In 2035 is de Leidse binnenstad getransformeerd tot een bruisend belevingsgebied met een mix van functies waar de voetganger centraal staat en de fietser te gast is. Het moderne stationskwartier en het historisch centrum zijn sterk met elkaar verbonden, de binnenstad voelt voor de bewoners van Leiden en de regio aan als een tweede huis, er is ruimte voor innovatief ondernemerschap en de binnenstad staat dankzij jarenlange promotie bekend als goed bereikbaar en het beste winkelgebied van de regio.
Dit plan heeft Centrummanagement Leiden gelanceerd. Dat is de belangenbehartiger van de Leidse binnenstadondernemers. Het noemt als voorwaarde voor het verwerkelijken van dit toekomstperspectief dat het vestigingsklimaat voor bedrijven en ondernemers gezonder wordt. Lokale ondernemers vormen het fundament van de Leidse stadseconomie, zo meent het. Daarom pleit het voor zoveel mogelijk ruimte voor ondernemerschap en voor minder en betere regelgeving.
“Met oog voor de leefbaarheid en levendigheid, moet een ondernemer niet ingeperkt worden door regelgeving, maar juist op weg worden geholpen door de gemeente Leiden. De gemeente moet zich daarbij opstellen als partner, niet als loket”, zo stelt Centrummanagement Leiden.
Het CML ziet de Leidse binnenstad, die ‘een schaalsprong’ maakt, als een dynamische plek van winkels, cultuur, kennis en beleving. “Als kloppend hart van de regio heeft ze een unieke sfeer, waar Leidenaren, bewoners uit de omliggende regio, kwaliteitstoeristen en nieuw talent zich welkom voelen en waar altijd iets te beleven is. Kortom, in 2035 heeft Leiden het beste belevingsgebied van Nederland”, zo meent Centrummanagement Leiden.
Kwaliteitstoeristen
Het begrip ‘kwaliteitstoeristen’ legt Centrummanager Gijs Holla als volgt uit: “Het zijn niet de bachelor parties en de bierfietsen, maar de zakelijke toeristen en de cultuurtoeristen, met een wat rustiger gedrag.” Zijn het dus mensen die meer geld meebrengen om in Leiden te besteden? Holla: “In het algemeen heeft de kwaliteitstoerist denk ik inderdaad meer te besteden.”
Het Centrummanagement stelt enkele concrete actiepunten voor. Om de binnenstad aantrekkelijker te maken voor winkelketens zou het makkelijker moeten worden om winkelpanden samen te voegen. De zaterdagmarkt zou moeten worden uitgebreid naar de Aalmarkt en de Stille Rijn. Daarnaast wordt voorgesteld om op specifieke locaties meer horeca toe te staan. Ook wordt gepleit voor een representatievere entree tot de stad door de Stationsweg, de Steenstraat en de Turfmarkt busvrij te maken en de focus in de hele binnenstad op voetgangers te leggen.
In 2035 is Leiden hard op weg om naar de 146.000 inwoners te groeien (prognose voor 2040). Er zijn meer woningen en het aantal banen op het Bio Science Park is volgens het Centrummanagement dan gegroeid tot 30.000. Gaat het mede door dit toekomstperspectief straks dus veel drukker worden in Leiden en moet je dan over de hoofden lopen?
“Mensen die vergelijkingen maken met bijvoorbeeld Barcelona en Amsterdam vergelijken iets dat niet met elkaar te vergelijken valt. Een dergelijke vergelijking klopt echt niet”, zegt Gijs Holla. “De transformatie willen we op een Leidse manier uitvoeren en dat betekent dat hoewel Leiden geen dorp is, we toch een soort dorps gevoel willen vasthouden, met een omgeving waarin iedereen elkaar kent.”
Culturele Hoofdstad
Centrummanagement Leiden roept op tot samenwerking met partners en inwoners om in een gecoördineerde aanpak te komen tot een ‘economisch veerkrachtige’ binnenstad die klaar is voor de toekomst. Kroon op het werk zou zijn dat Leiden met zijn regio zich kandidaat stelt als Culturele Hoofdstad van Europa.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907