Leiden heeft het benodigde geld gereserveerd voor het weer doorvaarbaar maken van het Kort Raprenburg. (Foto: Erfgoed Leiden)

Leiden reserveert 15,5 miljoen euro voor terugbrengen water op Kort Rapenburg

Als de bussen in de toekomst niet meer via het Kort Rapenburg rijden, ontstaat er ruimte om het water daar terug te brengen. Deze week is duidelijk geworden dat dat ook vrijwel zeker gaat gebeuren.

Het college van burgemeester en wethouders heeft bij het vaststellen van de Kaderbrief het benodigde geld gereserveerd en als de gemeenteraad er ook mee instemt kan de historische gracht worden teruggebracht, als onderdeel van het project Groene Loper Stadentree.

Bij de voorkeursvariant wordt het water niet alleen teruggebracht, maar ook doorvaarbaar gemaakt.

Doorvaarthoogte
Uit een haalbaarheidsonderzoek blijkt dat het technisch mogelijk is om het Kort Rapenburg open te graven en een gracht terug te brengen. Wel moet hiervoor het riool worden aangepast. De aanleg van een doorvaarbare gracht vergt een investering van een slordige 15,5 miljoen euro, maar heeft de voorkeur van de meeste betrokkenen. Dat bleek eerder dit jaar na een participatietraject met de stad. Als het water weer zichtbaar wordt op het Kort Rapenburg heeft het een doorvaarthoogte van 1.20 tot 1.35 meter en doorvaartbreedte van zo’n drie meter.

Gijselaarsbank
De meest vergaande, en duurste, variant uit de raadpleging heeft overduidelijk de meeste medestanders. In die variant 3, wordt de historische gracht op het Kort Rapenburg in ere hersteld. Daarbij moet niet alleen het riool worden aangepast, maar is ook een ophoging nodig van bruggen. Ook aanpassing van de Gijselaarsbank, een rijksmonument, is nodig om de gracht doorvaarbaar te maken. In variant 1 wordt de bestaande straat alleen vergroend en in variant 2 komt het water wel terug, maar wordt het niet doorvaarbaar.

Waterambacht
Diverse partijen in de stad zien het Kort Rapenburg graag weer als gracht. Wellicht de grootste ambassadeur om de gracht weer in ere te herstellen is het Waterambacht Leiden. De gemeenteraad heeft dit idee omarmd in de Agenda Autoluwe Binnenstad en met een motie gevraagd dit op haalbaarheid te onderzoeken. Wethouder Ashley North (Klimaat, Mobiliteit en Financiën) is trots op het doorlopen proces. “De stad heeft haar voorkeur kenbaar gemaakt en daar hebben wij naar geluisterd. Een keuze voor het herstel van Leidse historie. Nu is het aan de gemeenteraad.”

Advertentie

Leiden Maatschappij Kort Rapenburg ontgraven


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×