GroenLinks neemt besluit over RijnGouwelijn

9

Gisteren heeft de algemene ledenvergadering van GroenLinks Leiden in grote meerderheid ingestemd met de komst van de RijnGouwelijn, echter wel onder bepaalde voorwaarden. GroenLinks wil zich de komende vier jaar wederom hard maken voor een autoluwe binnenstad en denkt met de komst van de RijnGouweLijn een belangrijke stap te kunnen zetten. GroenLinks erkent dat de RijnGouwelijn een moeilijk en lastig dossier is en voor veel commotie in de stad zorgt. Ook binnen de afdeling van GroenLinks zijn de meningen verdeeld.

Een aantal voorwaarden die GroenLinks stelt zijn o.a. dat de fietsers en voetgangers zich veilig door de Breestraat kunnen blijven verplaatsen, de verbinding tot aan de kust loopt en dat bij de verdere ontwikkeling en planvorming belangengroepen en belanghebbenden betrokken blijven en dat de communicatie hierover verbetert.

Delen

9 reacties

  1. Ellen Vlieger op

    Ik begrijp niet hoe weldenkende Groen Links-leden zich een rad voor ogen hebben kunnen laten draaien. Want hoe kun je straks door de Breestraat blijven fietsen, als wethouder Hessing nu al stelt, dat je straks “op drukke momenten” met de fiets aan de hand door de Breestraat moet gaan bewegen. En hoe kun je straks veilig van het station Leiden Centraal naar de Korevaarstraat fietsen als je enkele malen de rails van de sneltram schuin, dubbel en in een bocht (!) moet oversteken? En het gaat hier volgens de berichten van de Fietsersbond om 20.000 fietsers die dagelijks hun route met de sneltram moeten delen. Op de Bostelbrug moeten de fietsers straks zich een weg banen tussen dubbel spoor sneltram, bussen en auto’s. O ja en ook nog voetgangers…… Het veiligheids- en ruimteprobleem is dus niet beperkt tot alleen de Breestraat, maar het hele binnenstadstrace inclusief Lammenschansweg (waar nu al veel ongelukken gebeuren). Blijkbaar hebben de GL-leden zich laten inpakken door mooie praatjes, in plaats van zich te verdiepen in de ontwerptekeningen en concrete veiligheidsproblemen. Natuurlijk vormen nu de bussen ook een probleem. Maar dat is veel eenvoudiger op te lossen met snelheidshandhaving, kleinere en schonere bussen, dan met een miljoenenkostende sneltram door onze mooie binnenstad!

  2. Vincent Kagie op

    Beste Ellen, Als je er van overtuigd van bent dat de RGL door de Breestraat onveilig is en zorgt dat de fietser geen ruimte krijgt en dit blijkt ook zo te zijn(vastgesteld door objectieve bronnen/meetinstrumenten) dan zal dit ervoor zorgen dat GL aan het einde van de rit niet voor zal zijn, omdat er niet aan de voorwaarde is voldaan. Ik begrijp dus niet waarom je zo negatief reageert, want of je hebt gelijk en het zal niet door gaan of je argumenten blijken niet steekhoudend en de RGL komt gewoon door de Breestraat.

  3. Ellen Vlieger op

    Beste Vincent, Blijf maar doordromen. Als men pas in een later stadium wil toegeven dat de veiligheid van de duizenden fietsers en voetgangers in gevaar komt, dan wordt het project echt niet gestopt. Daarvoor is dit miljoenenproject al te ver gevorderd. En dan zal een opmerking van GroenLinks daarover echt geen gewicht in de schaal leggen. En qua veiligheid hoef je alleen maar naar Amstelveen te kijken, waar veel ongelukken gebeuren. Daar heeft de sneltram nog een vrije baan en in Leiden niet. Als je gewoon simpel en objectief kijkt naar de ontwerpen (raadpleegbaar in de bibliotheek van het Stadhuis) dan zie je dat er nauwelijks ruimte overblijft voor de fietser en voetganger. Met tramvoertuigen (snel- en stadstrams) gebeuren ten opzichte van bijv. bussen veel ongelukken, vanwege de lange remweg van de zware voertuigen.

  4. Groen rechts bedoelen ze , 2x links om is ook rechts.

    met groen bedoelen ze hun 2 e optrekje in frankrijk denk ik ??

  5. Een onzinnig besluit van Groen Links. Bekend is dat het merendeel van de Leidse bevolking tegen de Rijn Gouw Lijn is. Dus wat staat de Leidse bevolking te doen ?  NOOIT stemmen op Groen Links bij de a.s. Gemeenteraadsverkiezingen !! 

  6. Stadsbelang Leiden op

    Ik begrijp nog steeds niet waarom die RGL er moet komen,het is toch komplete waanzin om dit project door de binnenstad te laten gaan,Groenlink moet zich opnieuw bezinnen om alsnog de bekende knuppel in het hoenderhok te gooien,we moeten met z’n allen waken dat deze moordenaar door onze mooie binnenstad gaat rijden,opzouten met dit zotte idee,we hebben vroeger al zo geleden met de blauwe en gele tram, de popilatie is nu behoorlijk gegroeid dus stukken gevaarlijker voor fietsers en voetgangers, dat ding is in de spits 70 mrt lang en moet dan ook over de turfmarkt,mijn woonkamer is breder daarom roep ik Groenlinks op,kom tot bezinning en stem tegen,(gaat waarschijnlijk niet lukken)daar staat jullie naam toch voor, de Stads partijen moeten weer het goede voorbeeld geven,tja die zijn er niet voor niets bij gekomen,dat gaat een zware dobber worden voor partijen die er voor zijn,de stem van de leidenaars zullen jullie goed in de bilnaad voelen.

  7. Wietse Veenstra (WijLeiden) op

    Over het RGL-tracé gaat geen tram rijden maar een TREIN van 75 meter lang – dat zijn meer dan 6 bussen achter elkaar! En een verbetering van het openbaar vervoer? Leidenaren kunnen op CS en op Lammenschans op de RGL stappen om naar de Breestraat te gaan – maar vanuit alle overige delen van Leiden is de Breestraat niet meer met een directe verbinding te bereiken.

    Hartstikke leuk dat Zoeterwoude en Hazerswoude (samen ca. 7000 inwoners) straks een directe verbinding hebben met het centrum van Leiden, maar 200.000 mensen in Leiden en directe omgeving verliezen hun verbinding! Wat moeten zij, overstappen van bus op RGL? Of een bus naar de Witte Singel of de Hooigracht nemen natuurlijk, maar de Witte Singel is absoluut niet geschikt om veel bussen te verwerken en de Hooigracht staat nu ook al vast.

    Laat de RGL gewoon over bestaand spoor lopen, en kijk eens serieus naar het STOOM-voorstel Vincent. Als dat haalbaar is, kan het aantal bussen in de Breestraat verminderen van 44 naar 20 per uur en houdt toch elke Leidse wijk een prima verbinding met het centrum. Door vast te houden aan een tracé door de binnenstad vertoont de gemeente alle kenmerken van een tunnelvisie – jammer alleen dat de tunnel ontbreekt, want dát zou wel een mooie oplossing zijn!!

  8. Marco Hermans (Christen Unie) op

    En weten we allemaal nog welke partij er als enige tegen ondertekening van zowel de eerste als de tweede bestuursovereenkomst was?

     

    Antwoord: Christen Unie

  9. Marco Hermans (Christen Unie) op

    Excuus, per abuis verwarde ik de eerste bestuursovereenkomst met de eerste besluitvorming over het binnenstadtracé. De discussie over de eerste bestuursovereenkomst vond plaats in juni 2005. Toen stemden meerdere partijen tegen. Bij het eerste besluit over het binnenstadstracé najaar 2002 stemde de Christen Unie echter als enige partij tegen. De rest van de raad was voor.

Over de auteur

Henny Zwaan

Je bent nu offline