienen zo gepland en ontworpen te worden dat er voldoende ruimte blijft voor een Leidse regiotram.”

Voorzitter Nico Tates van Ondernemend Leiden denkt dat de aanleg van een tramlijn een essentieel onderdeel van een goede ontsluiting van Leiden kan worden nu duidelijk is dat het inwonertal van de Leidse regio de komende jaren verder zal blijven groeien. Centrummanager Gijs Holla noemt een aantrekkelijk, economisch vitaal en duurzaam stationsgebied van groot belang voor Leiden. Een tram hoort daar volgens de twee organisaties dus bij.

Regiotram
Het tracé van de centrumroute is volgens het Centrummanagement en Ondernemend Leiden de meest kansrijke route voor een regiotram door de Leidse binnenstad. Trams vanuit uit de richting Zoetermeer of Voorschoten en Leidschendam kunnen dan via de Lammenschansweg en de Hooigracht, via de Langegracht en het Schuttersveld naar station Leiden Centraal rijden en van daaruit verder richting het Leiden Bio Science Park, Valkenburg en het strand van Katwijk. “Bij een gebleken succes kunnen vervolgens meer tramlijnen aangelegd worden.”

RijnGouwelijn
Begin jaren negentig werden de eerste plannen gemaakt voor een tram van Gouda via Leiden naar de kust. Deze RijnGouwelijn (RGL) riep veel weerstand op. Vooral het tracé waarbij de lightrailvoertuigen door de Leidse binnenstad zouden moeten gaan rijden. In een referendum in 2007 stemde een overweldigende meerderheid tegen de komst van de sneltram door Leiden.

HOV
In 2012 blies de provincie Zuid-Holland de plannen definitief af en werd gekozen voor een Hoogwaardig Openbaar Vervoersnetwerk (HOV) met bussen. Ook de Leidse Ring, een weg rond Leiden en Leiderdorp waarvan de Rijnlandroute en de Leidse Ring Noord belangrijke onderdelen zijn, horen bij de enorme infrastructurele projecten voor de verdere ontsluiting van de regio. Ook rijden er inmiddels meer treinen over het spoor rond Leiden.

De plannen voor een tram van en naar Leiden en de regio zijn nooit helemaal uit beeld verdwenen. In het voorjaar van 2021 rakelde ook het regionale samenwerkingsverband Holland Rijnland de mogelijkheid van een tramverbinding tussen Leiden en de kust weer op. Een jaar eerder zag toenmalig verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen ook weer mogelijkheden voor een lightrailverbinding tussen Leiden en Dordrecht.

Economie Leiden Maatschappij MIRT Leiden Centraal


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×