Margot Nicolaes: "Veel jongeren kunnen geweldig tiktokken maar hebben moeite met digitaal regelwerk." (Foto's: PR en Louis Smit)

BplusC helpt steeds meer Leidenaren bij digitaal regelwerk

Het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) bij de bibliotheek van BplusC krijgt steeds meer vragen om hulp bij het omgaan met een DigiD en het afhandelen van digitaal contact met instanties. Kreeg het IDO in het startjaar 2021 nog maar 45 vragen, na de eerste helft van 2023 is de verwachting dat dit jaar 700 mensen worden geholpen tijdens een spreekuur van het IDO.

“Het zijn niet alleen ouderen die moeite hebben met digitale handelingen, maar ook jongeren. Die kunnen geweldig tiktokken en whatsappen, maar als ze 18 worden komt er veel digitaal regelwerk op ze af”, zegt Margot Nicolaes, voorzitter van de Raad van Bestuur van BplusC. “Denk aan het openen van een bankrekening, het aanvragen van een rijbewijs, het doen van een belastingaangifte en het contact met een zorgverzekeraar.” Uit landelijk onderzoek blijkt dat bijna een kwart van de scholieren van 15 jaar niet kan lezen op het niveau dat nodig is om adequaat te kunnen functioneren op school of in de maatschappij. “Dat speelt ook parten bij het digitaal regelen van allerlei dingen”, aldus Nicolaes.

Afspraak
Bijna twee jaar geleden is BplusC begonnen met het IDO. Op alle locaties van BplusC in Leiden en Leiderdorp is dat toegankelijk. “Ieder moment van de dag kunnen mensen van alle leeftijden binnenlopen als zij vragen hebben over bijvoorbeeld toeslagen, belastingen, DigiD, AOW, werk, uitkering, donorregistratie, coronacheck, rijbewijs en zorg. Als we ze meteen kunnen helpen, dan doen we dat. Is het een wat ingewikkelder vraag, dan wordt een afspraak voor het IDO-spreekuur gemaakt”, vertelt Nicolaes.

De rijksoverheid geeft BplusC subsidie voor deze hulp- en adviesactiviteiten. Het IDO wordt bemenst door medewerkers van de bibliotheek zelf die voor dit specifieke werk een basisopleiding hebben gevolgd. Nicolaes: “Wij zoeken overigens nog steeds medewerkers hiervoor, het gaat om een functie in loondienst.”

Er wordt aardig wat reclame gemaakt voor het Informatiepunt Digitale Overheid bij bibliotheken. Nicolaes: “Als er weer een spotje is uitgezonden, dan merken we dat meteen in de vraag om hulp. En als er nieuwe wetten en regelingen van kracht worden waarvoor digitaal contact met instanties nodig is, dan zien we ook een toename. Driekwart van de vragen gaat over het aanvragen van een DigiD en het gebruik ervan in het contact met diverse instanties, zoals een verzoek om een toeslag en het doen van een belastingaangifte.”

Honderduizendste hulpvraag
Landelijk werd in juni 2023 de honderdduizendste vraag aan een IDO geregistreerd. De eerste vijftien IDO’s startten in 2019 en inmiddels hebben 682 bibliotheekvestigingen er een. Dit aantal groeit nog steeds.

“De tijd is voorbij dat de bibliotheek alleen een ‘boekenkast’ is waaruit je boeken kunt lenen”, zegt Nicolaes ter afsluiting. “In de bibliotheekwet is bepaald dat hij ook andere maatschappelijke taken heeft, zoals dus het IDO, een belastingspreekuur, ondersteuning in het onderwijs en het geven van Nederlandse les. En dat is verheugend, want daar helpen we veel Leidenaren mee.”

 

Advertentie

Economie Leiden Leiderdorp Maatschappij Onderwijs


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×