Treinongeluk Voorschoten
(Foto: Regio15)

Treinongeluk uitgebreid onderzocht: wie onderzoekt wat?

Zeker zeven instanties doen onderzoek naar het treinongeluk bij Voorschoten. Dinsdag botsten een passagierstrein en een goederentrein op een bouwkraan. De kraanbestuurder kwam om het leven, tientallen mensen in de intercity raakten gewond. Welke instantie onderzoekt wat? Wij zetten het op een rij.

Direct na het ongeluk is een Coördinatieteam Factfinding opgericht om samenwerking tussen alle onderzoekers zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) coördineert de werkzaamheden van de verschillende onderzoekspartijen. En dat zijn er nogal wat: de politie, de Arbeidsinspectie, de Onderzoeksraad, ProRail, NS, DB Cargo en de BAM.

Inspectie Leefomgeving en Transport: informant van het ministerie
De ILT is toezichthouder op het spoor en onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ze doen zelf geen onderzoek, maar zitten wel in het Coördinatieteam en informeren de minister. Als het onderzoek is afgerond controleren ze of eventuele conclusies en aanbevelingen worden opgevolgd.

De ILT onderzoekt alle meldingen en informeert de bewindspersonen over elk incident of ongeval, is de uitleg op de website. Wanneer nodig of gewenst wordt een rapportage opgemaakt. Deze zijn bedoeld om inzichten te delen en de veiligheid op het spoor verder te vergroten.

Politie: onderzoek naar toedracht
De politie en het Openbaar Ministerie (OM) doen strafrechtelijk onderzoek. “Technisch en tactisch wordt onderzocht of er strafbare feiten zijn gepleegd”, zegt Marieke van den Bosch van de politie Leiden-Bollenstreek. “Als dat het geval is, kan het OM besluiten om tot vervolging over te gaan.”

Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Dienst Infrastructuur van de Landelijke Eenheid van de politie. “Alles wat we in huis hebben is daar aanwezig”, zegt een woordvoerder van de Landelijke Eenheid. Zo worden beelden gemaakt met een 3D-camera. Op die manier wordt een driedimensionale reconstructie gemaakt van de plek van het ongeluk.

Het Team Verkeersspecialisten van de politie verzamelt sporen op de plek van het ongeluk en doet onderzoek aan de trein. “We verzamelen alle puzzelstukjes om te bepalen of er sprake is van verwijtbare schuld.” Bij het onderzoek worden onder meer twee drones ingezet.

Arbeidsinspectie: onderzoek naar veilige werkplek
De Nederlandse Arbeidsinspectie onderzoekt of de Arbowet is overtreden. In dit geval controleren ze bijvoorbeeld of BAM, de werkgever van de omgekomen kraanbestuurder, de regels heeft overtreden. Het OM kijkt vervolgens of er vervolging nodig is. De Arbeidsinspectie verwacht dat hun onderzoek enkele maanden zal duren.

Onderzoeksraad voor Veiligheid: als eerste ter plaatse
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) is een onafhankelijke organisatie, die bij ernstige ongevallen steevast een eigen onderzoek instelt. De Onderzoeksraad was vrijwel meteen na het ongeval in Voorschoten aanwezig met een aantal onderzoekers die piketdienst hadden. “Ze doen dan een eerste verkenning”, laat een woordvoerder weten.

De onderzoekers verzamelen informatie, spreken met betrokkenen en getuigen en doen het eerste technisch onderzoek. Op basis van de eerste bevindingen besluit de Raad of er daadwerkelijk een onderzoek wordt gestart.

BAM Infra: medewerker omgekomen
Bouwbedrijf BAM werkt als onderaannemer bij station Voorschoten aan het spoor. Het dodelijke slachtoffer is een 65-jarige medewerker van het bouwbedrijf. De man uit Limburg bestuurde de bouwkraan waar de twee treinen op botsten. BAM doet onderzoek naar hun rol in de toedracht.

NS, DB Cargo & ProRail: spoorwegwet
Spoorbeheerder ProRail, vervoerder NS en goederenvervoerder DB Cargo doen ook onderzoek naar hun rol. Ze bekijken of de Spoorwegwet is overtreden en werken nauw samen met alle andere onderzoekspartijen.

Advertentie

112 Sleutelstad Leiden Maatschappij Voorschoten Treinongeluk bij Voorschoten


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×