De Raad van State buigt zich vandaag over de vraag of de nieuwe wijk Valkenhorst op het voormalige vliegveld in Valkenburg gebouwd mag worden. Natuurorganisaties sleepten de gemeente twee jaar geleden al voor de rechter vanwege zorgen over stikstof.
Al jaren is er gedoe over de bouwplannen: twee jaar geleden waren de bouwplannen volgens de raadsleden nog niet helemaal compleet, maar stemden ze er toch mee in. Ondertussen maakten natuurorganisaties zich zorgen over wat ze ‘gesjoemel’ met stikstofrechten noemden en stapten daarom naar de hoogste rechter in Nederland. De hoop is dat men terug gaat naar de tekentafel.
Vandaag buigt de Raad van State zich na lang wachten over de bouw van Valkenhorst. De gemeente Katwijk krijgt dan een definitief antwoord op de bouwplannen voor de nieuwe wijk, die ligt ingeklemd ligt tussen Leiden, Katwijk, Wassenaar en Valkenburg.
Verkeerstoren
In Valkenhorst moeten 5.600 woningen verrijzen. De oude verkeerstoren blijft intact, als herinnering aan het oude marinevliegkamp. Het gaat vooral om duurdere woningen, slechts een derde van de woningen wordt ‘betaalbaar’. De wijk moet volgens de gemeente Katwijk een dorp op zich gaan vormen, met winkels, scholen en alle andere voorzieningen die daarbij horen. Ook komen er bevaarbare sloten en een goed wandel- en fietsnetwerk naar het Valkenburgse Meer en het duingebied in Wassenaar.
Staatskas
De plannen voor de bouw zijn er al langer. In maart 2020 sloten de provincie, het Rijksvastgoedbedrijf en de gemeente Katwijk een deal dat de grond mag worden gebruikt voor de bouw van de gloednieuwe wijk. Ook werden al de wensen vastgelegd, maar dat ging alles behalve vlekkeloos. Het Rijksvastgoedbedrijf wilde namelijk graag duurdere woningen zien en de grond duur verkopen. Simpelweg omdat dit meer geld oplevert voor de staatskas. Katwijk wilde weer goedkopere woningen laten bouwen, om zo óók te voorzien in de behoefte van starters. Daarnaast waren er zorgen over de stikstofcrisis.
Katwijk bedong dat er zeshonderd extra woningen mogen worden gebouwd, iets waar de gemeente Wassenaar op haar beurt weer niet blij mee was. De raadsleden daar maakten zich zorgen over het extra verkeer dat er zou komen. Desondanks kwam er twee jaar later een akkoord. Daardoor voelden natuurorganisaties zich genoodzaakt om naar de Raad van State te stappen. Er was voor hen te veel onduidelijk.
Stikstofuitstoot
De perikelen rond stikstof zijn de reden dat de bouw lang op zich laat wachten. Natuurorganisaties stapten met name om die reden naar de Raad van State. Volgens stichting Duinbehoud werd er ‘gesjoemeld met stikstofrechten’. Er wordt voor het bouwen van de wijk gecompenseerd met de stikstofuitstoot van boerenbedrijven die al lang geleden gestopt zouden zijn. Het is wat hen betreft daarom in strijd met het overheidsbeleid om de stikstofneerslag bij natuurgebieden te verminderen. Daarnaast moeten er meer groene ‘bufferzones’ om de wijk komen, zodat de natuur zo min mogelijk last heeft van de bouw. Dat is dan ook precies waar de Raad van State dinsdag haar oordeel over velt.
Zes weken
Als de plannen akkoord zijn voor de Raad van State, worden ze ‘onherroepelijk’. Dat houdt in dat de bouwplannen onomkeerbaar worden en projectontwikkelaars aan de slag kunnen. De bouw zou dan volgend jaar kunnen beginnen. De woningen kunnen vanaf dat moment dus in de verkoop worden gezet. Na de zitting heeft de Raad van State zes weken om uitspraak te doen. Daarna is definitief duidelijk wat er precies gaat gebeuren met de plannen en hoort Katwijk definitief of de 5.600 woningen kunnen worden gebouwd.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907