Tegen de bouw van woningen op de locatie van de Almondehoeve in Oegstgeest zijn de meeste omwonenden niet. Toch leven er nog flink wat zorgen. Dat bleek donderdag tijdens een door de gemeente Oegstgeest georganiseerde bewonersbijeenkomst in het ontmoetingscentrum van het Groene Kerkje.
Vooral de hoeveelheid woningen en de verkeerssituatie leiden tot zorgen bij bewoners. “We zullen niet aan alle wensen kunnen voldoen, maar aan sommige ook wel”, zegt projectleider Jeroen de Hoog van de gemeente Oegstgeest.
De plannen bij de Almondehoeve zijn nu nog schetsmatig maar zullen de komende maanden steeds concreter worden. Wat al duidelijk is: als het aan de gemeente en ontwikkelaar Citystone ligt, komen er zo’n 160 woningen in het groene gebied waar nu antiekwinkel Almondehoeve gelegen is. Vlak naast snelweg A44 moeten appartementen en woningen gebouwd gaan worden. “We zijn heel blij dat 65 procent hiervan in het betaalbare segment valt. Daar is heel veel behoefte aan in deze omgeving”, aldus projectleider De Hoog.
Jeroen de Hoog van de gemeente Oegstgeest over de nieuwbouwplannen en het participatietraject
Verkeer
In de plannen is ruimte voor 40 tot 160 woningen. Het huidige voorstel van 160 woningen zit hiermee aan de bovenkant van wat mogelijk is. Qua verkeersafwikkeling kan het net, blijkt uit een verkeersonderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren. Wel moeten hiervoor wat verkeersmaatregelen genomen worden zoals het verlagen van de maximumsnelheid en het permanent afgesloten houden van de Dorpsstraat. Ook wordt het afsluiten van de Almondeweg overwogen om zo extra verkeer vanuit Rijnsburg te voorkomen.
Woonerf
Een deel van de ontsluiting van de nieuwe buurt moet gebeuren door de aanleg van een nieuwe voetgangers- en fietsersbrug die uitkomt op de Groenhoevelaan. Bewoners van die laan maken zich grote zorgen over de nieuwe brug. Want hoewel deze oorspronkelijk beschreven werd als voetgangersbrug, blijkt nu dat er een belangrijke rol voor de brug is voor de afwikkeling van fietsverkeer. Potentieel gevaarlijk, want in de doodlopende straat zouden er ongelukken kunnen gebeuren met kerende auto’s, vrezen de bewoners. “De straat is smal met nauwelijks ruimte voor een auto en fiets om elkaar te passeren. De Groenhoevelaan ingericht als een woonerf, dus absoluut niet geschikt om dagelijks een stroom fietsers op een veilige manier af te wikkelen”, zegt omwonende Gabie Devaney.
Wandelbrug
Devaney heeft voorstellen gedaan voor alternatieven en stelt voor om de geplande brug uit het plan te halen en het budget te investeren in het aanleggen van een voetgangersbrug naast de Van Gerrevinkbrug. “Zo kan dit wegdek verbreed kan worden en kan er tweerichtingsverkeer plaatsvinden.” Deze brug vormt momenteel een knelpunt in de verkeersafwikkeling doordat auto’s elkaar net niet kunnen passeren. Door de aanleg van een wandelbrug zou het ook niet nodig te zijn om de Almondeweg af te sluiten, denkt Devaney.
De gemeente is van plan in iedere fase van het proces opnieuw bewonersbijeenkomsten te organiseren. “We gaan er nog heel veel houden”, belooft projectleider De Hoog. “Zo vaak als nodig is. We willen graag zoveel mogelijk groepen bewoners bereiken, zodat we het plan zo goed mogelijk kunnen maken en ook zo veel mogelijk draagvlak kunnen creëren.” Dat hopen ook omwonenden, wiens zorgen nog allerminst weggenomen zijn. Devaney: “Het is nu aan de gemeente om al het luisteren om te zetten in daadkracht en aan haar inwoners te laten zien dat we gehoord worden.”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907