Verkeersadvies NAP gepresenteerd

Bureau Groep Planning uit Brugge (België) onder leiding van Ulrich Keppler heeft het eindrapport “verkeersadvies Nieuw Aalmarkt Plan” uitgebracht aan de Projectgroep “Nieuw Aalmarkt Plan” (NAP). Het rapport doet voorstellen over de ontwikkeling, inrichting en toekomst van de Leidse binnenstad en geeft adviezen over de verschillende verkeersstromen in de binnenstad. Daarbij pleit het rapport onder andere voor een snelle aanleg van een nieuwe verbindingsweg tussen de Willem de Zwijgerlaan en de Kanaalweg, het autoluw maken van de Prinsessekade en Turfmarkt en, onder voorwaarden, een RijnGouweLijn door het centrum.

Het Noordeinde moet in de ogen van de onderzoekers éénrichtingsverkeer worden (alleen centrum uit) en de Breestraat krijgt in het gedeelte tussen de Mandenmakerssteeg en het Gangetje een duidelijk promenadekarakter. De doorgaande bussen verdwijnen dan uit de Breestraat. Het overblijvende verkeer, inclusief light rail, fietsers en beperkt bestemmingsverkeer (taxi’s, laden & lossen, Haagwegbusjes) moeten zich aan dit karakter aanpassen. Met deze karakterverandering van ‘straat’ tot ‘promenade’ zal de Breestraat volgens de Projectgroep meer hoogwaardige winkels kunnen aantrekken.

De projectgroep is het eens met de komst van de RijnGouweLijn naar het centrum van Leiden, maar verbindt daar wel een aantal voorwaarden aan. Zo zou de snelheid van al het verkeer in de voetgangersgebieden moeten worden beperkt tot 10 à 15 km per uur, moeten er allerlei waarborgen komen voor een veilige inpassing van de tram en mag deze niet langer zijn dan 37,5 meter. Ook moeten de bussen die uit het centrum verbannen worden een goede alternatieve route krijgen; de huidige parkeerroute.

Tenslotte moeten ook de brommers uit de Breestraat geweerd worden en is er aanvullend openbaar vervoer nodig vanuit de wijken naar de haltes van de RijnGouweLijn. Hiervoor pleit de projectgroep voor de inzet van minibusjes die met een hoge frequentie passagiers van en naar de tramhaltes vervoeren.

Delen

Reageren is niet (meer) mogelijk.

Je bent nu offline