“Wij zijn voornemens in het kader van het grondbeleid voor het onderdeel uitgiftebeleid algemene regels op te stellen voor o.a. de toe te passen wijze van verkoop en de selectie van marktpartijen. Het behalen van de hoogste prijs, het bieden van gelijke kansen aan geïnteresseerden en het bevorderen van concurrentie zullen daarbij zwaarwegende criteria zijn.” Dat antwoord krijgt raadslid Daniël van Schoonderwoerd den Bezemer van het College van Burgemeester & Wethouders op zijn vragen over de verkoop van gemeentepanden.
Het raadslid vroeg onlangs of het klopte dat de gemeente soms panden ‘onderhands’ verkoopt, waardoor mogelijk niet de hoogste prijs wordt verkregen. Volgens het college wordt een pand in beginsel verkocht aan de hoogstbiedende. De Leidse ondernemer Jan Verbaan spreekt dat keihard tegen: “Ik heb recent 1,5 miljoen geboden op het voormalige pand van Jonk Autoschade aan de Haven, nadat ik hoorde dat de gemeente het onderhands voor vier ton aan een horeca-ondernemer wilde verkopen. Ik heb er niet eens een reactie op gekregen.” Verbaan is serieus in zijn bod en zegt het pand inderdaad voor dat bedrag te willen kopen: “Dat is het me gewoon waard”.
Kennelijk is de ruzie tussen de gemeente en de ondernemer inmiddels zo hoog opgelopen dat dat de Leidse belastingbetaler zelfs 1,1 miljoen euro mag kosten. De beschuldigingen van Verbaan komen nog geen week nadat bekend werd dat Verbaan een bedrijfshal aan de Rooseveltstraat voor de neus van de gemeente wegkocht en vrijwel direct met 185.000 euro winst aan de brandweer doorverkocht. Over die kwestie heeft het CDA inmiddels schriftelijk om opheldering gevraagd aan het college.
Verbaan ligt al jaren met de gemeente overhoop in verband met een aantal bouwprojecten in de stad. Om de gemeente onder druk te zetten, is hij onlangs een advertentiecampagne in het Leidsch Nieuwsblad gestart onder het motto “Leiden, Stad van vluchtende ondernemers”. Het college reageerde woedend op de advertenties. Wethouder Hillebrand wil dat raadslid Van Schoonderwoerd den Bezemer (ex Leefbaar Leiden) zijn raadszetel opgeeft, omdat hij zijn naam aan de advertenties heeft verbonden. Hillebrand dreigde zelfs met een kort geding.
Of dat er ook daadwerkelijk komt, is nog niet duidelijk. Voor Verbaan is het allemaal nog niet genoeg. Om de advertenties kracht bij te zetten, wil hij binnenkort ook reclamevliegtuigjes inzetten om zijn boodschap kracht bij te zetten. “Die stijgen dan op in Rotterdam en vliegen naar Leiden. “Zo kan de hele provincie zien hoe Leiden bestuurd wordt,” aldus Verbaan.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907