Het aantal parkeervergunningen dat de gemeente Leiden uitgeeft voor de binnenstad gaat drastisch omlaag. Voor de verschillende gebieden in de binnenstad worden grenzen gesteld aan het maximum aantal vergunningen dat wordt uitgegeven en bovendien daalt dat aantal voortaan elk jaar met drie procent.
Dit moet ruimte creëren voor een binnenstad met steeds minder auto’s waarbij de Oude Vest en het Rapenburg autoluw worden gemaakt en de Kaasmarkt wordt getransformeerd tot park.
Die vergunningenplafonds hebben volgens wethouder Ashley North geen consequenties voor bestaande vergunninghouders. “Iedereen die nu een vergunning heeft, houdt hem ook.” Nieuwe aanvragers komen op een wachtlijst als het plafond voor een gebied al is bereikt. Ook geldt voor nieuwe centrumbewoners dat ze maximaal één parkeervergunning per adres kunnen hebben.
Wethouder Ashley North over het vergunningenplafond en de inzet van kentekencamera’s om sluipverkeer te weren.
Autoluw
Om sluipverkeer te voorkomen in een aantal gebieden waar de gemeente de auto’s nu al echt weg wil hebben, worden er op drie plekken in Leiden kentekencamera’s geplaatst. Zo wordt bijvoorbeeld de Langebrug een stuk veiliger als er geen sluipverkeer meer door de straat rijdt. Bewoners en ondernemers in het gebied achter de camera’s kunnen een ontheffing krijgen. Mensen die zonder zo’n toestemming toch de straat in rijden, krijgen eerst een waarschuwing op de mat en bij herhaling een boete.
Per 2025 is Leiden een zero-emissiestad en wordt een veel groter deel van het centrum autovrij of autoluw. Bevoorrading van bedrijven mag dan alleen nog met voertuigen zonder uitstoot. Er komt volgens de wethouder wel een ruime overgangsperiode. “Mensen hoeven niet bang te zijn dat ze ineens een elektrische bus aan moeten schaffen.”
Voor bewoners en hun bezoekers geldt voorlopig niet dat ze elektrisch moeten gaan rijden. “Zo ver zijn we nog niet.”
Duurzaamheid Leiden PolitiekSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907