De Kunstroute Leiden trok afgelopen zaterdag en zondag 6500 bezoekers uit de regio én daarbuiten. Onder het publiek zijn steeds meer internationale en jonge bezoekers. Zij bezochten 165 deelnemers in 89 ateliers en creatieve locaties in de stad, gingen in gesprek met kunstenaars en ontdekten nieuw werk.
Opvallend dit jaar was het aantal samenwerkingen dat door deelnemers werd aangegaan. Zo werd het publiek in de weken voor de Kunstroute al getrakteerd op Kunst in de Etalages, een nieuw initiatief van Centrummanagement Leiden waarbij meer dan vijftig kunstenaars en ondernemers de handen ineen sloegen om kunst van deelnemers te tonen. Zo haakten ook Cultuurcoaches Leiden weer aan met de Kinderkunstroute en trok de markt Kunst onder de bomen meer bezoekers dan vorig jaar.
Verder waren er dit jaar veel kunstenaars die nieuw werk presenteerden of een speciale activiteit organiseerden tijdens de Kunstroute. Samenwerkingen waren er ook tussen kunstenaars die gelegenheidsgroepen vormden, zoals de drie kunstenaars die op Rapenburg 112A het project Een machinaal verschil lieten zien, maar ook het initiatief JAM, van drie deelnemers die eerdere jaren individueel deelnamen, maar nu een spannende presentatie met elkaar opbouwden. Opvallend was ook het project Ontketenen, dat groots was opgezet in de Lokhorstkerk met heel diverse partijen die verbinding vinden in de kunst.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907