Sinds begin april zijn al achttien inwoners van Leiden en Leiderdorp het slachtoffer geworden van een babbeltruc. Ze werden telefonisch benaderd door iemand die zei van de bank te zijn en zijn slachtoffers wist te overtuigen hun pincode, pinpas en in sommige gevallen zelfs waardevolle spullen af te geven.
Oplichters en dieven gaan vaak heel geraffineerd te werk. Ze doen zich vaak heel betrouwbaar voor en komen vriendelijk en vertrouwenwekkend over. Het verhaal wat zij vertellen, hebben zij goed voorbereid en dus weten ze hun verhaal erg geloofwaardig over te brengen. Mensen geloven daardoor wat hen op de mouw wordt gespeld.
Er wordt door criminelen veel buitgemaakt door middel van deze zogenoemde bankhelpdeskfraude. Naast de financiële schade richten oplichters hiermee ook veel emotionele schade aan bij hun slachtoffers. Daarom blijft de politie waarschuwen voor deze vorm van criminaliteit en probeert hiermee zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Overtuigend
“De oplichters gingen slinks en zeer overtuigend te werk”, legt politiewoordvoerder Chantal Margés toe. “Dit soort oplichters neemt echt de tijd om het vertrouwen van het beoogde slachtoffer te winnen. Ze bellen mensen op en vertellen bijvoorbeeld dat er zogenaamd een verdachte transactie is geweest, maar dat de bank het slachtoffer natuurlijk gaat helpen.”
Tijdens zo’n telefoongesprek, dat soms wel uren duurt, weten de oplichters het vertrouwen van de mensen te winnen. Met het verhaal dat inbrekers weten waar iemand woont, probeert men het slachtoffer bang te maken. Uiteindelijk geven mensen hun pincode door en vraagt de zogenaamde bankmedewerker het slachtoffer om de bankpas in een envelop te doen. Iemand van de bank komt die envelop dan ophalen, wordt er dan gezegd. “Oh ja, en heeft u nog waardevolle spullen in huis, dan zullen we die ook gelijk voor u veiligstellen dus geeft u die ook gelijk maar aan ons mee.”
Volgens Margés denken veel mensen dat ze nooit in zo’n truc zouden trappen. “Maar vergis je niet in hoe geraffineerd deze oplichters te werk gaan. Ze nemen uitgebreid de tijd, gaan gezellig met hun slachtoffer babbelen en weten op die manier het vertrouwen van mensen te winnen en hen er daadwerkelijk van te overtuigen dat ze van de bank zijn. Zeker als dan vervolgens ook nog iemand op het afgesproken tijdstip aan de deur verschijnt en zich eveneens keurig voordoet.”
In sommige gevallen is op deze manier duizenden euro’s aan geld van de bankrekening van het slachtoffer gepind en gaven mensen ook waardevolle sieraden mee die soms van overleden familieleden zijn geweest. Hoewel dit iedereen kan overkomen, zijn het vooral ouderen die benaderd worden.
Bank
De politie benadrukt dat de bank nooit aan de deur komt om pasjes of andere waardevolle spullen op te halen. Ook zal een bank nooit vragen om een pincode door te geven. “Als iemand belt en daarom vraagt, hang dan direct op.”
Waarschuw ouderen
Iedereen kan helpen om het oplichters zo lastig mogelijk te maken. De politie roept op om ouders, grootouders of oudere buren te waarschuwen dat er regelmatig babbeltrucs plaatsvinden en dat het helemaal niet onbeleefd is om de verbinding te verbreken of onbekenden niet binnen te laten. “Zeker niet als ze voelen dat er iets niet klopt. Adviseer ze om in dat geval ook direct de politie te bellen”, zegt Margés.
112 Sleutelstad Leiden Maatschappij RegioBent u ook telefonisch benaderd, bel dan de politie via 0900 – 8844. Komt er daadwerkelijk iemand aan de deur met een verdacht verhaal: ga hier niet op in en bel direct 112. Op de website van de politie staat veel informatie over babbeltrucs.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907