BplusC-directeur Margot Nicolaes bij het informatiepunt dat mensen helpt om digitaal zaken met de overheid te regelen. (Foto: Louis Smit)

BplusC zet extra medewerkers in voor beheersing van overlast

Overlast zo extreem als in bibliotheken elders in Nederland is in Leiden niet aan de orde, maar voor de veiligheid van bezoekers en medewerkers is BplusC wel genoodzaakt om extra medewerkers in te zetten. Zodat in het geval er iets voorvalt de medewerkers er niet alleen voor staan. Dit zegt Margot Nicolaes, directeur van BplusC, naar aanleiding van berichten uit Amsterdam over agressie en overlast van jongeren en een bibliotheek die daardoor tijdelijk dicht moest.

“Ook worden onze medewerkers getraind om op een gepaste manier te reageren op bezoekers die zich ongepast gedragen. Dit alles leidt tot hogere kosten dan we eerder gewend waren”, zo vertelt Nicolaes. “Maar vooralsnog hebben we het onder controle.”

Bredere functie
BplusC heeft bibliotheekvestigingen in het centrum van Leiden, Merenwijk, Stevenshof, de Kooi en Leiderdorp. Het is rijksbeleid dat bibliotheken tegenwoordig een bredere functie vervullen dan als ‘boekenkast’ waar je boeken uit kunt lenen en als leeszaal waar je in alle rust kranten en tijdschriften kunt raadplegen.

Ze fungeren inmiddels als openbaar gebouw met een lage drempel waar mensen kunnen verblijven en waar ook andere dienstverlening wordt geboden, zoals advies over belastingen, begeleiding bij het omgaan met de digitale overheid en lessen Nederlands voor nieuwkomers. Ook fungeert de bibliotheek als vergaderruimte en als internetcafé met soms hardop skypende of bellende bezoekers. Voor deze bredere maatschappelijke functie krijgen bibliotheken geld van het Rijk.

Louis Smit in gesprek met Mark Borneman van BplusC.

Onrustig
“Het is een plek voor iedereen. Sommigen zitten er zes dagen per week, misschien omdat ze nergens anders heen kunnen. Ze bezetten dan een tafeltje en een stoel. Dat is overigens niet altijd een probleem”, zegt Mark Borneman, teamleider Marketing & Communicatie van BplusC. “Soms komen er groepjes jongeren samen en dan kan het onrustig worden. Het komt ook voor dat  mensen die worden aangesproken op hun gedrag op een nare manier reageren. Verder zijn er ook wel betalende bibliotheekbezoekers die agressief worden als ze een boete krijgen voor het te laat terugbrengen van een boek.”

Borneman verwijst naar verhalen uit Amsterdam en Utrecht. Bibliotheekbestuurders daar vertelden dat ze worstelen met toenemende agressie van bezoekers. Ze nemen daar speciale maatregelen, zoals: alleen toegang voor wie een bibliotheekpas kan tonen, cameratoezicht en het inschakelen van beveiligers.

Trend
“Deze impact en maatregelen spelen in Leiden niet of beperkt”, zegt Borneman. “Het wordt zonder meer drukker in de bibliotheek en we merken een toename van overlast, waardoor soms een dubbele bezetting moet worden ingezet en medewerkers expliciet moeten worden getraind hoe om te gaan met ongewenst gedrag. Het valt te verklaren uit de toename van het
aantal bezoekers en de toename van de dienstverlening die vanuit de bibliotheek wordt aangeboden. We geloven in die ontwikkeling, dus het zal ook een trend zijn waar we mee om moeten leren gaan.”

Cultuur Leiden Leiderdorp Maatschappij Onderwijs Politiek


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×