Begin 2027 is de Spanjaardbrug getransformeerd tot 'fietspoort' en mogen er alleen nog fietsers, voetgangers, bussen en hulpdiensten overheen. (Impressie: Gemeente Leiden)

Spanjaardsbrug over tweeënhalf jaar eindelijk autovrij

Voor zo’n 10.000 fietsers per dag wordt de drukste route van Leiden in de toekomst een stuk veiliger. De Spanjaardsbrug over de Zijl wordt een ‘fietspoort’, zoals de gemeenten Leiden en Leiderdorp dat gezamenlijke project hebben genoemd. De brug wordt zo snel mogelijk afgesloten voor autoverkeer, hoewel ‘snel’ hier wel betrekkelijk is. Pas begin 2027 is het echt zover dat er geen auto’s meer mogen rijden.

De gemeenteraad moet binnenkort akkoord geven op een investering van zo’n 2,5 miljoen euro voor de ingrepen die nodig zijn om de Spanjaardsbrug fietsvriendelijk te maken. Het gaat daarbij om het Leidse aandeel in de kosten. Leiderdorp draait op voor de aanpassingen aan de eigen kant van het water.

Dat snelheid geboden is, blijkt ook uit de persoonlijke ervaringen van verschillende raadsleden en ook verantwoordelijk wethouder Ashley North kent de onoverzichtelijke situatie ter plaatse. “Zeker als de brug open is geweest, is het ongekend wat daar gebeurt. Niet alleen krioelt alles door elkaar heen, ook hier zie je duidelijk welke impact het fenomeen ‘autobesitas’ heeft.” Daarmee wordt het steeds groter worden van personenauto’s bedoeld.

Wethouder Ashley North vertelt over het gezamenlijke project van Leiden en Leiderdorp, waarbij de Spanjaardsbrug wordt afgesloten voor doorgaand autoverkeer.

De Lage Rijndijk wordt vanaf de Sumatrastraat in Leiden tot en met het kruispunt Zijldijk en Van der Valk Boumanweg in Leiderdorp ingericht als fietsstraat. De Spanjaardsbrug wordt via kentekenregistratie afgesloten voor autoverkeer. Het gedeelte van het kruispunt Zijldijk – Van der Valk Boumanweg tot aan het kruispunt Zijldijk – Vlasbaan moet door het afsluiten van de Spanjaardsbrug ook aangepast te worden. Leiden en Leiderdorp pakken de herinrichting gezamenlijk aan omdat het hier gaat om een project dat verder reikt dan de gemeentelijke grenzen.

Olifant
Zowel de Leidse als Leiderdorpse gemeenteraad willen de gevaarlijke situatie met talloze bijna-ongelukken zo snel mogelijk veranderen. “Om de olifant in de kamer ook meteen maar te benoemen; Leiden scoort heel slecht op het aantal fietsongelukken”, verwees North naar berichtgeving van eind vorige maand toen vergelijkingssite Independer naar buiten kwam met cijfers waaruit bleek dat Leiden de onveiligste fietsgemeente van Nederland is. “We moeten ons echt inspannen om ongelukken tegen te gaan en de aanpak van de Spanjaardsbrug hoort daarbij.”

Leidse Ring Noord
Daar is eigenlijk iedereen in de Leidse raad het wel mee eens. Alleen de ChristenUnie maakt zich zorgen over de bereikbaarheid van die kant van de stad, omdat gelijk met de aanpak van de Spanjaardsbrug even verderop wordt gewerkt aan de Willem de Zwijgerlaan die deel gaat uitmaken van de Leidse Ring Noord. Volgens North zijn daar echter geen problemen te verwachten. “Onderzoeken tonen aan dat het kan en we weten het eigenlijk ook al uit de praktijk. Toen de brug een paar jaar geleden een tijd lang was afgesloten wegens onderhoud, ontstonden er ook geen problemen.”

Sumatrastraat
Als de verbinding tussen Leiden en Leiderdorp is afgewaardeerd tot fietsroute, scheelt dat duizenden voertuigen per dag. Doordat het sluipverkeer van de Sumatrastraat verdwijnt, gaat ook de bereikbaarheid van bedrijventerrein De Waard er volgens de gemeente op vooruit. “Het wordt daar gewoon veel rustiger”, zegt North. “Daarom is het ook geen probleem dat er wel bussen blijven rijden. Dat zijn er niet zo veel.” De route blijft ook toegankelijk voor de hulpdiensten.

Leiden Leiderdorp Link in Bio Maatschappij Politiek Fietspoort Spanjaardsbrug


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×