Er kwamen heel wat belangstellenden op de informatieavond over de verkeersmaatregelen op de Baanderij af. (Foto: Robbin Engel)

Eerste schetsen verkeersmaatregelen Baanderij onthuld

Na een dodelijk ongeval in maart 2023, waarbij de 12-jarige Leiderdorpse Nino om het leven kwam, besloot de gemeenteraad begin vorig jaar dat er uitgebreide verkeersmaatregelen genomen moeten worden om de fietsveiligheid bij de Baanderij te verbeteren. Verkeersdeskundigen van advies- en ingenieursbureau Sweco werkten afgelopen tijd aan plannen voor de locatie.

Tijdens een informatieavond toonde de gemeente Leiderdorp woensdagavond de eerste schetsen van de maatregelen. Inwoners en andere belangstellenden kregen de kans om daar in het bijzijn van wethouder Gebke van Gaal op te reageren. Vorig jaar besloot de raad dat de gehele verkeerssituatie bij de Baanderij onder de loep genomen moet worden. Het doel daarvan is om naast het verbeteren van de fietsveiligheid ter plaatse ook een goede fietsverbinding tussen de Hofvijver en Spanjaardsbrug te realiseren.

Wethouder Gebke van Gaal over de verkeersmaatregelen op de Baanderij.

Rietschans
Voorlopige schetsen van de Rietschans, waar het dodelijke ongeluk in 2023 plaatsvond, laten plannen zien voor vrijliggende fietspaden langs de weg. Deze zijn er in de huidige situatie niet. De fietspaden worden ook verhoogd en op sommige plekken met stukken groen van de autobaan gescheiden. Daarnaast komen er oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers. Op die plekken word de autobaan iets vernauwd, zodat fietsers en voetgangers sneller aan de overkant zijn.

De oversteekplaats is geel geverfd
De oude situatie op de Rietschans zonder fietsstrook, maar met de tijdelijke oversteekplaats die na het ongeval werd aangebracht. (Foto: Robbert van Cleef)


De schets voor de nieuwe situatie op de Rietschans. Wat rood is gemarkeerd, wordt een fietspad.


Vergrote schets van de kruising tussen de Rietschans en Touwbaan. Ook is de oversteekplaats voor fietsers en voetgangers iets rechts van de grote splitsing aangeven. Daar zijn duidelijk wegmarkeringen, waaronder haaientanden, te zien.

Touwbaan
De veranderingen lijken minder baanbrekend op de Touwbaan. Zowel het noordelijke als zuidelijke deel van die weg krijgt een fietssuggestiestrook. Dit betekent echter wel dat de rijbaan voor auto’s wordt versmald. Aanwezige inwoners bij de presentatie vroegen zich af waarom de Touwbaan niet ook verbreed kan worden. Zij zijn namelijk bang dat alleen de nu voorgestelde maatregelen de problematiek niet zullen verhelpen. De verbreding schijnt echter niet mogelijk te zijn, omdat de weg al tot de kadastrale grens reikt. De weg verbreden zou betekenen dat de gemeente op privégrond van bedrijfseigenaren komt.

Op beide wegdelen mag er volgens deze plannen niet meer geparkeerd worden. Het zuidelijke krijgt wel een brede parkeerstrook voor vrachtwagens. Daarnaast worden de kruisingen opnieuw ingericht. Verkeer op de zijwegen moet in de toekomst voorrang gaan verlenen aan de automobilisten op de Touwbaan. Dat is nu niet het geval.


Huidige situatie Touwbaan-Noord met smalle fietsstroken en verschillende soorten zijwegen.


Nieuwe situatie Touwbaan-Noord met gekleurde fietssuggestiestrook en evenredige voorrangsregels voor zijwegen.


Huidige situatie Touwbaan-Zuid met smalle fiets- en parkeerstrook.


Nieuwe situatie Touwbaan-Zuid met gekleurde fietssuggestiestrook en een bredere parkeerstrook.

Fietsverbinding
Om een goede en veilige fietsverbinding tussen de Hofvijver en Spanjaardsbrug te creëren stellen verkeersdeskundigen van Sweco voor om fietsen niet door, maar om de Baanderij heen te leiden. Een pluspunt daarvan is volgens de ontwerpers ook dat het gevaarlijke kruispunt bij de Vezelbaan niet meer door fietsers gebruikt hoeft te worden. Dat wordt in die situatie opgeheven.


Het gevaarlijke kruispunt voor fietsers tussen de Vezelbaan, Touwbaan en Beukenschans.

De nieuwe fietsverbinding gaat dan via de Van der Marckstraat naar de Lijnbaan en vervolgens over een nieuw aan te leggen fietspad. Hierop volgen ook direct veranderingen voor de Lijnbaan. Die wordt volgens de schetsen dan eenrichtingsverkeer en krijgt een vrijliggend fietspad. Er is dan echter geen ruimte meer voor een volwaardig voetpad.


In het geel hoe de nieuwe fietsverbinding ongeveer moet gaan lopen. Deze gaat dus over de Van der Marckstraat, Lijnbaan en het nieuwe fietspad.


Schetsontwerp Lijnbaan met vrijliggend fietspad en eenrichtingsverkeer.


De nieuwe fietsroute vanuit de Lijnbaan. Bij het kruis is het oude fietspad te zien dat aansluit op het gevaarlijke kruispunt tussen de Touw- en Vezelbaan. Dat kan in deze situatie worden opgeheven.

Knip
Een laatste maatregel is een knip in de Van der Marckstraat. Na de kruising met de Touwbaan kun je daar niet meer direct met de auto de Vogelwijk inrijden, maar met de fiets nog wel. Auto’s moeten dan omrijden via het Engelendaal om de wijk te bereiken. Een langere route dus. Volgens de ontwerpers zal dit de verkeersdrukte binnen de Baanderij verlagen, maar aanwezigen zijn juist bang dat de verkeersdrukte op het Engelendaal hierdoor drastisch zal toenemen.


De knip in de Van der Marckstraat. De rode pijlen geven aan hoe fietsers gaan rijden. In de rechthoek wordt aangegeven dat er via die route geen auto’s meer de Vogelwijk in kunnen komen. Dat moet dan voortaan via Engelendaal.

De huidige plannen zijn pas de eerste schetsen. Met de input van de informatieavond wordt in april een conceptversie voorgedragen op een nieuwe informatiebijeenkomst. De raad neemt in september het besluit over een definitieve versie van de maatregelen.

Economie Leiderdorp Maatschappij Politiek


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×