
Het wil maar niet lukken met de ontwikkeling van een nieuwe Leidse woonwijk op het Wernink-terrein. De gemeente en ontwikkelaars ABB en Niersman werken al jaren aan plannen voor de bouw van honderden woningen op het braakliggende stuk grond tussen het treinspoor en de Rijn.
Oorspronkelijk waren er plannen om het Wernink-terrein te ontsluiten via de Amphoraweg met nog een extra fietsbrug langs het spoor naar de Morsweg en een autotunnel onder het spoor door naar de Hoge Mors. De fietsverbinding stuitte op veel weerstand van Morswegbewoners en de twee ontsluitingen maakten het plan zo duur dat de ontwikkelaars er niet meer aan wilden beginnen.
Wethouder Terpstra over de nieuwe tegenslag bij de bebouwing van het Wernink-terrein.
Tegenvaller
Vlak voor de zomer werd het project vlot getrokken door te volstaan met alleen de tunnel naar de Hoge Mors. Maar nu is er toch weer een enorme tegenvaller. Doordat de gemeente Leiden de Smaragdlaan wil afwaarderen van een vijftig kilometerweg naar een dertig kilometerweg, moet het onderzoek overgedaan worden naar de verkeersstromen van en naar het Wernink-terrein als daar zevenhonderd woningen zijn gerealiseerd.
Diamantlaan
Bij het uitgevoerde onderzoek is uitgegaan van de Smaragdlaan als vijftig kilometerweg. Die route zou daarmee een snellere manier zijn om de wijk te verlaten dan via de Diamantlaan waar dertig al de maximumsnelheid is. Nu ook de Smaragdlaan een dertig kilometerweg wordt, gat die vlieger niet meer op. Meer verkeer via de Diamantlaan heeft invloed op het gebruik van de parkeerplaatsen die daar haaks op de weg zijn aangelegd en ook de aansluiting van de Barnsteenstraat op de Dr. Lelylaan wordt dan veel drukker.
Tweede ontsluiting
Het was de bedoeling van bouwwethouder Terpstra om de plannen voor woningbouw op het Wernink-terrein in december in de gemeenteraad te bespreken. Dat gaat nu niet meer lukken. Het hele plan wordt zelfs over de gemeenteraadsverkiezingen heen getild. Die zijn op 18 maart 2026. De uitkomst van het nieuwe onderzoek kan volgens Terpstra bovendien zijn dat er alsnog een tweede ontsluiting nodig is. En daarop liepen eerdere plannen juist stuk.
Wijkbewoners verzamelen handtekeningen. Omdat er geen wijkvereniging is, willen ze op die manier aantonen dat er breed draagvlak in de wijk is voor alternatieven, zoals ontsluiting via de Amphoraweg of via een nieuw aan te leggen brug over de Rijn naar de Haagweg.
De tachtigjarige Bert Lastdrager zet met plezier zijn handtekening. Ook hij is mordicus tegen de drieduizend extra verkeersbewegingen die gepaard gaan met de bouw op het Wernink-terrein.
Protest
Ondertussen roert ook de wijk zich. Bij Huis van de Buurt Morswijck werden de hele dag handtekening ingezameld, waarin wijkbewoners kenbaar maken zich zorgen te maken over de toename van het verkeer in hun wijk. Of er op de Smaragdlaan nou dertig of vijftig wordt gereden, maakt volgens de buurtbewoners niks uit. “Het blijven net zoveel verkeersbewegingen via de twee ontsluitingswegen van de wijk”, zegt Marjolein van der Plas-Jansen die woensdagmiddag de protestplek bemenst.
Ook wijkbewoner Bert Lastdrager die niet alleen komt stemmen, maar ook zijn handtekening op de lijst van Van der Plas zet is die mening toegedaan. “Ze moeten sowieso een heel ander plan maken voor het Wernink-terrein. Als ze er nou alleen woningen bouwen voor starters, studenten en bejaarden heb je sowieso veel minder auto’s en dus minder verkeer.”







Sleutelstad
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907