De 2250 meter lange tunnel ligt klaar voor gebruik. (Video: Brigit Disseldorp)

Corbulotunnel gaat bijna open: de laatste puntjes op de i

Op 5 juli is het zover, de Corbulotunnel, de tunnel die de A4 met de A44 verbindt, gaat open. Maar tot die tijd staan er nog een aantal dingen op de planning. Er wordt nu nog personeel getraind en opgeleid en de laatste testen worden uitgevoerd. Ook kijkt men vooruit naar het RijnlandRoute Festival dat 22 en 23 juni plaatsvindt.

In augustus 2019 is bij recreatiegebied Vlietland, naast de A4, gestart met het boren van de tunnel in de richting van de A44. Ten westen van de spoorlijn Den Haag-Leiden kwam de tunnelboormachine zes maanden later weer boven. Projectmanager Johan de Witt kijkt terug op bijzondere jaren. Het boren van een tunnel gebeurt namelijk niet zo veel in Nederland.

De Corbulotunnel is de twaalfde tunnel die is gegraven met een tunnelboor. De tunnelboormachine die is gebruikt voor de Corbulotunnel, is speciaal ontworpen voor de RijnlandRoute en heeft een diameter van bijna elf meter. Hij is 100 meter lang en is een langzaam voortbewegende fabriek, die de grond weggraaft en tegelijkertijd de tunnelbuis bouwt met betonnen ringen.

Om te vieren dat de 2250 meter lange tunnel opengaat, wordt in het weekend van 22 en 23 juni het RijnlandRoute Festival georganiseerd in en rondom de tunnel. Met het festival wil het team van de Corbulotunnel iets teruggeven aan de omgeving na het jarenlang bouwen.

Op zaterdag 22 juni laten lokale artiesten en kunstenaars de Corbulotunnel en het terrein erboven tot leven komen met een programma van dans, muziek, kunst en verhalen. Op 23 juni staat een sportieve dag op de planning, waarbij men de kans krijgt om nog door de Corbulotunnel te rennen en/of te fietsen. Er zijn verschillende afstanden voor jong en oud. Zo is er een run van 5 of 8 kilometer, een KidsRun van 1 kilometer en een fietstour van 10 of 20 kilometer. De dag wordt afgesloten met een FunRun waarbij deelnemers in feestelijke outfits door de tunnel rennen.

Na het festival en de opening van de tunnel op 5 juli, blijft er nog één project over: de Europaweg. De N206 Europaweg krijgt in iedere rijrichting 2 rijstroken. Ook het Lammenschansplein gaat op de schop. De Lammebrug en de Trekvlietbrug worden vervangen. Dit project is net gestart en daar zal de komende jaren nog aan gewerkt worden.

Economie Leiden Maatschappij Regio Voorschoten Wassenaar


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×