Pakket-aso's krijgen regels opgelegd van Voorschotense ondernemer

Een bescheiden briefje hangt er aan de deur van Art Studio Dorado met regels voor het afhalen van pakketten. Maar er zit een heel verhaal achter. Want waarom is dit nodig? “Mensen zijn steeds vaker boos en agressief als iets niet gaat zoals ze willen”, zegt Marloes Schipaanboord van de Art Studio. Er is zelfs een naam voor: pakket-aso’s. Maar wie zich vanaf nu nog misdraagt, loopt de kans dat de politie wordt ingeschakeld want de Art Studio is er klaar mee.

Dorado is al zeven jaar gevestigd aan de Schoolstraat en is sinds enige jaren afhaalpunt voor Vinted Go, een verzend- en bezorgservice van Vinted, de online marktplaats voor tweedehands kleding. “Op zich niks mis mee want hierdoor komen meer mensen in de winkel die vaak ook nog wat anders kopen”, zegt Schipaanboord. “En laat ik voorop stellen, de meeste mensen die hier pakketten komen ophalen zijn vriendelijk en aardig, ook als het eens een keer mis gaat maar het gaat om die uitzonderingen.”

Marloes Schipaanboord vertelt over pakket-aso’s. Ze is er goed klaar mee. 

Gescand
En Schipaanboord heeft het dan vooral over het niet naleven van de regels. “Wij kunnen pakketten niet meegeven als er geen QR-code is. Wie via Vinted Go iets heeft besteld, krijgt een melding met die code. Dagelijks ontvangen we tussen de 150 en 200 pakketten, die moeten allemaal eerst gescand worden voordat ze weg kunnen. Een hele klus waar we echt even de tijd voor nodig hebben. Dus krijg je het bericht, wacht dan even voordat je het op komt halen. En lees ook goed de berichten van Vinted Go. Je krijgt eerst een melding dat het pakket onderweg is, dat betekent dat wij het nog niet binnen hebben. Ook daar krijgen we regelmatig moeilijkheden mee. Pas daarna komt het bericht met de QR-code.”

Op de deur bonzen
Vooral collega Martin van Art is slachtoffer van de verbale boosheid van mensen. Hij opent en sluit de winkel die gespecialiseerd is in lijstenmakerij, restaureren en schoonmaken van schilderijen, maar ook een grote collectie wenskaarten en cadeautjes heeft. “Klanten kunnen pakjes afhalen tussen 9.00 en 16.30 uur maar de winkel gaat om 17.00 uur dicht. Zelfs na sluitingstijd staan er mensen op de deuren te bonzen omdat ze toch dat pakketje willen hebben. Of ze staan ons om 8 uur ’s morgens al op te wachten terwijl we pas om 9 uur open gaan. En laatst was er een vrouw die zelf achter de balie ging staan om tussen de pakketjes te zoeken. Ze werd aangesproken door de andere klanten die het niet vonden kunnen maar ze ging gewoon door”, vertelt Schipaanboord.

Zij en haar collega worden ook regelmatig boos toegesproken als er in het pakket niet zit wat besteld is. “Daar kunnen wij natuurlijk helemaal niks aan doen. Wij weten niet wat er in de pakjes zit, laat staan dat wij op de hoogte zijn van wat mensen besteld hebben.”

Politie
Ermee stoppen doen ze niet. “Dan pakken we al die andere inwoners die wel vriendelijk en aardig zijn”, zegt Schipaanboord. “Dan moeten de goeden onder de kwaden lijden maar we hebben wel de regels aangescherpt. In het begin was het er één, nu al vijf. We zijn het zat en nemen ook echt maatregelen als iemand zich misdraagt, dan kan er zelfs toe leiden dat we de politie bellen.” De reacties van de klanten zijn zonder uitzondering positief. “Maar men is wel vaak verbaasd dat het nodig is. En daar zijn wij het mee eens.”

Economie Maatschappij Voorschoten


Sleutelstad
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×