Van Nieuwenhoven: "Alles draait om de opkomst"

7

Jeltje van Nieuwenhoven was zaterdagmiddag te gast op de nieuwjaarsreceptie die de Pvda hield in Koetshuis de Burcht. Ze hield de Pvda-leden voor dat er in de campagne voor de komende verkiezingen vooral gewerkt moet worden aan de opkomst. “Opkomst, opkomst, opkomst, daar draait het om. Keer op keer blijkt dat juist in de wijken met een hoge Pvda-achterban de opkomst laag is. Dat kost stemmen en dus zetels”, aldus de Pvda-gedeputeerde die er verder op wees dat hard gewerkt moet worden om de potentiele kiezers te overtuigen. “De Pvda in Leiden heeft 900 leden. Als je dat vertaalt naar de Tweede Kamer waar we nu op 53 zetels staan in de peilingen, hebben de leden dus maar 1 zetel. De rest zijn gewone kiezers.”

Jeltje van Nieuwenhoven toonde zich verder een warm voorstander van de aanleg van de RijnGouweLijn door de Leidse binnenstad. Dit door de Leidse afdeling tot ‘verboden onderwerp’ verklaarde ‘issue’ kwam alsnog ter sprake toen uit de zaal een vraag over de RGL werd gesteld.

Delen

7 reacties

  1. Margje Vlasveld op

    Mevrouw van Nieuwenhoven mag dan een voorstander zijn van een trein door onze binnenstad, midden over een drukke fietsroute, het is haar stad niet! Het is een zaak van de burgers, zowel in als rond Leiden.

    Wanneer worden er lessen getrokken uit de millioenen verslindende overbodige projecten zoals Betuwelijn en HSL? Zijn de dames en heren politici nog steeds niet in staat de glossy folders en optimistische prognoses van peperdure ”communicatiebureaus” op hun waarde te beoordelen? Deze bureaus krijgen een grote zak met geld van bestuurders om een mooie presentatie van een plan te maken en dat doen ze dan ook. Het is toch raar dat raadsleden daar elke keer weer intrappen!

    Mevrouw Nieuwenhoven en meneer Hessing mogen in hun functie ons geld uitgeven en huren de bureaus in om hun plannen fraai te presenteren. De burgers, die tenslotte alles financieren via belastingen, hebben het nakijken. Ze mogen hooguit achteraf op details hun zegje doen. Dat heet inspraak.

    Waar blijft het referendum over het tracé van de RGL door de historische binnenstad van Leiden?

    Zijn de raadsleden in slaap gevallen of gewoon liever lui dan moe? Moet de RGL trein door de Leidse binnenstad rijden ten koste van de belangrijkste fietsroute in de regio? Een duidelijker vraag voor een referendum kan je haast niet verzinnen.

    De enige reden waarom niet tot een referendum besloten hoeft te worden is dat nu al duidelijk is dat de uitslag al bekend is: NEE tegen die route. Een goede reden om te besluiten om de trein over bestaand spoor te laten rijden. Maar nee, bestuurders (die niet eens gekozen zijn maar benoemd) negeren de wens van het volk gaan door met het zetten van handtekeningen waardoor er straks geen weg terug is.

    Raadsleden, kom in actie!

    Stop deze bestuurders die alleen maar “ingehuurd” zijn voor het verkopen en uitvoeren van hun eigen plannen, ook wel collegebeleid genaamd. De wensen en behoeften van de burgers zou hun doel moeten zijn, maar helaas, zo werkt het niet in onze democratie.

    Zowel de gemeente als de provincie kunnen straks door hun toezeggingen en afspraken met grote bouwondernemers en projectontwikkelaars niet meer terugkomen op hun schreden. De burgers hebben het nakijken. Dames en heren raadsleden, grijp in en organiseer een referendum over het tracé van de RGL door de binnenstad! Nu kan het nog! U bent dat aan uw kiezers verplicht! Of behoort dat volgens u niet tot uw taak? Wat is dan eigenlijk wel uw taak?

  2. StadsBelang Leiden op

    De dames & heren van de raad hebben hun stem al laten gelden door voor te stemmen Margje,wij willen dat te niet doen door onze opgerichte partij.

  3. Raadsleden van de SP, CU en LWGdG zijn al in actie gekomen. De CU pleit al een tijd voor een referendum over de trajectkeuze meen ik, en zij stellen altijd hele scherpe vragen. De SP heeft bij de laatste raadsvergadering nog een motie ingediend die opriep tot het organiseren van een referendum over de trajectkeuze, op het moment dat de beide alternatieven goed uitgewerkt zouden zijn (eind 2006, nu is er nog veel te weinig uitgewerkt). De motie heeft het natuurlijk niet gehaald. Ook het CDA zou trouwens voor die motie hebben gestemd, maar hij is zonder stemming verworpen omdat alle collegepartijen tegen waren. Tijd dus om op een andere manier een referendum te organiseren inderdaad.

  4. Het is echt belachelijk dat het freteren van links nog steeds doorgaat. Ze hebben echt geen visie. Te veel projecten in het zelfde tijdsbestek, ondanks dat er eigenlijk totaal geen geld voor is. Misschien kunnen ze bij Jeltje aankloppen die heeft misschien geld wat ze wel kwijt wil. jan

  5. Hallo,

    Als de PvdA zo’n warm voorstander is van de RijnGrouweTrein door de binnenstad is het de laatste partij waar ik op zal stemmen. Voor de goede orde: ik zal wél gaan stemmen, dus om de opkomst gaat het dan niet.

  6. hans hendriks op

    Mag ik erop wijzen dat de SP met een motie kwam om een referendum te houden? Helaas werd deze niet aangenomen. 

  7. Jan-Jaap de Haan (CDA) op

    Julian (SP) schreef:

    “Ook het CDA zou trouwens voor die motie hebben gestemd, maar hij is zonder stemming verworpen omdat alle collegepartijen tegen waren. Tijd dus om op een andere manier een referendum te organiseren inderdaad.”

    Ter correctie: het CDA hééft voor het referendum gestemd. De motie is dus wél in stemming geweest, maar de collegepartijen (inclusief klassieke referendum-fans als PvdA, D66 en GL) durfden het kennelijk niet aan om het meest ingrijpende project in jaren te laten toetsen op draagvlak.

    Overigens: het staat de inwoners van de stad altijd nog vrij om zelf een referendum aan te vragen als het definitieve ontwerp er is. Daarvoor is er een referendum verordening.

     

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline